Viatge tècnic de l’alumnat del cicle formatiu de produccio agroecològica durant els dies 26 a 28 d’octubre

dsc_0113L’alumnat del cicle formatiu de producció agroecològica de l’Escola Agrària de Manresa ha realitzat el tradicional viatge tècnic durant els dies 26 a 28 d’octubre. Enguany s’han visitat 4 explotacions ecològiques de la Toscana.

La primera ha estat l’Azienda Agraria Mondeggi Bene Comune. Es tracta d’una finca pública de 200 ha, autogestionada des del 2012 per una comunitat defensora del bé comú i la sobirania alimentària, “fattoria senza padroni” com recorda un dels seus lemes. El principal cultiu és l’olivera, amb gairebé 10.000 peus. També cultiven horta, safrà, fruiters i elaboren pa, cervesa i formatge amb la llet de les seves cabres, que venen de forma directa a famílies dels pobles veïns. Un centenar d’aquestes famílies també tenen un acord per gestionar 35 oliveres cadascuna, amb la finalitat de produir-se l’oli pel consum anual. Ara estan iniciant un nou projecte que permeti disposar a aquestes famílies d’un tros per cultivar horta i fruiters.

????????????????????????????????????

També s’ha visitat l’Azienda Bio Floriddia, on seleccionen i cultiven varietats antigues de cereals, molen el gra en molí de pedra i elaboren un gran nombre de pastes. Formen part de la “Xarxa de llavors rurals” i proven de l’ordre d’un centenar de llavors anualment, de blat tou, blat dur, espelta i ordi, principalment. Feta la tria, sembren a camp obert barreges de cereals ben adaptades a la zona i amb bones propietats per panificar o elaborar la pasta. Aquesta barreja no permet obtenir una gran producció, de l’ordre de 1.800 a 2.000 kg/ha, però si molt constant i de gran qualitat. El gra, un cop collit, és netejat amb diferents processos, que inclouen un separador òptic que elimina, mitjançant bufadors d’aire, les llavors que no responen al color predeterminat. També produeixen llegums i panifiquen. El 80% de la producció es ven al consumidor final.

La tercera finca visitada és el “Poggio di Camporbiano, a tocar de San Gimignano, de 130 ha de cereal, farratge, hort i fruiters, amb vaques cabres i abelles. La gestiona una comunitat de 15 socis amb l‘ajuda d’una dotzena de treballadors externs. Es tracta d’una explotació intensiva, altament mecanitzada. Es visualitza la finca com un organisme viu i es treballa per mantenir-lo globalment en equilib

????????????????????????????????????

ri, tancant cicles i limitant al màxim l’entrada de productes externs. Realitzen venda directa, essent els seus productes estrella els derivats de la llet, amb més de 15 varietats de formatges i llet crua. També elaboren pasta, conserves i mel, que ofereixen en una botiga situada a l’entrada de la finca.

Finalment s’ha visitat l’Azienda Agricola Radici. El gran interval altitudinal de la finca, que comprèn dels 300 als 1.300 m, permet una gran varietat de productes. A la part baixa es cultiven productes típics de la zona mediterrània, bàsicament d’horta, vinya i olivera. A la part alta destaquen les patates, les mongetes les castanyes, fruits del bosc i altra fruita que utilitzen en les seves melmelades. La característica d’aquesta explotació és la transformació que fan dels

????????????????????????????????????

seus productes, mitjançant cocció i esterilització o pasteurització. La producció està destinada majoritàriament a l’exportació, arribant a països com el Japó o Estats Units i, properament, als Emirats Àrabs Units.

El viatge ha permès a l’alumnat visualitzar experiències inspiradores i conèixer professionals i col•lectius agraris apassionats per la seva feina. I a part, és clar, ha enfortit la cohesió del grup I el coneixement entre els seus membres, tot recorrent els idíl•lics paisatges tardorencs de la Toscana i algunes de les seves ciutats més emblemàtiques.