#ArcACasa

Per tal d’ajudar a la preparació de feines virtuals per a l’alumnat de les nostres aules estem fet una tria d’activitats de l’ARC que poden ser especialment factibles des dels domicilis o de forma virtual. Anirem publicant aquestes propostes a Twitter directament, des del nostre compte (@cesirecat) amb l’etiqueta especial #ArcACasa.

A mesura que les anem publicant les afegirem en un llistat en aquest mateix article.

Àmbit científic i medi

  • CI (EP) “Com neixen les plantes de les llavors? Fem una col·lecció”. A partir de la representació del conte “Jack i la mongetera màgica”, ens comencem a plantejar preguntes sobre les llavors. apliense.xtec.cat/arc/node/29587
  • CI (EP), “L’olor, una cosa invisible”. Què és l’olor? Com és què hi ha objectes que fan més olor que d’altres? Com arriba a nosaltres l’olor? Com entra el nostre cos? Com va per dintre? Podem atrapar l’olor? apliense.xtec.cat/arc/node/30170
  • CI (EP), “Com funcionen les bicicletes?”. Iniciem el projecte observant dues bicicletes, una de muntanya i una altra de carretera. Estudiem diversos tipus de màquina per poder comprendre com funciona.  apliense.xtec.cat/arc/node/30196
  • CI (EP), “Construïm les nostres joguines”. Es tracta de que els infants dissenyin i fabriquin les seves pròpies joguines i identifiquin les variables que possibiliten un funcionament eficient. apliense.xtec.cat/arc/node/29185
  • CM (EP) “L’aerolliscador”. Com fer un aerolliscador amb materials que podem tenir per casa.  apliense.xtec.cat/arc/node/30071
  • CM (EP) “Com és que les anguiles han tornat al riu Besòs?”. Una proposta didàctica que parteix d’una notícia sobre el retorn de les anguiles al riu Besòs, un riu que fa 30 anys era dels més contaminats d’Europa.  apliense.xtec.cat/arc/node/30947
  • CM (EP). “Experiment amb l’aigua”. Realització d’un seguit d’experiments amb l’aigua plantejats en forma d’indagació per tal d’apropar als alumnes a un treball d’observació, comprovació i conclusió. apliense.xtec.cat/arc/node/30697
  • CM d’EP. “Seguiment meteorològic”. L’estudi del clima i la possibilitat de fer prediccions meteorològiques es basa en el seguiment de dades. Presentem una manera de fer aquest seguiment apliense.xtec.cat/arc/node/30056
  • CM d’EP “Com es posen les ametlles dins una rajola de xocolata?” apliense.xtec.cat/arc/node/30087
  • CM d’EP. “Com funciona un pèndol?” Què tenen en comú una bola de Nadal, un rellotge i el Botafumeiro de la Catedral de Santiago de Compostela? Quina relació uneix aquests objectes amb Galileu Galilei? apliense.xtec.cat/arc/node/30046
  • CM i CS d’EP. “Se senten sons a la Lluna?”. Es proposa la construcció de diversos materials que ens permetran experimentar i comprovar com es propaga el so. apliense.xtec.cat/arc/node/29130
  • “Quin tipus de consumidor energètic sóc?”. Què hi ha darrere l’endoll? Per on arriba l’electricitat? Podem reduir la nostra petjada ecològica com a consumidors energètics?  apliense.xtec.cat/arc/node/30897
  • CS (EP) “Com ho fan els coloms per volar?” S’inicia l’estudi de les aus amb una observació directa, orientada per una pregunta, que ajuda l’alumnat a focalitzar en allò que es vol observar.  apliense.xtec.cat/arc/node/30024
  • CS (EP). “Els forats del pa”. A partir de l’observació de la fotografia de la molla de pa es formula la pregunta “com s’han format els forats del pa?”.  apliense.xtec.cat/arc/node/30472
  • CS d’EP. “Cursa d’avions de paper”. Com podrien aconseguir construir un avió de paper que volés ben lluny. apliense.xtec.cat/arc/node/30752
  • CS (EP). “Estem com un llum”. Com funciona la fibra òptica? Per què hi ha nens que porten ulleres i altres que no? Amb quins colors hem de vestir a l’estiu per no tenir tanta calor?  apliense.xtec.cat/arc/node/30858
  • 1r ESO. ” La mesura”. Introducció a la mesura des de l’observació que els sentits no ens aporten informació reproduïble i prou precisa. Ús dels instruments de mesura més usuals en el laboratori de química. http://apliense.xtec.cat/arc/node/577
  • ESO. “Dissolem caramels”. Una proposta senzilla que es pot fer a casa per treballar les fases del disseny d’experiments, les variables.. apliense.xtec.cat/arc/node/590
  • ESO. “Nen o nena”. A partir d’una situació fictícia d’una parella que vol tenir fills, es treballen tot de temes relacionats amb la reproducció (herència del sexe, l’esterilitat, la fecundació, l’ embaràs, el part…). apliense.xtec.cat/arc/node/30188
  • 4t ESO. “La dinàmica interna de la Terra”. Per fer-se preguntes i trobar resposta a problemes relacionats amb els fenòmens associats a la dinàmica interna de la Terra.  apliense.xtec.cat/arc/node/29586
  • ESO i Bat. “La relació entre microorganismes i malalties infeccioses”. Es treballen les fases del disseny experimental en l’experiment que va dur a terme Koch.  apliense.xtec.cat/arc/node/30460
  • 3,4 ESO i Bat, “La petjada ecològica: quin és el nostre impacte en el planeta?”. Voleu saber quina és la vostra petjada ecològica? Cal fer servir aquesta calculadora: https://ja.cat/DTy9D  Arc: apliense.xtec.cat/arc/node/1768

Àmbit lingüístic

  • CI (EP). “Llegir i explicar contes al cicle inicial”. La idea és fer estones de lectura, on els nens i nenes puguin triar llibres que són capaços de llegir i d’entendre’ls.  apliense.xtec.cat/arc/node/29205
  • CI-CM (EP). “Webquest: vet aquí…”. Amb aquesta webquest es vol que l’alumnat conegui i s’endinsi dins el món dels contes tradicionals i per això proposa la tasca següent: llegir, comprendre i gravar contes tradicionals.  apliense.xtec.cat/arc/node/18679
  • CS Primària. “Neu! ¡Nieve! Snow! Neige!” This activity works with a multilingual document ​​and it evaluates plurilingual strategies. apliense.xtec.cat/arc/node/29958
  • CS (EP) “A Unique Tour: Fascinating buildings around the world!” This is a CLIL unit designed to be developed in the Art class. This proposal is divided into four blocks. apliense.xtec.cat/arc/node/30954
  • “De l’hora del conte a la notícia a l’aula: de P3 a 6è”. Dediquem un espai setmanal a l’exposició d’un conte o d’una notícia. apliense.xtec.cat/arc/node/29684
  • CM (EP) i ESO. “Tell a story”. En aquesta proposta els alumnes de primària i secundària treballen de manera col·laborativa per crear i representar un conte. apliense.xtec.cat/arc/node/30856
  • CS i CM (EP). “ICT in English”. This is a CLIL unit designed to be developed in Technology class by pupils from second and third Cycle of Primary. It is related to learning strategies and working the four skills.  apliense.xtec.cat/arc/node/29888
  • ESO. “Kamishibai: lectura expressiva de contes a la japonesa”. Una lectura expressiva de contes a la japonesa que permet treballar, entre altres aspectes, la comprensió lectora i la lectura en veu alta.  apliense.xtec.cat/arc/node/30495
  • ESO. “Microlectures”. Una microlectura consisteix en un fragment de literatura universal per treballar a l’aula, amb una breu nota biobibliogràfica del seu autor i unes qüestions que faciliten el treball comprensiu. apliense.xtec.cat/arc/node/29629
  • ESO. “Fem un blog de llegendes urbanes!” Et proposem que els alumnes creïn un blog on es recullin llegendes urbanes inventades per ells, ambientades en l’entorn proper, per tal de fer-les córrer i que es facin virals. apliense.xtec.cat/arc/node/30780
  • 1-2 ESO “Cómo hacer un soneto”. Este recurso aparece enlazado en el bloque de la SECUENCIA 2 (“Compaginando”), dedicado a la poesía “…Y la palabra se hizo verso”.  apliense.xtec.cat/arc/node/667
  • 4 ESO “Buscando donjuanes”. Propuesta multimedia a partir de la lectura de Don Juan Tenorio de Zorrilla. La lectura de fragmentos del Romanticismo conduce al reconocimiento de temas y motivos recurrentes. apliense.xtec.cat/arc/node/29435
  • 4 ESO. “Let’s Write! (Redactem)”. Alguna vegada havies pensat que passejaries per casa abans d’escriure? Alguna vegada havies pensat que dibuixaries abans d’escriure? apliense.xtec.cat/arc/node/30875
  • 4ESO i BAT. “Benvolgut director”. Heu escrit mai una carta al director manifestant les vostres opinions argumentades sobre un tema que us preocupa?  apliense.xtec.cat/arc/node/30874
  • ESO i Bat, “Produccions textuals col·laboratives amb Google”. L’alumnat fa el paper d’autor i de corrector en el mateix espai comú de treball de grup. apliense.xtec.cat/arc/node/1752
  • ESO i Bat. “I tu, abandones o comparteixes la llengua?” Per què ens costa tant que els alumnes a l’aula parlin en català davant una companya o un company del centre que encara l’està aprenent? Abandonen o comparteixen? apliense.xtec.cat/arc/node/31080
  • Batxillerat. “Treballem l’estructura d’un article a l’aula”. Ens apropem al contingut d’un article científic i indentifiquem l’estructura textual. Una introducció per treballar l’estructura del treball de recerca. apliense.xtec.cat/arc/node/30841

Àmbit matemàtic

  • Ed. Infantil. “Un cilindre o una estrella”. Transformacions de volums, de quantitats, modificació d’una qualitat, i una nova construcció fins a convertir un cilindre de cartró en una estrella.  apliense.xtec.cat/arc/node/267
  • Ed. Infantil. “Fem translacions amb la llum”. Activitat per treballar el concepte de translació observant i manipulant com es trasllada la llum al seu propi cos o a diferents materials. apliense.xtec.cat/arc/node/1563
  • Ed. Infantil. “Baralla de cartes”. Amb aquest material es pot treballar: reconeixement i ordenació de la quantitat fins a 10, comparació de quantitats i descomposició additiva.  apliense.xtec.cat/arc/node/1253
  • Infantil. “Quantes canyes i boles necessito?”. Es proposa construir prismes i piràmides amb canyes de refresc i boles de plastilina. apliense.xtec.cat/arc/node/29297
  • Infantil. “Tot el que veiem és simètric?”. Activitat que ens ajuda a reflexionar sobre la propietat de simetria d’alguns objectes i algunes lletres, tot en un context molt proper als nens i les nenes. https://apliense.xtec.cat/arc/node/1321
  • Infantil. “Pleguem tovallons”. Què fan els nens i les nenes de P3 després d’esmorzar? Juguen a plegar els tovallons! Han après una manera molt divertida de jugar i aprendre geometria. apliense.xtec.cat/arc/node/3881
  • Infantil i CI. “Els números del rellotge”. Activitat TIC, amb GeoGebra, per situar correctament els números dins de l’esfera d’un rellotge, tenint en compte els conceptes espacials: a dalt, a baix, a la dreta i a l’esquerra. apliense.xtec.cat/arc/node/29685
  • EI i Primària “Quadrats i rectangles” Trobareu una sèrie de propostes per treballar els quadrats i els rectangles. Hi ha activitats pensades per educació infantil i per a diversos nivells de primària. apliense.xtec.cat/arc/node/29111
  • CM i CS (EP). “No pot ser sempre 9!” Com per art de màgia, a partir d’operacions amb nombres de 2 o més xifres podem comprovar com el nombre 9 es fa increïblement omnipresent. apliense.xtec.cat/arc/node/1782
  • CM (EP). “Equilibrem el pes”. Activitat per realitzar en petit grup en la qual s’han de repartir una sèrie de productes d’alimentació entre dos cistells, perquè el pes quedi repartit a parts iguals.  apliense.xtec.cat/arc/node/1093
  • CS (EP) i 1-2 ESO. “Jocs numèrics amb l’Scratch”. Una col·lecció de trencaclosques numèrics interactius per practicar el càlcul. apliense.xtec.cat/arc/node/103
  • 1ESO. “La vida en 1h, 12h, una setmana, un any, un metre, un litre, 360º…”. Activitat per treballar la proporcionalitat numèrica i canvi d’unitats, fent una gràfica de la vida d’una persona.  apliense.xtec.cat/arc/node/30915
  • ESO “Quants cigrons hi ha en un quilogram de cigrons?”. Aquesta activitat té com a objectiu comptar quants cigrons hi ha en un quilogram de cigrons. Ho farem aplicant tècniques de mostreig i la proporcionalitat. apliense.xtec.cat/arc/node/1356
  • ESO. “Polígons regulars de paper” S’adjunten esquemes i vídeos per tal que els alumnes puguin construir diferents polígons regulars a partir d’un quadrat de paper, plegant i fent algun tall. apliense.xtec.cat/arc/node/30459
  • 3-4 ESO. “La superfície de l’esfera equival a 4 cercles”. Imatge i construcció animada que visualitza com es descompon una esfera en múltiples piràmides amb el vèrtex al centre. apliense.xtec.cat/arc/node/29221

Àmbit social cultural i medi

  • CI (EP). “Què vol dir ser refugiat i refugiada?”. Seqüència didàctica sobre la crisi de les persones refugiades per donar resposta a moltes de les imatges que els infants veuen als diferents mitjans de comunicació.  https://apliense.xtec.cat/arc/node/30895
  • CI i CM (EP) “Tots vivim igual?”. Es presenten 3 propostes breus que treballen: Els habitants dels habitatges (rols familiars), Els habitatges al llarg de la història i Els habitatges arreu del món  apliense.xtec.cat/arc/node/30921
  • CM (EP) “Enterraments del món”. Per què enterrem els nostres morts? Des de quan s’enterren? Com es poden fer aquests enterraments i on es realitzen?  apliense.xtec.cat/arc/node/30499
  • CM d’EP. “Alguns invents de l’Edat Mitjana” Investiguem quins són alguns dels invents que es van crear durant l’Edat Mitjana i que van donar pas a algunes de les comoditats que tenim avui en dia. apliense.xtec.cat/arc/node/30371
  • CM (EP). “Som conscients de tot el que s’amaga quan consumin? Les joguines”. Les joguines són objectes que ens acompanyen a tots. Prenent-les com a eix vertebrador, es va dissenyar la seqüència didàctica. apliense.xtec.cat/arc/node/30899
  • CS d’EP i ESO. “Les fonts de la història. Les fonts primàries i les fonts secundàries”. Activitats que permeten, a través de l’anàlisi i l’ús de diferents tipologies de fonts, aprofundir en el tractament de la informació per part de l’alumnat apliense.xtec.cat/arc/node/30159
  • CM (EP) “Agricultura autòctona de la Garrotxa. Un viatge en el temps”. Treballem el coneixement de la tradició agrícola que ens ofereix l’entorn natural pròxim, per descobrir el passat històric i el progrés del temps modern. apliense.xtec.cat/arc/node/29897
  • CS (EP). “Com creus que el cotó va poder canviar el món?”. La seqüència didàctica es basa en el llibre “10 plantas que cambiaron el mundo” que permet partir d’una planta per treballar un problema social rellevant.  apliense.xtec.cat/arc/node/31018
  • CS d’EP. “Som part de la història”. L’activitat es proposa descobrir, per mitjà de l´Hemeroteca del diari la Vanguardia, què va passar el dia que va néixer l’alumnat del grup classe. apliense.xtec.cat/arc/node/29645
  • CS (EP) “Benvolgut Carles Rahola. Una proposta didàctica a partir de la correspondència de Carles Rahola” per iniciar l’alumnat de cicle superior de Primària en la feina de l’historiador. apliense.xtec.cat/arc/node/31001

Àmbit tecnològic

  • 1ESO “El dibuix tècnic. L’escala”. La proporcionalitat que ens ofereix l’escala és el recurs que ens facilita ajustar les mides del dibuix a la superfície de treball.  apliense.xtec.cat/arc/node/630
  • 1ESO “El dibuix tècnic. L’acotació: El dibuix en la justa mesura”. Una tècnica necessària per a fer els esbossos, croquis i plànols que hauran de realitzar al llarg de tota l’ESO. apliense.xtec.cat/arc/node/638
  • 1r d’ESO. Reutilització i reciclatge a l’aula de tecnologia. http://apliense.xtec.cat/arc/node/786
  • 1r ESO. “Què és la tecnologia?” L’activitat consta d’una part on l’alumnat haurà de contestar 7 preguntes relacionades amb la Tecnologia, el procés tecnològic i els avenços tecnològics al llarg de la Història. apliense.xtec.cat/arc/node/708
  • 1r ESO. “Mesures i relació entre els diferents formats de fulls normalitzats”. Comparació de mides dels fulls DIN A3, DIN A4, DIN A5…  apliense.xtec.cat/arc/node/1220
  • 2ESO “Llei d’Ohm, circuits a resoldre”. Recurs que permet treballar de forma intuïtiva el significat de le tensió elèctrica, la intensitat, la resistència i la fórmula que les relaciona: la llei d’Ohm.  apliense.xtec.cat/arc/node/1228
  • 2ESO. Dones en la ciència i l’enginyeria Una activitat per fer des de casa i que visibilitza les dones en la ciència i l’enginyeria  apliense.xtec.cat/arc/node/31085
  • 2n ESO. “Llei d’Ohm, circuits a resoldre”. Recurs que permet treballar de forma intuïtiva el significat de le tensió elèctrica, la intensitat, la resistència i la fórmula que les relaciona: la llei d’Ohm. apliense.xtec.cat/arc/node/1228
  • 3r ESO, “La fibra òptica”. En l’activitat s’analitza la transmissió de dades digitals a través de la fibra òptica i com s’utilitza en els sistemes de de telecomunicació d’alta velocitat i alta capacitat.  apliense.xtec.cat/arc/node/29497/
  • 3r ESO “Bluetooth” Activitat, que a partir un vídeo, un podcast sobre “Auriculars sense fils”, i uns articles de la viquipèdia porta a una pràctica per a comprovar la velocitat de transmissió d’un telèfon mòbil. apliense.xtec.cat/arc/node/1627
  • 3r ESO. “Fem estructures senzilles. La torre de paper”. En aquesta activitat es fa el disseny i construcció d’una estructura i s’analitza el seu comportament, així com les forces que hi intervenen. apliense.xtec.cat/arc/node/632
  • 3ESO. “Mecanismes de transmissió del moviment: teoria, exercicis i problemes.” Els problemes, graduats per dificultat, surten amb la resolució i/o la solució. A més hi ha un apartat específic d’autoavaluació.  apliense.xtec.cat/arc/node/1125
  • 4t ESO. “Els components de semiconductor”. Exploració dels semiconductors bàsics. Exececicis i  problemes. http://apliense.xtec.cat/arc/node/29116/
  • 4t ESO. “Les instal·lacions de l’habitatge”. Interactiu per repassar les instal·lacions d’un habitatge. http://apliense.xtec.cat/arc/node/29104
  • 4ESO. “Instal·lació elèctrica a l’habitatge, què es necessita?”. Material interactiu amb el qual l’alumnat treballa elements bàsics que formen part d’una instal·lació elèctrica així com conèixer les normes de seguretat.  apliense.xtec.cat/arc/node/1422

Àmbit Educació Infantil

  • Hi ha moltes etiquetes”. Un fet puntual que genera interès, promou converses, preguntes… ens acosta a la interpretació dels símbols, a conèixer una part de la informació que trobem a les etiquetes.  apliense.xtec.cat/arc/node/30474
  • “Vols ser un artista?” Aquesta proposta permet descobrir les qualitats dels materials a través de l’obra de Tàpies. apliense.xtec.cat/arc/node/30622
  • “Mira com sona!”. A partir de la manipulació d’objectes de la vida quotidiana es promou la descoberta i l’experimentació del so i les seves propietats.  apliense.xtec.cat/arc/node/30401

#ArcACasa   #JoAprencACasa  #JoEmQuedoACasa

Share