La funció de la taula periòdica en l’ensenyament de la química: analitzar i millorar propostes d’aula

  • Dia i hora: Dimecres, 13 de febrer de 2019 (de 18:00 a 20:00)
  • Sessió a càrrec de Carlos Agudelo (UB) i Mercè Izquierdo (UAB)
  • Organització: CESIRE
  • Lloc: CESIRE, Av. de les Drassanes, 10, 08001 Barcelona
  • Inscripció (fins el dia 8 de febrer)

Presentació

Dimitri Mendeleieiv va dissenyar la seva taula periòdica mentre buscava un fil conductor per ensenyar la química de les substàncies que ell coneixia. Va formular un principi general que va sistematitzar gran part de l’experiència química acumulada i, des de llavors, la taula periòdica ha estat una eina d’investigació imprescindible i ha mantingut la seva utilitat didàctica.

El significat de la paraula element i el nombre d’elements químics coneguts han canviant molt des de llavors. Ara considerem els àtoms, l’existència dels quals, en el context de la segona meitat del segle XIX, encara estava en dubte, tot i que se’n reconeixia la utilitat explicativa. En l’actualitat coneixem també els components dels àtoms, però malgrat totes aquestes profundes transformacions, actualment seguim ensenyant taules periòdiques que conserven l’estructura i l’essència del seu origen. Els professors en som conscients? Quina taula periòdica ensenyem i per què? Quins tipus d’elements la conformen? Quina funció didàctica li donem?

El propòsit de la sessió és compartir un instrument d’anàlisi que ens ha estat útil per reflexionar sobre aquestes preguntes i que dona elements per a la formació de criteris de selecció i ús de materials didàctics, així com d’ordenació de continguts en una seqüència didàctica.

Organització de la sessió

La sessió, d’una durada de 2h, s’ha organitzat en tres parts.

En la primera part (35 – 40 min) es presentaran alguns aspectes generals del projecte d’investigació tot fent èmfasi en l’explicació de l’instrument d’anàlisi que vam dissenyar i amb el qual treballarem a la segona part de la sessió. En la segona part (50 min) treballarem en petits equips compartint i analitzant la pròpia visió dels elements i la funció de la taula periòdica en l’ensenyament secundari. En la tercera part compartirem el treball de tots els equips i obrirem torn a preguntes, comentaris i propostes.

A qui va dirigida?

La sessió és oberta a tot el professorat, especialment als docents de química de secundària.