El nostre laberint

El marqués d’Alfarràs, Antoni Desvalls, va fer construir al segle XIX un laberint al barri d’Horta de Barcelona tot seguint les tendències vigents a altres països europeus. Avui en dia és un jardí museu que recull diferents estils paisatgístics i diferents espècies.

A l’any 2016 l’Escola d’Alfarràs, dins del cicle de Paisatgisme, es va començar el disseny i la instal·lació d’un laberint inspirat en aquell de la família Desvalls.

Disseny del laberint

Vista aèria del laberint

A partir del disseny ideat pel professor Pepe Esquerda amb la col·laboració dels alumnes de 1ºCFGS, es va realitzar un primer aixecament taquimètric per distribuir la bardissa de xiprers sobre una parcel·la de jardí existent de 1.800 m2. En les mòdul de Disseny de jardins, es van disposar els xiprers amb el·lipses concèntriques. Es van preveure a les zones interiors jardins d’estil japonès, francès, anglès i mediterrani.

Xiprès del laberint

Xiprers laberint

A partir de llavors i fins a la actualitat, s’han anat incorporant nous elements vegetals i no vegetals -banc central, bassa, tanca perimetrals-. Un punt clau, sempre susceptible de millora, és el sistema de reg, que ara combina reg localitzat i reg per aspersió.

Elements de fusta del laberint

En aquest moment, encara en període de creixement i formació, el laberint és un marc immillorable per fer les classes pràctiques entre d’altres, d’enjardinament, regs i botànica i per tenir la visió d’una instal·lació de l’escola projectada a llarg termini.