Música a l’Assís

La Música a la nostra escola es considera una eina imprescindible pel desenvolupament dels nens tant com  per el llenguatge matemàtic que utilitza, com per la seva vessant de creixement personal i emocional, com també per la interacció social amb el grup. És per aquesta raó que des de l’Educació Infantil es fan dues hores setmanals de música.

A Educació Infantil la música és una descoberta: coneixem les possibilitats que té la veu, experimentem amb instruments, escoltem músiques, dansem, imaginem a través de les músiques… L’objectiu és que els infants coneguin els primers conceptes, les qualitats del so, però que gaudeixin escoltant la música i aprenent  a tenir una escolta activa.

Al començar l’Educació Primària, comença el desdoblament de grups. De les dues hores setmanals, una es fa amb tot el grup a l’aula ordinària i, l’altra es fa amb mig grup a l’aula de música. A l’aula ordinària es treballa el llenguatge i la cultura musical, a través del mètode Ireneu Segarra que utilitza la cançó com a base de la metodologia. Les activitats es centren en el treball del ritme, l’entonació, l’audició, el dictat i el treball de la memòria.

A la classe desdoblada, s’assegura una atenció individualitzada a l’hora d’aprendre a cantar i tocar instruments.

Al Cicle Inicial es comencen a treballar els instruments de la família de percussió Orff: caixes xineses, triangles, xinxines, xilòfons, metal·lòfons… En aquest cicle es treballa l’entorn proper i s’aprenen algunes cançons com la Sardana Premianenca, l’Havanera de Premià, el Virolai… I es realitzen algunes activitats amb l’Escola de Música de Premià de Mar per a conèixer l’escola i els instruments.

Al Cicle Mitjà incorporem la flauta, així es coneix un instrument de vent i, com que és un instrument lleuger, els alumnes comencen a agafar l’hàbit d’estudiar de manera autònoma.

Hi ha algunes activitats dins de l’àrea de música que marquen el calendari i que molts infants, mestres i famílies esperen, com són els festivals de nadal o la ballada de danses de final de curs.

Per a felicitar el nadal a les famílies cada curs prepara un concert. Així, l’última setmana del trimestre cada dia hi ha un concert. Els alumnes d’Educació Infantil el fan per curs i, els alumnes de Primària, com que fan el concert al Teatre L’Amistat, el fan per Cicles. El repertori varia cada any passant per nadales populars catalanes, nadales nord-americanes, cançons de pel·lícules, etc.

La cultura popular també té un paper molt important a l’escola ja que és la base de la ballada de danses de final de curs. Des de primer que es comença a aprendre a ballar sardanes i, a cicle superior s’aprèn a contar-les i afegir punts lliures. També es fan altres danses com el ball de bastons o danses folk amb cançons populars catalanes.

Per acabar l’Educació Primària, al Cicle Superior s’introdueix l’ukelele, un instrument de corda. Així es treballa la construcció d’acords i es canta i es toca alhora. És també en aquest últim cicle de primària que es fa un gran treball de la veu, ja que es participa a Cantània. Cantània és una activitat participativa en la que s’inscriuen cursos de Cicle Mitjà i Superior. Cada any s’estrena una obra encarregada a compositors i escriptors catalans de reconegut prestigi. El repertori de l’obra es treballa durant tot el curs.

En l’etapa de l’ESO aprofitem al màxim tots aquests coneixements adquirits de manera que els alumnes participen activament com a músics, en molts dels actes  de l’escola com per exemple  Santa Cecília, Eucaristies, Músics per la Pau… Ja són tots uns artístes!

Música 1

1 comentari

  1. Sergi Bello

    Molt bon dia, En primer lloc vull agrair-vos aquesta informació. De ben segur que ens ajuda a pares i mares a tenir una idea més clara del treball musical que desenvolupen els nostres fills a l’escola. En segon lloc, agrair moltíssim la sensibilitat musical que mostra l’escola a través dels seus professors i professores! En últim terme, i no menys important, FELICITAR a les mestres de música pel FANTÀSTIC TREBALL que realitzen amb els nostres fills! El nivell musical que arriben a tenir els alumnes de l’Escola Assís és MOLT BO!! Gràcies per cultivar amb tant amor i professionalitat la sensibilitat i la creativitat ens els nostres fills i filles! Desgraciadament, en aquest país, és una de les mancances més notables dins de l’educació obligatòria!
    Una abraçada molt gran!
    “Una societat més sensible serà sempre una societat millor” Plató (427-347 a. C.)