SEP d’ampliació: francès

Una mica d’història…
Tot i que l’escola Els Picots és de nova creació, el projecte de llengües estrangeres l’incorporem del projecte de l’Escola Països Catalans, que tenia una llarga tradició i experiència de treballar dues llengües estrangeres: anglès i francès. S’imparteixen ambdues des del curs 1987-88.
Fins el curs 1987-88 s’impartia francès com a llengua estrangera al centre.
El curs 83-84 s’inicien els intercanvis escolars amb alumnes francesos que van durar 10 anys.
El curs 87-88 el Consell Escolar proposa modificar el PL i s’aprova impartir anglès com a primera llengua estrangera a partir de 6è d’EGB i mantenir el francès com a segona llengua estrangera a 7è i 8è d’EGB.
El curs 93-94 l’Anglès s’imparteix a CM i CS de Primària. 7è i 8è d’EGB segueixen fent francès fins que desapareix el pla d’estudis el curs 96-97.
El curs 97-98 amb el pla d’estudis de la LOGSE el PEC del centre contempla impartir anglès a tots els nivells de Primària i introduir un taller de francès com a segona llengua estrangera per als alumnes de CS de Primària, de dues sessions setmanals.
El 4-12-1997 la directora general d’ordenació educativa Sra. M. Àngels González Estremad reconeix el projecte d’innovació “ El tractament de les llengües estrangeres a CS d’ensenyament primari.”

El 27-11-1997 la delegada territorial Sra. Rosa Ribas Valls accepta la sol·licitud del centre per participar en el programa  abans esmentat i segueixen el pla de formació corresponent durant els cursos 97-98 i 98-99 els professors especialistes.

Fins al curs 2008-09 al centre s’ha impartit l’anglès com a primera llengua estrangera a tot Primària i s’ha impartit francès com a segona llengua estrangera als alumnes de CS de Primària amb un nivell excel·lent de competències en les àrees instrumentals.

Des del curs 18-19 la llengua francesa es realitza en grups reduits d’ampliació dels infants de 5è i 6è de primària amb una metodolgia activa on es potencia l’expressió oral, escrita com la comprensió oral i lectora d’aquesta segona llengua estrangera.

El nostre projecte…
El Projecte de Llengües Estrangeres de la nostra escola es centra en la millora de les competències lingüístiques comunicatives de l’alumnat d’educació primària.
A cada comunitat s’apliquen metodologies i flexibilitat de grups que afavoreixin la participació i consolidació dels aprenentatges dels infants.

La societat on vivim té cada cop més necessitat d’aprendre llengües estrangeres per comunicar-se. El món laboral, les migracions, la globalització, el turisme… es fa imprescindible conèixer a nivell d’usuari llengües com l’anglès i el francès entre d’altres.
Conèixer altres llengües i cultures, entendre-les i fer-se entendre ajuden a desenvolupar actituds positives de valoració cap altres cultures. D’aquesta manera també es desenvolupen actituds de valoració de la llengua i cultura que ens són pròpies i ens identifiquen com a poble.
Es veu necessària una preparació de l’alumnat que acaba educació primària i que hauria de tenir habilitats comprensives i comunicatives per a accedir a l’ESO amb més confiança.
Actualment les famílies valoren molt positivament les iniciatives encaminades a millorar les habilitats comunicatives dels seus fills/es.

El projecte s’adapta a la realitat del centre. Disposem dels recursos humans necessaris, professorat al centre amb formació en ambdues llengües. Comptem amb el suport de la comunitat educativa. També disposem dels espais i equipaments TIC adients.
Els IES de la Zona d’influència: IES Lliçà i IES de la Vall del Tenes ofereixen grups i àrees de llengua francesa.

Des del curs 17-18, es va optar per impartir francès en horari de SEP postlectiu a aquell alumnat amb un grau d’assoliment alt en les altres llengües. Així doncs, actualment, el francès s’imparteix durant una hora setmanal per cada nivell de 5è i 6è.

Al assistir-hi només els alumnes amb un grau d’assoliment alt en les altres tres llengües impartides al centre, es treballa amb grups reduïts, fet que facilita que hi hagi una atenció més personalitzada cap als alumnes. També realitzem activitats cooperatives, lúdiques i manipulatives, que captin l’atenció de l’alumnat i els permetin gaudir mentre aprenen.

Com que és el primer contacte que els alumnes mantenen amb aquesta llengua, s’intenta que les activitats siguin principalment orals, sobretot a principis de 5è, per anar introduint el vocabulari i les estructures que es treballaran, ja que dominant la part oral, els resulta més senzill començar a treballar la lectura i l’escriptura.

Pel que fa als materials, els infants disposen de materials bastant diversos al llarg de les diferents sessions, com ara flashcards, jocs de taula que potencien l’ús de la llengua oral, escrita o de la lectura, lletres de cançons, materials amb scaffolding per guiar-se a l’hora de dur a terme les diferents tasques, etc. A més a més, també hi ha el recurs d’assistir a l’aula d’informàtica i d’emprar les tauletes digitals, ja sigui com a eines de consulta, per fer activitats de comprensió oral, com a referent natiu de parla o per realitzar projectes i materials de suport per les presentacions orals.