Imaginaris de futur dels joves

• Dia i hora: Dilluns, 29 de novembre de 2018 (de 18.00 a 20.00)
  • Sessió a càrrec de Natàlia Cantó, del Grup de recerca PROTCIS (UOC)
  • Organització: CESIRE
  • Lloc: CESIRE, Av. de les Drassanes, 10, 08001 Barcelona

Fotografia: Gabri Guerrero.
Tonight is the last night of the world

Com s’imaginen els joves el seu futur? Quina societat? Quin entorn?
Quin rol esperen o desitgen o temen representar ells mateixos en aquest futur?
Com condicionen aquestes expectatives les seves actituds presents, la seva relació amb els altres i la seva presa de decisions?

La imatge de futur que tenen els joves, i del seu propi rol en aquest futur, condicionen la manera com afronten el seu present i, per tant, el rol que hi desenvolupen individualment i en relació amb els altres.

Aprofundir en el coneixement dels imaginaris de futur dels joves ens ajudarà a entendre millor els nostres alumnes i a detectar els aspectes en els quals podem incidir per tal de dotar-los de recursos i estratègies que els permetin afrontar el seu futur de manera positiva.
En aquesta sessió es presentarà el projecte de recerca Imaginaris de futur dels joves, que ha obtingut un I+D d’excel·lència del ministeri (CSO2017-88594-P) i que duu a terme el grup de recerca consolidat PROTCIS (UOC), per tal de convidar els i les docents interessats a participar-hi.

El projecte té l’objectiu d’analitzar els imaginaris de futur dels joves i contrastar aquests resultats amb l’estudi dels imaginaris de la generació dels que foren joves entre 1956 i 1970.

Els imaginaris de futur són cabdals no només per traçar aquest futur sinó també per comprendre les preses de decisions, presents i passades. Els futur desitjat o temut, el que considerem possible o probable de cara a l’esdevenir, configura el marc des del qual pensem i donem sentit al nostre avui i fins i tot al nostre ahir.

Sovint, els imaginaris romanen en la nebulosa dels implícits i des d’allà no ens adonem clarament del poder configurador que tenen. Conèixer aquests imaginaris és, per tant, un element emancipador molt important.

A més de presentar el projecte de recerca, es presentaran també, alguns dels materials que els docents participants en el projecte tindran a la seva disposició per tal de conèixer i treballar els imaginaris de futur amb l’alumnat –amb el suport del grup PROCTIS- de forma no invasiva i enriquidora per a totes les parts; és a dir que obtindran beneficis aplicables a l’aula des del primer moment de la seva participació en la recerca.

Organització de la sessió

La sessió, d’una durada de 2h, s’ha organitzat en dues parts.

En una primera part es presentarà el projecte d’investigació fent èmfasi en la seva utilitat d’aplicació a l’aula.

A la segona, es realitzarà un taller, en petits grups, amb l’objectiu de mostrar la metodologia de treball i copsar l’interès de la realització del projecte i els beneficis educatius que se’n poden obtenir.

A qui va dirigida?

La sessió és oberta a tot el professorat, especialment per als docents de secundària.