El CFA Salvador Dalí i la Universitat Autònoma de Barcelona: una col·laboració per a la formació docent

Des de l’any 1989, el nostre C.P. de Quatre Camins compta amb una escola, i des del 2006 som el CFA Salvador Dalí, la vostra escola. Des de sempre, la nostra prioritat heu estat vosaltres, els alumnes, que disposeu a l’escola un espai de convivència i de millora personal. A més de completar la vostra formació acadèmica, milloreu les vostres competències i us prepareu millor per al vostre retorn a la societat, essent conscients de la importància de la formació al llarg de la vida.
Sense alumnes no hi ha escola, però sense mestres tampoc. És per això que, des del 2014, som Centre Formador. Això vol dir que acollim futurs mestres que venen al nostre centre per completar la seva formació. Gràcies a un conveni signat amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), cada curs rebem estudiants en pràctiques que treballen amb nosaltres i amb vosaltres. Aquest any, hem tingut l’Ivet, ara tenim l’Aleth, que gairebé ha finalitzat el seu aprenentatge, i properament ens acompanyarà en Miquel.
És enriquidor veure com futurs docents decideixen formar-se en un centre com el nostre, un espai que els proporciona eines valuoses per encarar amb seguretat la professió que han escollit.

Testimoni d’una mestra en pràctiques: l’experiència de l’Aleth

Quan vaig haver de decidir on fer les pràctiques del meu últim curs d’Educació Primària, no tenia clar on volia anar. Volia conèixer un entorn educatiu nou, i va ser arran d’una companya que vaig saber que podia fer-les en un centre de formació d’adults dins un centre penitenciari. Aquesta opció em va cridar l’atenció immediatament.
Sempre he cregut en el poder transformador de l’educació per construir una societat més justa i inclusiva, i aquestes pràctiques em semblaven una oportunitat única per conèixer una realitat educativa sovint invisible. Volia entendre com funciona l’educació en un centre penitenciari i quin impacte té en els alumnes.
Abans de començar, tenia moltes preguntes i alguns prejudicis. No sabia com serien els alumnes ni l’ambient de l’aula. Em feia respecte fer classe a adults, especialment en aquest context. Imaginava una escola freda i distant, amb poca vinculació entre professorat i alumnat.
La realitat ha estat completament diferent. Aquests dos mesos han estat una experiència d’aprenentatge excepcional. L’escola és una finestra a l’exterior, i el professorat treballa incansablement perquè l’alumnat aprengui i pugui aplicar aquests coneixements en el futur. Però, més enllà de l’aprenentatge acadèmic, el que més m’ha sorprès han estat les relacions humanes dins l’escola. La bona predisposició de mestres i alumnes crea un ambient de comprensió i respecte.

L’espai físic de l’escola pot ser fred, però les activitats que s’hi desenvolupen el converteixen en un espai acollidor i significatiu. M’he sentit molt ben acollida pel professorat, que sempre s’ha preocupat per mi i ha resolt tots els meus dubtes. També he tingut una relació molt positiva amb l’alumnat, que des del primer dia ha estat amable i curiós amb mi, preguntant-me sovint si m’agradava estar allí.
Ha estat un privilegi acabar la carrera fent les meves últimes pràctiques en aquest centre. M’emporto un aprenentatge immens i la certesa que l’educació és una eina real de canvi. Aquesta experiència m’ha fet descobrir una nova perspectiva de l’educació i ha eliminat molts dels estereotips que tenia. No descarto tornar a treballar en aquest entorn en el futur. L’educació no és només coneixement, és també una porta oberta a noves oportunitats vitals.

L’educació en centres penitenciaris: una experiència de pràctiques
enriquidora

Per Víctor, tutor de l’Aleth i professor associat a la Universitat Autònoma de
Barcelona, Facultat de Ciències de l’Educació. Fa dos anys que tinc el privilegi de tutoritzar estudiants de magisteri en pràctiques al CFA Salvador Dalí. Quan pensem en la formació de mestres, sovint imaginem escoles amb infants i famílies, però també hi ha una altra realitat igual d’important: l’educació en presons. L’ensenyament en aquests centres és una eina fonamental per a la reinserció i la millora d’oportunitats per a les persones privades de llibertat. A més, per als estudiants en pràctiques, suposa un aprenentatge valuós i ple de reptes, que els enriqueix tant a nivell professional com personal. Cada any, en col·laboració amb la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, treballem perquè almenys un estudiant pugui fer les seves pràctiques en un CFA dins d’un centre penitenciari. L’experiència de l’Aleth ha estat molt positiva gràcies a un procés de selecció rigorós i a la implicació de l’equip docent. És essencial continuar donant visibilitat a la tasca educativa dins dels centres penitenciaris i ampliar les oportunitats perquè més futurs docents puguin conèixer aquesta realitat i formar-se en aquest àmbit.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>