Aquí STEAM ♀

Des de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han endegat un projecte a través de centres de Primària i Secundària per tal que surtin a la llum aquelles vocacions cap a car­reres científiques i tecnològiques, especialment entre les noies d’entre 9 i 14 anys. Amb l’objectiu de donar a conèixer tot l’atractiu que tenen s’han aliat amb una trentena de centres educatius, entre els quals hi som l’IE Baldomer Solà, per treballar en aquesta línia.

En què consisteix el projecte Aquí STEAM?
El nom té un doble significat. Fent un joc de paraules, si ho pronunciem en català, estem dient que “estem aquí” per promoure les vocacions científiques i tecnològiques. I incorporem les sigles STEAM, que en anglès, són les sigles de ciències, tecnologia, enginyeria, arts –que inclou arquitectura, urbanisme i edificació– i matemàtiques.

Com neix el projecte Aquí STEAM?
La UPC fa uns anys que està molt involucrada en poder incentivar les vocacions científiques i tecnològiques entre les dones. Tant a nivell estatal com europeu hi ha una mancança d’aquest tipus de vocacions i més en les noies. Fins ara, tot el que s’havia fet estava focalitzat a estudiants de Secundària, però ara comença a incidir més en l’alumnat de Primària.

Quins són els objectius?
Aquesta iniciativa pretén bàsicament promoure les vocacions científiques de les noies, però com que es fa als centres educatius, això permet també, des d’una perspectiva d’igualtat de gènere, que els nois vegin que les carreres científiques no tenen gènere i poden ser desenvolupades per qualsevol persona amb vocació.

A qui va destinat?
A nois i noies de 9 i 14 anys, però sobretot donant-li un especial èmfasi a la perspectiva de gènere i intentant atreure el màxim el talent científic femení..

Hi ha tres branques del projecte “Aquí STEAM”.

• Una de formació: La formació està dirigida bàsicament a les escoles que participaran en aquest projecte. En ella participen els mestres que s’encarregaran de desenvolupar el projecte en el seu centre educatiu. Es tracta de dotar d’eines els formadors per tal que a les escoles es puguin treballar aquestes vocacions STEAM. Aquesta primera branca ja està acabada. La formació s’ha fet a través de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC i està reconeguda dins del Pla de formació permanent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
  • La segona branca seria relativa ja a les activitats al centre: El projecte Aquí STEAM ofereix als centres participants un catàleg d’activitats. Els centres han decidit el pla d’acció o l’itinerari que desenvoluparan i la UPC els proporciona les activitats que encaixen per poder adreçar una persona de la universitat al centre per ajudar-los a desenvolupar el pla d’acció.
  • Tercera branca: És una jornada Aquí STEAM per tal que tothom pugui explicar la seva experiència i compartir resultats i valoracions. Hem de tenir en compte que aquest és el primer any que es farà i la intenció és oferir-lo els cursos vinents.

Cada escola es fa el seu pla d’acció:
Els mestres ja s’han plantejat el seu pla d’acció propi per aquest curs, segons cada projecte educatiu. En el cas de l’IE Baldomer Solà tenim la Carmen i la Carol al capdavant d’aquest projecte. Amb aquesta participació rebrem un segell identificatiu del programa Aquí STEAM.