Deures

ELS DEURES DE L’ESCOLA

A l’escola estem d’acord en posar pocs deures, no sistemàtics i significatius. Això vol dir que els alumnes  portaran deures a casa en algunes ocasions, i sovint seran deures propers a la vida de l’alumnat i dels aprenentatges que ja sap. 

Seguint les indicacions del Decret 119/2015, de 23 de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària hem puntualitzat les següents normes:

  • En cap cas els deures seran per ampliar continguts i coneixements no treballats a l’aula. 
  • Els deures no seran repetitius ni per finalitzar la feina no acabada a la classe. 
  • Els deures poden ser individuals, no tot l’alumnat ha de tenir els mateixos deures. 
  • Els deures no seran mai excessivament llargs, preferiblement de durada curta.
  • Es plantegen de forma voluntària, valorant positivament l’alumnat que els faci. No es valorarà negativament l’alumnat que no els faci. (En determinades ocasions, es poden fer excepcions.)
  • L’alumnat amb dificultats en l’aprenentatge de la lectura, durant el cicle inicial i sempre que el professorat i famílies ho considerin, es recomanarà el reforç de lectura en l’extraescolar d’estudi assistit. 
  • L’alumnat que tingui dificultats en la lectura o el càlcul a partir de Cicle Mitjà, es valorarà la possibilitat de reforçar individualment aquests aspectes assessorant a les famílies per tal d’implementar eficaçment aquest tipus de tasques. 
  • A partir de Cicle Superior de primària, l’objectiu dels deures serà la familiarització d’aquests en l’etapa de secundària. Per això, es començarà a aplicar algunes tècniques d’estudi a casa per adquirir l’hàbit. 
  • En cas que algun alumne s’hagi absentat durant un període important de temps, sempre que es cregui necessari, se li donarà una activitat resumida perquè pugui entendre el fil del tema que s’està treballant. 
  • En tots els casos s’utilitzarà l’agenda com a recurs per apuntar les activitats a fer de deures. 

Cal diferenciar l’alumnat que no vol treballar a classe i l’alumnat que mostra dificultats per finalitzar les tasques. Sempre que sigui un cas actitudinal, haurà d’acabar les tasques en altres moments de la jornada escolar, no a casa. 

Exemples d’activitats d’aprenentatge fora de l’horari lectiu en els diferents cicles:

Educació Infantil: 

  • Es demana informació relacionada amb projectes de forma esporàdica. 
  • S’inicia el préstec de llibres a la biblioteca.
  • P5: un cop a l’any es realitza la maleta viatgera i consisteix en emportar-se contes i revistes i fer-se una foto llegint i explicar què han llegit. 
  • Maleta mascota

 

Cicle Inicial:

  • Han de buscar informació relacionada amb els projectes. 
  • Soy experto en / Cuenta cuentos. Activitat que s’han de preparar els alumnes a casa en relació al seu context més proper. (Una activitat a l’any.)
  • Parlar amb la família sobre temes relacionats amb l’escola. 
  • Recomanem lectura de contes per part de la família.
  • Lectura en família: preparar una lectura amb algun familiar per exposar a tota la classe.
  • Préstec de llibres un cop al mes.
  • Motxilla dels tresors.

 

Cicle Mitjà:

  • Treballar el càlcul a través d’aplicacions de jocs. 
  • Cercar informació relacionada amb projectes en pàgines web concretes. 
  • Recomanació de lectures de qualsevol tipus però llegides fora de l’escola 
  • Lectura en família: preparar una lectura amb algun familiar per exposar a tota la classe. 

 

Cicle Superior:

  • Cercar informació quan es demani. 
  • Aplicar diferents tècniques d’estudi, progressives durant tot el cicle, en relació als temes que es treballen a classe i de les diferents àrees. 
  • Parlar en família sobre temes relacionats amb l’escola. 
  • Preparar treballs individuals o en grup per ser exposats o lliurats. 
  • Llegim en parella, durant el segon trimestre.
  • Llegir fora de l’escola de forma voluntària a través del seguiment d’un “repte literari”. 
  • De forma extraordinària, finalitzar alguna tasca no acabada dins l’aula.