REFLEXIONAR PER CRÉIXER V

Avui hem pogut finalitzar el cicle de dimarts que hem dedicat a la reflexió dels 5 elements clau de la nostra escola. L'(auto)regulació dels aprenentatges és a dir els processos d’avaluació.

Generalment l’error s’ha vist com una cosa negativa a l’escola i els alumnes intentaven ocultar-los per no ser penalitzats. No obstant això, l’error és el punt de partida de l’aprenentatge. És a dir, sense errors, no es pot aprendre. L’error ens indica quins obstacles tenim en el nostre pensament per a resoldre problemes. Com a docents, hem de tenir aquest concepte de l’error per ajudar els nostres alumnes perquè aprenguin, atès que aprendre no és «incorporar coneixements a una ment buida» (Sanmartí, 2007), sinó reconstruir-los a partir dels que ja coneixen. Hem d’ensenyar els alumnes a reconèixer els seus errors i aprendre a corregir-los, donant-los les eines necessàries. Per això, és imprescindible que aprenguin a autoavaluar-se, però també a avaluar els seus companys.