Literacitat crítica i ensenyament de les ciències socials

  • Dia i hora: Sessió realitzada el dimarts, 29 d’octubre de 2019 (de 18:00 h a 20:00 h)
  • Sessió a càrrec de Breo Tosar, del Grup de recerca GREDICS (UAB)
  • Organització: CESIRE
  • Lloc: CESIRE, Av. de les Drassanes, 10, 08001 Barcelona

Crònica de la sessió

Presentació

No s’hauria d’ensenyar ciències socials d’esquena al món. Cal aprendre a llegir-lo, és a dir, a explorar diferents perspectives dels problemes socials rellevants, a descobrir les veus silenciades (als vídeos, a les cançons, als llibres de text, etc.), i a analitzar les relacions de poder als discursos dominants.

L’ensenyament de les ciències socials ha de promoure la literacitat crítica, que es defineix com la lectura d’un món que cal millorar. Més que un mètode o un conjunt de capacitats cognitives, la literacitat crítica és una manera d’ensenyar i aprendre des de l’observació curosa que porta a la disrupció d’allò comú, a la interpretació dels textos des de múltiples perspectives, a la representació dels problemes socials i a l’acció per transformar el món.

En aquesta sessió s’ha presentat una recerca en literacitat crítica i s’han mostat uns exemples pràctics d’aquesta mirada sobre l’ensenyament de les ciències socials. De res no serveix llegir el món si no tenim les eines i actituds necessàries per transformar-lo.

Organització de la sessió

La sessió, d’una durada de 2 h, s’ha organitzat en dues parts:

A la primera part s’ha presentat la recerca sobre literacitat crítica i s’ha posat èmfasi en la seva utilitat d’aplicació a l’aula.

A la segona part s’ha realitzat un taller, en petits grups, amb l’objectiu de mostrar la metodologia de treball i els beneficis educatius que es poden obtenir, amb la intenció de copsar l’interès dels docents per realitzar el projecte des de l’etapa d’educació infantil fins al batxillerat.

A qui va dirigida?

La sessió ha estat oberta als docents d’educació infantil, primària i secundària.

Per saber-ne més