17/06/2020
Ja podeu vistar el Museu d’art de l’Enxaneta, el nostre objectiu final del context:“Per què és important l’art?”. Aquí podreu veure i explorar totes les obres d’art que heu anat fent durant aquest tercer trimestre. Podreu trobar també informació de les dones artistes de cada classe i dels diferents estils d’art que us hem anat proposant.
Les mestres de primer us felicitem per tota la feina que heu fet durant aquest confinament i per les vostres creacions tan boniques i originals que ens heu anat entregant.
Cliqueu a la imatge per accedir-hi. Esperem que us agradi:
12/06/2020
El context: “Per què és important l’art?” va sorgir a partir del nom de les classes, Pilarín Bayés, Frida Kahlo i Yayoi Kusama. Enguany, els noms de les classes han estat relacionats amb noms de dones que hagin destacat en el seu àmbit. I de la necessitat de conèixer el món de les professions. És un context real, proper als alumnes on poden decidir i actuar directament, de caràcter globalitzat on s’han integrat molts àmbits.
Volíem saber quina era exactament la professió de les nostres autores. Tot cercant informació sobre les professions hem començat per les més properes, les professions de les nostres famílies. Hem pogut identificar que cada professió té les seves característiques pròpies: importància, eines, uniforme… Hem fet uns racons de professions a l’aula i entrevistes a diversos familiars.
També hem observat que hi ha professions, com la de les nostres artistes, que són totalment artesanals. Hem fet tallers d’artesanies per tal de descobrir-ne el procés.
La recerca, la pregunta proposada i la situació de confinament han marcat el nostre objectiu: fer un museu virtual. Però per a fer-ho necessitàvem saber més coses, sobre els oficis, els museus, els tipus d’obres d’art, fins i tot, sobre els tipus de corrents d’art que existeixen.
Hem observat quines obres d’art tenim a casa, de quins materials estan fetes, què representen, quina forma tenen. Hem après noms de formes planes i noms i característiques de formes tridimensionals.
Hem visitat museus virtuals que ens han transportat, sense sortir de casa, a una infinitat de propostes i d’entorns plens d’objectes curiosos i d’art.
A partir de preguntes investigables proposades per les mestres hem començat a engegar i perfilar el context. Hem fixat un objectiu, un producte final, en aquest cas fer el museu.
Hem fet propostes de com es pot organitzar el nostre museu i ens hem posat mans a la feina a crear obres tot imitant els estils de les nostres autores. Al mateix temps que hem après episodis de la seva vida.
Hem pogut establir relacions entre les nostres idees prèvies i allò que descobríem, ha estat un camí divertit i interessant que ha despertat la curiositat per aprendre i les ganes de cuidar el nostre entorn amb l’art per a convertir-lo en un espai millor.
TASCA 1
Pots retornar la tasca en format escrit a la llibreta de deures, en un vídeo o en un àudio explicant les teves respostes.
TASCA 2
NENES I NENS DE PRIMER, EL CURS S’ACABA…
El proper divendres dia 19 de juny a les 10:00h ens trobarem totes les nenes i nens de la classe i la mestra per fer un Meet de comiat i tancament del curs.
Rebreu totes i tots una invitació de Meet al vostre correu electronic. Tan sols caldrà que obriu el correu de gmail i clicar l’enllaç que us enviarem.
Teniu una setmana per a preparar el que tot seguit us demanem…
El divendres 19 de juny heu de portar a la reunió Meet:
-Un cartell on hi haureu escrit un bon record d’aquest curs, algun moment viscut que creieu que us acompanyarà, de quan encara no estàvem confinats a casa.
– Feu servir la tècnica que més us agradi i decoreu-lo ben bonic!
– Aquest cartell ha de tenir un tamany gran, (més gran que un full din-A4), perquè tothom el pugui veure bé des de la pantalla de l’ordinador. Podeu fer-lo amb una capsa de cartró oberta, amb una cartolina que ja estigui feta servir per una cara…. Reutilitzeu el material!
– Cadascú de vosaltres haurà de llegir la frase que ha escrit, i un cop llegida l’haureu d’ensenyar a la pantalla perquè tots la puguem veure.
Com que a la videotrucada del divendres 19 de juny serem molta gent, caldrà que seguim aquestes instruccions per a poder-nos entendre millor:
1. Entrem i tanquem el micro.
Escoltarem la mestra que ens saludarà.
2. Saludem els que veiem a la pantalla amb la mà. Ells ens tornaran la nostra salutació també amb la mà. (tingueu paciència).
3. La mestra esperarà uns minuts que hi sigueu tots i us explicarà el que anirem fent fins acabar a acabar la videotrucada.
4. En qualsevol moment (al llarg de la videotrucada) que vulgueu parlar ho haureu de fer així:
5. Quan t’han dit el nom, obre el micròfon i ja pots començar a parlar.
6.
7. Quan acabis de parlar pots tornar a tancar el micròfon.
05/06/2020
Ja estem en la recta final del nostre context d’aprenentatge: -Per què és important l’art? Les mestres de primer hem llegit totes les vostres propostes per fer el museu virtual i les tindrem en compte a l’hora d’elaborar-lo. És per això que aquesta setmana us fem les dos últimes propostes artístiques, relacionades amb l’estil expressionista i el pop art! Per tal de poder enllestir el museu virtual si que us demanarem que intenteu fer l’entrega de les vostres produccions artístiques el proper dijous 11 de juny com a últim dia perquè les mestres puguem anar preparant el museu. També us deixem temps fins aquesta data per si voleu entregar alguna proposta artística que no heu pogut fer abans.
Quan les mestres tinguem a punt el museu virtual, ja us el compartirem en aquest espai. En aquest museu trobareu totes les vostres produccions que heu anat fent durant el context.
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN |
|
|
|
|
TASCA 1
Visualitzeu aquest vídeo on l’Aina us farà una proposta d’art expressionista, l’art d’expressar les emocions!
CRITERIS D’ÈXIT PER FER EL DIBUIX EXPRESSIONISTA
|
TASCA 2
L’Adriana us ensenya un nou estil artístic: el Pop art. En aquest vídeo us anima a fer una nova proposta artística utilitzant la repetició i els colors vius, brillants i cridaners.
29/05/2020
Aquesta setmana continuem investigant en el nostre context “Per què és important l’art?” i us proposem que comencem a dissenyar com serà el nostre museu virtual ara que ja n’hem visitat uns quants. Deprés esbrinarem alguns episodis de la vida de la Pilarín Bayés i farem activitats molt interessants per aprendre més de l’art figuratiu. L’Aina ens explica un conte molt especial que parla dels petons i dels colors. Per acabar, en Pep ens ajudarà a aprendre com es fan les sumes portant.
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT ARTÍSTIC |
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
ÀMBIT MATEMÀTIC |
ÀMBIT DIGITAL |
TASCA 1
Ara amb tot el que hem après podem anar pensant com podem muntar el nostre museu virtual. Per poder muntar-lo necessitarem saber com volem que sigui per dintre, és a dir, com està organitzat.
Per fer-ho haurem de tenir en ment els diferents museus virtuals que vam visitar virtualment i respondre a les preguntes que tenim més avall que ens ajudaran a reflexionar-hi.
Abans de contestar les preguntes, visualitzeu aquest vídeo del Museu Hirshhorn dels Estats Units per dintre on trobareu la impressionant obra de la Yayoi Kusama i veureu com es troba distribuïda en diferents parts del museu.
VULL EXPLICAR
Ara tenint en compte el que heu respòs, fareu un “Vull explicar” on ens explicareu com us agradaria que fos el museu virtual per dins (quins espais hi haurà i què hi trobem en cadascun d’ells) i per acabar, quin nom li posaríeu.
Ja sabeu que ho podeu fer a la llibreta de tasques, qui no la tingui ho pot fer en un full o en una altra llibreta.
TASCA 2
Què és l’art figuratiu?
És la representació d’elements reals: persones, objectes, animals, etc. Tot el contrari que l’art abstracte.
La Pilarín és una artista que ha il·lustrat moltíssims contes, revistes, cartells, murals… i les seves obres es basen en l’art figuratiu. Clica a l’enllaç per veure el vídeo:
Contesta aquestes preguntes sobre el vídeo:
- Quants llibres ha il·lustrat la Pilarín al llarg de la seva vida?
- Com es deia l’exposició de la Pilarín que es va fer al centre cultural de Terrassa?
- Quines eines utilitza Pilarín per fer les seves il·lustracions?
Ara us toca a vosaltres pintar una o dues il·lustracions de la Pilarín Bayés relacionades amb personatges el circ. Les pots descarregar i imprimir en aquest enllaç: https://www.fundacioct.cat/files/CCT_RecursosGrafics_PilarinBayes.pdf però si no teniu impressora també la podeu calcar col·locant un paper des d’un dispositiu electrònic, amb molta cura, sempre amb ajuda d’una persona adulta.
Si voleu, també podeu optar per pintar una d’aquestes il·lustracions del la web de la il·lustradora. Entra a l’enllaç: https://pilarin.cat/pinta-i-juga/
Som-hi!! Segur que pintareu uns dibuixos meravellosos!
TASCA 3
Voleu saber més sobre els colors? Doncs visualitza aquest vídeo on l’Aina us explicarà el conte: De quin color és un petó? (clica a la imatge).
1.T’ha agradat el conte? Per què?
- Dibuixa i anomena 3 elements que a la Minimoni li agradin i uns altres 3 que no li agradin.
- Identifica i escriu quina emoció representa cada cara i després pinta el color que a tu més t’agradi per cada emoció. Pots repetir algun color si vols.
TASCA 4
SOLUCIONS DE LA SETMANA PASSADA:
22/05/2020
Aquesta setmana continuem investigant en el nostre context “Per què és important l’art?” i us proposem descobrir una corrent d’art nova: el surrealisme. D’altra banda, esbrinarem la vida de la Yayoi Kusama i farem activitats molt interessants. Per acabar, a través del joc del memory treballarem obres molt conegudes de les nostres artistes.
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT ARTÍSTIC |
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
ÀMBIT MATEMÀTIC |
ÀMBIT DIGITAL |
TASCA 1
L’Aina us ensenya un altre estil artístic: el surrealisme. Aquesta vegada haureu de fer un quadre surrealista amb la tècnica collage.
Clica a la foto:
Recordeu que per fer el collage necessiteu: pegament de barra, tisores, una cartolina o full, colors de fusta o plastidecor i revistes, diaris, follets, etc. el que tingueu per casa.
TASCA 2
Yayoi Kusama es una artista japonesa muy importante que desde bien pequeña mostró interés por el arte, aquel que estuviera alejado del tradicional japonés que le imponían.
Ha trabajado con la pintura, el collage, la escultura, el arte performance y las instalaciones.
¿Sabíais qué? Yayoi no tuvo una vida fácil, desde pequeña tuvo problemas mentales y el arte siempre fue como una cura para ella.
Ahora veremos su línea de vida a través de ilustraciones de un libro que publicó (“De aquí al infinito”).
TASCA 3
TASCA 4
TASCA 5
Mireu quins artistes tenim a l’Enxaneta! Enhorabona per les vostres exposicions d’art i les vostres exposicions de llibres. Esperem que hàgiu gaudit molt!
Cliqueu a tots dos enllaços:
Presentacions de llibres – https://photos.app.goo.gl/E2vKb3WfAVg2r6Bz6
Presentacions de museus – https://photos.app.goo.gl/mcS1qKAwX8C6ALXY7
15/05/2020
Seguim investigant en el nostre context “Per què és important l’art?”.
Aquesta setmana us proposem que descobrim i experimentem una corrent d’art. Concretament l’art abstracte. Alhora començar a esbrinar com va ser la vida de les nostres artistes. Aquesta setmana, la de la Frida Kahlo.
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT ARTÍSTIC |
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
ÀMBIT MATEMÀTIC |
ÀMBIT DIGITAL |
TASCA 1
TAREA 2
Pinta la cara según el grado de dificultad:
Clica en esta imagen para entrar:
TASCA 3
CONTINUEM DESCOBRINT LA GEOMETRIA AL NOSTRE ENTORN
Recordes que la setmana passada vam poder comprovar com la geometria la tenim per tot arreu? Tot seguit veurem com a l’art també en trobem.
Us heu fixa’t? Fa servir les figures geomètriques per expressar-se artísticament. És l’anomenat art abstracte geomètric.
Mira aquest vídeo per fer memòria:
https://www.youtube.com/watch?v=IYLLqIXX5zs
Mireu aquest vídeo on ho expliquen molt bé:
https://www.youtube.com/watch?v=X6ulTy93Sgc
Ara, és hora de construir figures geomètriques.
Les figures que et demanem que realitzis són: la recta, els triangle i el cub.
TASCA 4
Mireu quins periodistes tenim a l’Enxaneta! Enhorabona per les vostres entrevistes. Esperem que hàgiu après molt dels oficis.
Cliqueu l’enllaç:
https://photos.app.goo.gl/LuNXxHAjJSM2V1QX8
08/05/2020
Aquesta setmana continuem observant obres d’art i alguns museus. Et proposarem que facis una exposició a casa teva. Vols saber com? Doncs vés seguint les activitats…
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT ARTÍSTIC |
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
ÀMBIT MATEMÀTIC |
ÀMBIT DIGITAL |
Ara que ja sabem que els museus són llocs o espais on s’hi exposen diferents elements, et proposem que entris en aquests enllaços on podràs visitar virtualment alguns tipus de museus (clica a la imatge):
Després contesta a les preguntes:
Quan tinguis l’exposició feta, pots enviar-nos algunes fotos o pots fer un vídeo presentant-la i explicant algun dels elements.
- Activitat complementària:
Si fas l’opció del video pots fer de guia i on expliquis als visitants, en aquest cas, la teva família, els diferents elements del museu.
OBRES DE LES NOSTRES AUTORES
Ara que ja has après a descriure una obra d’art et presentem obres de les autores de les nostres classes. Observa-les bé:
PILARÍN BAYÉS:
FRIDA KAHLO:
YAYOI KUSAMA:
Ara, amb el que ja has après descriu per cada obra (pots contestar per escrit, amb un vídeo o un àudio):
DESCOBRIM LA GEOMETRIA DEL NOSTRE ENTORN
1/05/2020
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT ARTÍSTIC |
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
ÀMBIT MATEMÀTIC |
ÀMBIT DIGITAL |
Hola nens i nenes de 1r!
Ja portem molts dies treballant els oficis i ara ja és hora de d’encaminar el context d’aprenentatge cap al nom de la nostra classe. Per aquest motiu, com a punt de partida us demanem que contesteu, sense ajuda i amb les vostres paraules, aquestes preguntes:
-
Què és l’art?
-
Per què creus que és important l’art?
D’aquesta manera a mesura que anem avançant amb el context d’aprenentatge anirem aprofundint més en aquestes preguntes de tal manera que ens serviran de guia en el seguiment del context fins arribar a l’objectiu final: crear un museu virtual de les vostres obres d’art que feu a casa.
Us agrada la proposta? Doncs som-hi que tenim feina a fer!
Per començar, mireu aquest vídeo, on la Susagna us explica l’art que ha trobat per casa seva…
Clica la imatge i visualitza el vídeo:
Entra a la web de la fundació Joan Miró (un pintor molt reconegut) https://www.fmirobcn.org/ca/ amb l’ajuda d’una persona adulta, dóna una ullada a aquesta pàgina web i respon les preguntes:
RETORN DE L’ACTIVITAT DE LES LLAVORS
Gràcies per enviar-nos els dibuixos, les fotos i els vídeos de com han anat canviat les vostres llavors. És molt emocionant veure tot el procés de creixement de la planta!
Ara veurem com es diu cada part que li ha crescut:
JUGUEM AMB LES DESENES
Abans de tot…
VULL EXPLICAR
Ara fareu un “Vull explicar” on ens explicareu el que vosaltres vulgueu tal i com fèiem a la classe, en aquest cas pot ser per exemple si heu fet algun repte en família aquests dies, si heu sortit una estona amb el pare o la mare i on heu anat, si heu fet alguna activitat molt divertida, etc.
Ja sabeu que ho podeu fer a la llibreta de tasques, qui no la tingui ho pot fer en un full o en una altra llibreta.
Una vegada acabeu el vostre “Vull explicar”, haureu de completar una graella d’autoavaluació que trobareu més avall. És una eina que us ajudarà a comprovar si ho heu fet bé.
En aquesta graella haureu de llegir cada criteri important (1, 2, 3…) i revisar si l’heu fet.
Per últim, us deixem unes paraules clau i normes ortogràfiques que havíem treballat i teníem penjades a la nostra classe. Si els anem mirant a mesura que fem el “Vull explicar” o qualsevol altre escrit, ens anirà molt bé per poder escriure bé.
24/04/2020
Aquesta setmana seguim treballant els oficis. Aprendrem moltes coses de l’ofici de ser actriu i dels bombers/es. Us proposarem també que feu una entrevista a una persona adulta de casa vostra sobre el seu ofici. Esteu preparades?
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN: |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
L’OFICI DE SER ACTRIU
Visualitza aquest vídeo on l’Aina fa una entrevista a una actriu (fes un clic a sobre de la imatge):
PREPAREM UNA ENTREVISTA!
L’OFICI DE BOMBER/A
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN: |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
Visualitza aquest vídeo on t’explica el que has de fer en cas d’incendi. Recorda que si tens alguna emergència has de trucar al número de telèfon 112 i no al 080.
ARA, RESOL AQUESTS PROBLEMES DE BOMBERS/ES.
ÀMBITS QUE ES TREBALLEN: |
ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
ÀMBIT MATEMÀTIC |
QUIN NÚMERO FALTA PER ARRIBAR A…?
Esteu fent el seguiment de l’experiment de les llavors?
La setmana que ve treure’m les conclusions del procés.
SOLUCIONS A LES ENDEVINALLES
17/04/2020
Bon dia famílies!!!
Les tutores de primer, la Susagna, l’Aina i l’Adriana us volem donar la benvinguda al 3r trimestre que continuarà sent virtual, tal i com vam acabar el segon. En aquest espai de la pàgina web de l’escola, continuarem fent-vos arribar propostes d’activitats, en aquest cas més enfocades en el context d’aprenentatge sobre els oficis que ja haviem iniciat. A mesura que anem avançant en el context d’aprenentatge, l’anirem reconduïnt cap al nom de la nostra classe, un nom que va ser escollit pels infants a partint del projecte transversal de l’escola “Dones i coneixement”. Les tres classes de 1r tenim aquests noms: 1r A: Pilarín Bayés, 1r B Frida Kahlo i 1r C Yayoi Kusama.
Les activitats seran globalitzades, manipulatives i competencials. Aquestes es penjaran setmanalment cada divendres i els vostres fills i filles hauran de realitzar-les durant la setmana, us demanem que feu un retorn cap a la seva tutora, enviant una foto, vídeo… tal i com ja estàveu fent algunes famílies, perquè aquestes activitats seran avaluables a partir d’ara. Us recordem els correus de cada classe:
Aquest correu també serveix per contactar-nos en cas que tingueu algun dubte o vulgueu fer aclariments. Confiem en què us trobeu tots i totes bé.
L’ADRIANA, ENS ENVIA UN MISSATGE…
SOLUCIONS A LES ENDEVINALLES:
- Lluna.
2. Cotxe.
3. Ratolí.
4. Un pet.
5. Bomber o bombera.
PLANTEM LLAVORS
Seguim fent tasques relacionades amb els oficis.
En aquesta tasca us demanem que mireu aquest vídeo on la Susagna us explicarà un experiment per plantar llavors, després l’haureu de fer vosaltres:
Àmbits que és treballen: |
– ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
– ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
– ÀMBIT ARTÍSTIC |
Clica la imatge per visualitzar aquest vídeo:
APRENEM MÉS OFICIS
En aquest context, estem descobrint els diferents oficis que hi ha i per seguir treballant-lo, veurem un capítol d’un programa de televisió sobre històries molt humanes amb protagonistes molt animals.
Àmbits que és treballen: |
– ÀMBIT LINGÜÍSTIC |
– ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI |
El capítol s’anomena En Puk i la Polar i clica a la imatge de sota per veure’l:
ENDEVINALLES
Tot seguit teniu 7 endevinalles que heu d’esbrinar. Som-hi!
Escriu les respostes a la llibreta de deures o en un full.
US ANIMEU A FER UNA EXPOSICIÓ ORAL D’UN LLIBRE?
Prepareu-la prèviament amb aquest guió i després enregistreu-vos en vídeo. Podeu fer-la quan vulgueu, no cal que ens l’envieu aquesta setmana, penseu que heu de practicar-la i assajar-la abans, també podeu fer més d’una, sempre que us vingui de gust. Us donem de temps fins a finals de maig per fer-la i enviar-nos-la. Esteu preparades?
Clica a la imatge per veure aquest vídeo explicatiu:
03/04/2020
APRENEM ELS OFICIS DELS ARTESANS I ARTESANES!
En aquest context d’aprenentatge dels oficis teníem previst una sortida al “Poble Espanyol” de Barcelona per conèixer els oficis artesans i veure com treballen, com que no la podrem fer, us farem una altra proposta d’activitat, ja sabem que no és el mateix però esperem que almenys des de casa apreneu una mica l’ofici dels artesans i artesanes i us ho passeu molt bé.
Abans de començar: -Sabeu què és un ofici artesà?
Alguns d’aquest oficis són molt antics i d’altres més moderns, però tenen en comú que s’elaboren amb les mans.
- Aqui podeu veure alguns oficis artesans que hi treballen al Poble Espanyol, aquests són els seus tallers:
RESPON LES PREGUNTES:
- Quines eines i materials creus que utilitzen en cadascun dels tallers?
- Coneixeu algun ofici artesà? En que el cas de que en coneguis digues quin.
CREA EL TEU PRODUCTE ARTESÀ!
Ara, és moment de desenvolupar la teva creativitat i practicar l’ofici d’artesà, et proposem que facis algun producte artesà relacionat amb algun dels tallers artesans que t’hem mostrat abans:
- Escultor/a o titellaire.
- Bijuter/a.
- Pintor o pintora.
Per fer-ho pots utilitzar material reutilitzable que tinguis per casa i pots crear-lo com tu vulguis, si vols pots mirar aquests vídeos amb idees:
Com fer paper maché per fer figures:
https://www.youtube.com/watch?v=E7dyjY6yt3M
Com fer collarets i polseres amb pasta:
https://www.youtube.com/watch?v=LNcyQG5SwzA
Com fer un collaret amb capsula nespresso (amb ajuda d’una persona adulta):
https://www.youtube.com/watch?v=SINJfcRySzE
Com crear un quadre molt vistós amb la técnica “acrylic pouring” (tria tu els colors, pots fer-ho a sobre d’un cartró)
https://www.youtube.com/watch?v=mCWvVD9xioE
- Quan ja tinguis creat el teu producte, anota quins materials i eines has fet servir per fer-ho. Segur que et sortirà un producte artesà molt maco!
VULL EXPLICAR
Us proposem que aquesta setmana de vacances escriviu el “Vull explicar” explicant alguna activitat que hagis fet a casa, per exemple: si has jugat a algun joc, si has parlat amb algun amic o amiga, si has llegit algun llibre, si has fet algun ball, manualitat, recepta, etc. Ho podeu fer a la llibreta de tasques, qui no la tingui ho pot fer en un full o en una altra llibreta.
PER FER-HO BÉ! CRITERIS D’ ÈXIT:
|
Bones vacanes de setmana Santa! Fins aviat!
01/04/2020
AVUI ENS CONVERTIM EN CIENTÍFIQUES I CIENTÍFICS:
Com bé sabeu, a l’escola estem treballant els oficis, i els científics es dediquen entre altres moltes coses a fer experiments per poder comprovar moltes coses que ocorren en el nostres dia a dia o per buscar una solució a un problema que es pot crear al fer una activitat, doncs bé, us proposem uns quants invents fàcils i que els podem fer a casa, després d’aconseguir fer-los (o no) us deixarem una preguntes perquè pugueu reflexionar sobre allò que hem fet…esteu preparades? Doncs som-hi!!
Hi ha algunes coses que, a simple vista, semblen molt senzilles de realitzar però quan intentem fer-les són simplement impossibles.
Intenta fer alguna de les experiències següents a veure si ets capaç de posar-les en pràctica.
AIXECAR UN SOL PEU
Aixeca el teu peu dret. Ho has aconseguit? D’acord, és fàcil. Ara prova de fer el mateix però recolzant l’orella esquerra, l’espatlla esquerra i el peu esquerra contra la paret sense desenganxar-se d’ella. Què? Pots?
LA LÍNIA TORTA
Agafa una caixa de sabates i lliga un cordill o corda ben fort al seu voltant posant el nus el més centrat possible. Ara, movent el cordó pels laterals de la caixa amunt i avall, intenta formar una línia molt recta.
Ja ho tens? No és fàcil, eh?
AIXECAR-SE DE LA CADIRA
Sí, sí, ja sé que tothom pot aixecar-se d’una cadira quan està assegut… per fer-ho fem una sèrie de moviments voluntaris sense adonar-nos. Intenta aixecar-te de la cadira amb l’esquena ben enganxada al respatller, sense inclinar-te cap a endavant i amb els braços creuats.
Què? Encara ets a la cadira?
DE PUNTETES
Posar-se de puntetes no és gens difícil. Posat davant del marc d’una porta i repenja el nas i la panxa. Després posa els peus, un a cada costat de la porta, i intenta fer puntetes ara. Difícil, oi?
Ara reflexiona-hi!
- Què us han semblat aquests experiments?
- Què en sabeu vosaltres d’altres experiments semblants?
- Quin de tots us ha agradat més?
- Com us han resultat? fàcils / assequibles/ difícils / impossibles…
- Ara us proposem que us graveu intentant fer aquest experiments i ens ho mostreu a tots els companys i companyes de l’escola!
RESOLEM PROBLEMES
Com que som a casa, us proposem uns problemes amb objectes quotidians, per això un animen a resoldre’ls fent servir tot allò que necessiteu i que pugueu trobar per casa…esteu preparades?
- Si avui som a 1 d’abril quants dies falten perquè s’acabi el mes (l’abril té 30 dies)?
- Si avui és dimecres quants dies falten perquè arribi dissabte?
- Anem a parar taula, cadascú ha de tenir dos plats, quants plats hauràs d’agafar?
- Si el llibre té 11 pàgines i te n’has llegit 4, quantes te’n queden per llegir?
- Si tens 14 llibres i t’has llegit 8 quants llibres et queden per llegir?
ENDEVINALLES
Us animem a llegir i a endevinar aquestes cinc endevinalles. Us atreviu? Som-hi!!
1. Va sempre de viatge,
sense maleta ni bastó;
de vegades sembla un formatge,
i d’altres una tallada de meló.
2. Tinc cavalls, però no es veuen,
Corro molt i corro poc,
Però si no em donen beguda
no arribaré enlloc.
3. Tinc dos ulls que tot ho miren
i un morret rosegador
i ben d’amagat em fico
cercant formatge per tot.
4. A vegades és sorollós,
A vegades és silenciós
I a vegades és pudorós.
5. Em vesteixo de vermell,
el foc amb mi no prospera;
tant si crema una caseta
com si crema un castell.
30/03/2020
SOLUCIONS ALS ENIGMES:
SOLUCIÓ I DIBUIX
EL GALL NO PON OUS!!
ÉS CALB!!
MULLAT
CONTINUEM APRENENT OFICIS:
Visualitza aquest vídeo i respon les preguntes:
A part del pa, quins altres productes poden fer les forneres o els forners?
A quins llocs pots anar a comprar pa o altres productes relacionats amb aquest ofici?
És important aquest ofici? Per què?
CUENTOS DE CASTELLANO:
Estos son algunos de los cuentos que hemos teatralizado, te acuerdas?
APRÈN EL POEMA DE LA PRIMAVERA:
Llegeix aquest poema o escolta l’àudio. El pots aprendre i enviar-nos el teu àudio al correu de la classe:
APRENEM A FER LLAÇOS PER DECORAR LES NOSTRES MANUALITATS:
27/03/2020
L’ADRIANA, ENS EXPLICA COM FER ORIGAMI…
EL ROMÁN, ENS ENSENYA UN TRUC DE MÀGIA…
L’AINA, ENS EXPLICA UN CONTE…
T’animem a que facis una d’aquestes activitats que et proposem en els vídeos que has vist i l’enviïs per e-mail al correu de la teva classe.
1RA@enxanetaterrassa.cat
1RB@enxanetaterrassa.cat
1RC@enxanetaterrassa.cat
RESOL AQUESTS ENIGMES!
LA SETMANA QUE VE ET DONAREM LA SOLUCIÓ.
ENIGMA 1: EL PROBLEMA D’UN OU
SI EL GALL DE LA VOSTRA VEÏNA PON UN OU AL VOSTRE JARDÍ, DE QUI ÉS L’OU?
ENIGMA 2: EL PROBLEMA DEL PARE D’UN COMPANY
EL PARE D’UN COMPANY DE CLASSE, QUE ANAVA SENSE PARAIGÜES NI BARRET, EL VA SORPRENDRE AHIR UN RUIXAT (PLUJA MOLT FORTA)…
LA ROBA LI VA QUEDAR XOPA, PERÒ, MALGRAT QUE PORTAVA EL CAP DESCOBERT, NO ES VA MULLAR NI UN CABELL.
COM HO EXPLIQUEU?
ENIGMA 3: EL PROBLEMA DE L’ELEFANT
UN ELEFANT QUE PESA MOLT CAU EN UN POU MOLT FONDO. L’AIGUA EL COBREIX DEL TOT I AIXÍ UN GRUP D’INDIS MOLT ESPAVILATS ACONSEGUEIXEN TREURE’L D’ALLÀ.
COM EL VAN TREURE?
MARXEM D’ACAMPADA!
Us proposem passar una estona diferent! Trieu un lloc de la casa que us agradi i que sigui una mica gran, on pugueu muntar la vostra cabana!
Com ho podeu fer? Doncs molt senzill! Podeu apilar cadires, taules i coixins de manera que deixeu un forat per poder passar per sota. Ho podeu tapar amb un llençol vell i crear el vostre propi amagatall. Però això només es una idea, podeu construir-la com vulgueu!
Podeu jugar a apagar tots els llums la casa i fer servir llanternes per il·luminar l’interior de la vostra particular cabana. Imagineu-vos que sou en plena natura!
Dins la cabana podeu explicar històries, llegir contes, dibuixar, … És el vostre espai particular!
Podríeu fer un dibuix de com us ha quedat de maca la vostra cabana o una foto.
Aquesta activitat ens permet jugar amb la nostra imaginació i passar una molt bona estona.
TREBALLEM ELS OFICIS!
Ara toca fer de cuiners i cuineres…Ja portem dues setmanes a casa, jugant, ballant, rient… fent que l’estància a casa sigui més amena i enriquidora, i nosaltres us volem donar propostes per fer que continuï sent així.
La proposta va de cuinar, com segurament sabeu, cuinar és un ofici molt difícil, ja que hem de saber no sols com fer les coses que hem de cuinar, sinó també en el cas dels pastissos, fer càlculs i mesurar les quantitats d’aliments que hem de fer servir.
Amb la companyia d’un adult, ens prepararem per a fer un pastís, en aquest cas, una coca. Jo us deixo una recepta que és molt fàcil de fer. Per fer les quantitats dels ingredients pots utilitzar un vas de iogurt. Per si no ho sabeu dins d’un vas de iogurt hi caben 125 grams de cada ingredient que hi vulguem posar.
La recepta és:
Ingredients per a la coca de iogurt
- 1 iogurt de llimona
- 1 mesura (amb l’envàs del iogurt) d’oli (pot ser oli d’oliva o bé oli de girasol)
- 2 mesures (amb l’envàs del iogurt) de sucre
- 3 mesures (amb l’envàs del iogurt) de farina
- 3 ous
- 1 sobre de llevat en pols
- Mantega per untar el motlle
Pas a pas:
Batem el iogurt, els ous i el sucre en un bol. Després hi afegim el llevat amb la farina i l’oli. Ho batem molt bé.
Quan tinguem una massa homogènia ho aboquem en un motlle especial per al forn el qual prèviament l’haurem untat amb la mantega.
Ho deixem al forn uns 30 o 35 minuts a 180ºC, però podem anar comprovant l’estat de la massa amb un ganivet.
Quan veiem que la massa està feta, traiem el motlle per deixar que la coca es refredi.
I amb aquests passos ja ho tindrem tot enllestit!
Però tot no queda aquí! Què pensàveu?
– Creieu que podríem canviar el sucre per algun altre ingredient que no ens faci mal les dents?
– És sa estar menjant coca tots els dies?
– Si féssim dues coques quants ous faríem servir? I si en fem quatre?
Una mica més difícil…
Com diu la recepta dintre del iogurt hi caben 125 grams…
– Quant sucre hem fet servir per la coca?
Abans de menjar-te la coca que de segur està ben bona, podeu fer fotos,dibuixos, fer un recull sobre com heu fet la coca, qui us ha ajudat, quines altres coses heu fet servir (xocolata, nous, ametlles…).
ET DONEM LA SOLUCIÓ A L’ACTIVITAT DELS ESCURADENTS:
39 40 41 |
24 25 26 |
HO HAS ACONSEGUIT FER BÉ? POTS ANAR PRACTICANT SEMPRE QUE VULGUIS!
RELAXACIÓ
Dàmaris Gelabert – Massatges https://www.youtube.com/watch?v=2RaUhbr7Jms
23/03/2020
LA SUSAGNA, ENS EXPLICA UN CONTE:
TREU EL CAP PER LA FINESTRA
Portem uns quants dies tancades a casa. De tant en tant, segur que aprofiteu per sortir al balcó una estoneta, pujar al terrat, passejar pel jardí -si en teniu- o simplement treure el cap per la finestra. Tot és vàlid per respirar una mica d’aire fresc…
Us proposem una experiència: ACTIVEM ELS 5 SENTITS!
Amb la companyia d’una persona adulta, obriu la finestra, el balcó, sortiu al pati o a la terrassa o fins i tot al jardí.
Presteu atenció tota la informació que capteu amb l’oïda, la vista, el tacte, l’olfacte i el gust. Per exemple:
- OLFACTE: sento l’olor del bistec de carn que cuina el veí de sota.
- OÏDA: sento el cant dels ocells.
Després tanqueu els ulls i torneu-vos-hi a concentrar… segur que percebreu encara més coses!
Qui ho vulgui, pot escriure tot el que ha percebut a la llibreta de tasques que teniu a casa, qui no la tingui pot fer-ho amb una altra llibreta que tingui per casa, fulls… el que tingui a l’abast.
CRITERIS D’ÈXIT:
- Escriu la data.
- Posa el títol de l’activitat.
- Escriu majúscula a l’inici de cada frase.
- Pots escriure més d’una experiència en cada sentit.
- Si vols, fes un dibuix.
DIARI SETMANAL: “VULL EXPLICAR”
Us proposem que continueu escrivint el “Vull explicar” un cop per setmana o sempre que vulgueu explicant alguna activitat que hagis fet a casa, per exemple: si has jugat a algun joc, si has llegit algun llibre, si has fet algun ball, manualitat, recepta, etc. ho podeu fer a la llibreta de tasques, qui no la tingui ho pot fer en un full o en una altra llibreta.
PER FER-HO BÉ! CRITERIS D’ÉXIT:
|
MANUALITATS I DITS FINS
FES PLASTILINA CASOLANA!
- NECESSITARÀS:
- 3 tasses de farina.
- 1 tassa de sal fina.
- 2-5 cullerades d’oli (de gira-sol o d’oliva).
- Colorant alimentari o tèmpera.
- ELABORACIÓ:
- Possa-ho tot en un bol i barreja-ho tot amassant molt bé la massa. Si la textura queda molt dura pots afegir-hi oli. Pots separar la massa amb trossos i afegir-hi diferents colors.
CREA JOGUINES AMB MATERIAL REUTILITZABLE!
Fes construccions amb material que tingueu per casa: rotllos o tubs de paper de vàter, capses de sabates, capses de CD, ampolles, llibres…
REPRESENTA NOMBRES!
Agafa uns quants escuradents que tinguis per casa, fes grups de 10 (1 desena) i lliga’ls amb gomes, però si no teniu aquest material ho podeu fer amb botons, taps, clips, boletes, llapis… i agrupa’ls amb gomes, bossetes… d’aquesta manera pots representar els nombres que vulguis.
Recorda que els grups que facis de 10 són les desenes i els que quedin fora són les unitats.
Et donem idees!
- Representa aquest nombres: 10, 20, 30, 40, 12, 23, 32, 45.
- Esbrina quins nombres representen. El proper dia et donarem la solució!
20/03/2020
Voleu saber una cosa?…
Us enyorem… Trobem a faltar l’escola, i sobretot us trobem a faltar a totes i a tots. Estem vivint moments complicats, és cert, però ens en sortirem si fem les coses tal i com s’han de fer!
Les mestres estem bé, confinades a casa, com vosaltres, col·laborant i fent cas de les recomanacions dels experts per tal d’evitar més contagis i perquè tot plegat duri el menys temps possible i ens puguem tornar a veure aviat.
Hem obert un espai virtual (hi podeu accedir des de la pàgina web de l’escola) en què hi anirem deixant missatges i propostes d’activitats que podeu fer aquests dies a casa. Es tracta de propostes totalment voluntàries i en cap cas són avaluables.
Cada dilluns i cada divendres trobareu una proposta a la pàgina de 1r i 2n.
Ens podeu enviar un correu electrònic a l’adreça de l’escola esc-enxaneta@xtec.cat per explicar-nos com esteu, què us preocupa, per enviar-nos una foto en què se us vegi fent una activitat, etc. També podeu escriure un comentari a la pàgina web de l’escola i d’aquesta manera estarem en contacte.
Ja fa molts dies que no compartim experiències a l’escola… Desitgem poder-nos retrobar ben aviat, de tot cor.
Susagna, Roman, Aina i Adriana
Ens estrenem! Som-hi!
Aquests dies, per les xarxes socials, s’ha engegat un moviment que porta per nom #joemquedoacasa. Es vol donar el següent missatge: quedem-nos totes a casa i així evitem nous contagis de coronavirus. Molts nens i nenes ja han fet un arc de Sant Martí que han penjat als balcons de casa.
Hola amics com esteu?
Hola Nico!
Quina il·lusió que hagis escrit al blog! A veure si els nens i les nenes de totes les classes de 1r també s’animen a escriure! Així podem saber com estan i ens poden explicar cosetes. Has tingut molt bona idea!
Les mestres de 1r estem molt bé però us trobem molt a faltar. Tenim moltes ganes de tornar!
Una forta abraçada virtual a totes les nenes i a tots els nens de 1r de l’Escola Enxaneta.
Adriana.
Nens i nens us trobo molt a faltar. Jo també vull anar el cole i em sento trist per no veure-us. M’agrada fer feines i jugar amb els meus amics. Un cop estigui matat el coronavirus podrem tornar a jugar junts. Un petó per a tots
Hola Bernat! Estic molt contenta de tornar a rebre notícies teves. Jo també us trobo molt a faltar… però de moment no podem anar a l’escola, hem de fer cas del que ens recomanen i quedar-nos a casa, quant tot s’hagi acabat ens podrem donar tots i totes una gran abraçada, segur que serà un dia molt especial.
Segur que d’aquesta situació que estem vivint ara també treurem coses positives.
Una abraçada per la teva mare, pel teu pare, pel teu germanet i per tu! cuideu-vos molt! 🙂
Aina.
Hola nois, us fet molt a faltar i tinc moltes ganes de tornar a l’escola. Que tal esteu tots i totes? A mi m’agrada fer sumes i restes, llegir contes i jugar amb el meu germà i els meus pares a les cartes, també faig exercici amb la meva mare i entrenament de karate. Molts petons per a tots.
Hola Andrea!!! Quina il·lusió em fa llegir-te!!! Me’n alegro que estiguis aprofitant aquest temps per jugar, treballar i passar-t’ho bé amb la família. Jo també tinc moltes ganes de que tornem a l’escola i veure-us a tots i a totes, segur que esteu molt grans!!!
Ben aviat ens tornarem a veure! Una abraçada per tu i la teva família!
Cuideu-vos molt!!! 🙂
Hola Nico. Sóc l Aina espero que estigueu bé, i tots els meus companys. Us trobo molt a faltar i tinc moltes ganes de veure-us.
Ja portem tres setmanes a casa, però ens ho passem molt bé. Fem dibuixos, manualitats, pastissos i magdalenes, llegim, fem feinetes… I vosaltres com us ho esteu passant?
Us enviem una forra abraçada.
?
Hola Aina!!! Com estàs?
Nosaltres, les mestres, també us trobem molt a faltar! Ens alegrem molt que estigueu bé i que estigueu fent tantes cosetes!
Durant aquests dies ens podrem veure una estoneta a través de trucades virtuals i això em fa molt feliç!
Una forta abraçada Aina!!
Hola Aina
Com estas? Trobo a faltar anar a la escola.
Jo estic fent moltas cosas.
Et trobo molt a faltar. Espero veurat aviat.
Molts petons.
Hola Aina,
Com estas? Et trobo a faltar.
Jo estic fent moltas cosas a casa.
Tinc moltas ganas de veure a tots els companys de classe.
Espero que ens veiem aviat.
Molts petons
Hola Aina!!!
Em fa molt feliç saber de tu. Jo també us trobo molt a faltar, moltiiiisssiiiim!!!
Què bé que vagis fent coses i feines a casa. M’encanta que m’envieu fotos i videos del que feu. Quan us veig m’emociono molt.?
Esperem que ens tornem a veure ben aviat i així donar-nos tots i totes una gran abraçada!!
Petons per tu i per la teva familia!!!?
Hola companys, us trobo monte a faltar!!!!! Jo a casa faig una mica de sumas i restas , també llegir i jugar amb els meus pares.Tinc moltes ganes de veureus. Molts petons.
hola a todos soy bruno de brabandere, les mando saludos a todos los extraño sobre todo a mis compañeros de 1 ero C pronto nos vemos
Hola Bruno!!
Com estàs? Les mestres us trobem molt a faltar!! I segur que tots els teus companys també t’enyoren molt!
A veure si tot acaba aviat i ens podem fer tots una abraçada molt gran!
Tinc moltes ganes de fer les trobades virtuals per veure-us i parlar una estona.
Una forta abraçada Bruno!!