L’Escola Agrària de Manresa rep formació a Anglaterra per a ensenyar a persones amb necessitats especials d’aprenentatge

Lligat al projecte Erasmus+ Ecomotive, tres professors de l’Escola Agrària de Manresa han participat del 26 al 30 d’octubre en una formació de curta durada per a professorat.

El projecte Ecomotive, liderat pel departament de producció ecològica de la Universitat hongaresa Szent István, té tres altres socis hongaresos (el GAK, entitat lligada a la universitat i dedicada a la formació contínua en temes agronòmics, l’Ajuntament de Tiszasas i la Fundació Ormánság), un soci romanès (la Fundació Civitas), un soci anglès (el Ruskin Mill College) i l’Escola Agrària de Manresa del Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya (DARP).

Aquest projecte es va iniciar el setembre del 2014 amb l’objectiu de formar formadors en producció ecològica a petita escala de persones aturades en zones rurals (introducció a la producció ecològica i aspectes de comercialització, producció d’horta ecològica, producció de fruiters ecològics i cria ecològica de petita ramaderia). Per tal d’aconseguir aquest objectiu s’està preparant un currículum formatiu per als formadors i un currículum formatiu per als usuaris finals. També s’estan redactant uns llibrets didàctics de suport per a ambdues formacions.

Aquesta formació es portarà a la pràctica de forma pilot abans de finalitzar els tres anys de durada del projecte, amb l’objectiu de comprovar-ne la idoneïtat i fer-hi les millores que es creguin convenients.

El programa previst també inclou dues estades de formació en dues de les institucions que participen al projecte. La primera ha estat aquest octubre al Ruskin Mill College, i la segona serà el juny del 2016 a l’entitat Civitas de Transilvània (actual Romania).

El Ruskin Mill College és una de les 5 escoles angleses del Ruskin Mill Trust. Tenen també una escola al País de Gal·les i recentment una escola a Califòrnia. Aquesta entitat treballa per a la formació de persones amb necessitats especials, com ara autisme, dificultats severes d’aprenentatge, problemes de comportament, etc. Algunes d’aquestes problemàtiques estan clarament en augment, com ara la incidència de l’autisme, que entre el 2000 i el 2010 va augmentar un 120% als Estats Units.

La clau del mètode de Ruskin Mill anomenat “Educació Terapèutica amb Habilitats Pràctiques” són les tres “H” de l’ensenyament: Hand-Head-Heart, o sigui, mà-cap-cor. També donen molta rellevància al lloc, de manera que seleccionen les diverses activitats manuals que realitzen els alumnes segons el “genius loci”, l’esperit del lloc, on es troba cadascuna de les escoles.

Parteixen de la constatació antropològica que és la mà humana, amb capacitats úniques dins el regne animal, el que ha permès el desenvolupament del cervell humà. I utilitzen aquesta base per a dissenyar una formació totalment pràctica i manual, de dos anys de durada, feta a mida per a cadascun dels seus estudiants. Transformar materials amb les mans, a través de diferents artesanies, permet que els alumnes es transformin ells mateixos.

El professorat del projecte Ecomotive, procedent de de Catalunya i de territoris de parla hongaresa (Hongria i Romania), va poder posar-se a la pell dels estudiants fent tastets d’alguns tallers que s’ofereixen: ceràmica, forja de ferro, cistelleria de vímet, llaurada amb cavalls, feltre, treball de vidre, cuina, fusteria, moviment transformatiu i exercicis d’art dramàtic.

El projecte també intenta que els alumnes facin el cicle sencer de les feines que realitzen i, per exemple, per al cas del treball amb fusta, comencen tallant un arbre, pelant-lo, trossejant-lo, per treballar després amb el torn i les diferents eines fins a aconseguir una cadira que podran utilitzar a la seva vida real. Alguns dels altres materials utilitzats als tallers també surten de la pròpia finca de 33 ha de Ruskin Mill: el vímet que planten per a cistelleria, la llana de les seves ovelles per a fer el feltre, etc.

L’experiència ha estat enriquidora, tant per la novetat que ha introduït en molts aspectes de l’ensenyament, com per les idees i metodologies de gestió de les finques agràries.