Nanotecnologia

Taula de continguts

El programa NanoEduca per a la divulgació de la nanociència i la nanotecnologia ha rebut el Premi Nacional de Comunicació Científica 2018, que atorguen la Fundació Catalana per la Investigació i la Innovació (FCRi) i el Govern.

Aquesta iniciativa dirigida als instituts de secundària pretén acostar als centres les eines, el llenguatge i les aplicacions de la nanociència i la nanotecnologia, i des del 2015 els seus continguts de han arribat a més de 6.000 alumnes de més de 300 centres educatius, principalment a Catalunya, però també al País Basc, la Comunitat de Madrid i la ciutat austríaca de Salzburg.

El premi és un reconeixement a la tasca de divulgació i al treball en equip dut a terme per les quatre institucions implicades en el programa, els seus coordinadors, els seus equips de treball i una àmplia xarxa de col·laboradors.

NanoExplora

Al llarg del curs 2018-19, el CESIRE ha generat una proposta didàctica amb l’objectiu de presentar els conceptes bàsics de la nanociència i la nanotecnologia a alumnes de Cicle Superior d’Educació Primària i de primer cicle d’Educació Secundària.

Aquesta proposta es concreta en dos elements bàsics:

– el kit “NanoExplora”, amb recursos i materials per introduir el “model matèria” a partir dels fenòmens i característiques pròpies de l’escala nanomètrica.

– l’espai web “NanoExplora”, que complementa el kit i aporta més informació, recursos i orientacions didàctiques per la seva utilització a l’aula.Espai web ExploraNano

Tots dos elements han estats elaborats amb l’assessorament científic i la col·laboració del Dr. Jordi Díaz, dels Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona.

Al novembre de 2019 va tenir lloc la trobada Converses i recursos: El model matèria des de la nano. Aquí podeu trobar el resum de la jornada.

NanoEduca

Les accions del CESIRE al voltant de la nanotecnologia es realitzen principalment en col.laboració amb els Centres Científics i Tecnològics (CCiTUB) de la Universitat de Barcelona, l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), i el Grau de Nanociència i Nanotecnologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Els objectius principals de la iniciativa NanoEduca, de la qual en són impulsors les institucions anteriors, són introduir l’alumnat i el professorat d’ensenyament secundari en els conceptes bàsics de la nanotecnologia, fomentar l’interès i crear vocacions dels alumnes per les disciplines cientifico-tècniques, i crear una xarxa d’intercanvi de coneixement i col·laboració permanent entre professional investigador i docents en actiu.

Contingut del Nanokit 2.0

Les accions s’estructuren fonamentalment a partir de tres grans eixos: formació pel professorat, materials didàctics i l’organització d’un concurs per l’alumnat.

La iniciativa NanoEduca es va iniciar el curs 2015-16 amb una prova pilot amb professorat de 16 centres educatius, i més de 500 alumnes participants. Es van dissenyar i produir uns kits d’experimentació a l’aula amb 18 propostes didàctiques, agrupades en 4 àmbits (fonaments de nanociència i nanotecnologia, nanociència, nanotecnologia i nanomaterials, i nanobiotecnologia). L’avaluació d’aquests materials per part tant de l’alumnat com del professorat participant va utilitzar-se com a base pel disseny d’una nova versió del nanokit, dissenyat i produït gràcies al finançament de la FECYT (projecte FCT-15-10278), i del qual se n’han distribuït un a cada un dels 75 Centres de Recursos Pedagògics del Departament d’Educació, perquè l’incorporin a la seva oferta didàctica pels centres de l’entorn, i facilitar d’aquesta manera la seva extensió pel territori.

Podeu consultar el material didàctic que acompanya els kits en els següents enllaços:

Web NanoEduca Canal de Youtube (18 vídeos d’experiments) Twitter NanoEduca
webnanoeduca CanalYoutube_NanoEduca Twitter_NanoEduca