Posa’t al dia!

Des del CESIRE us hem preparat una selecció de continguts del nostre web per si esteu en disposició de dedicar una part del vostre temps a activitats autoformatives d’actualització didàctica. Hi trobareu un catàleg de propostes ben variat: de caràcter general, per àmbits de coneixement, relacionades amb la recerca educativa… Serà una llista dinàmica que anirà creixent en els propers dies. Podeu seguir aquesta iniciativa també per Twitter (@cesirecat) amb l’etiqueta #emposoaldia

També us convidem a compartir les vostres bones activitats d’aula a través de l’ARC. Només ens heu d’escriure al correu cesire@xtec.cat i us ajudarem a fer-ho.

Connecta’t a la recerca

Hi trobareu la documentació de les sessions de treball realizades al CESIRE on es posa en contacte investigadors/es i professionals de l’ensenyament per tal d’afavorir l’intercanvi d’idees i necessitats entre els dos col·lectius.

Les sessions abasten temàtiques diferents i  són independents entre sí, amb la intenció que aquest primer contacte pugui continuar més enllà de la sessió i consolidar col·laboracions a més llarg termini.

Àmbit matemàtic

• Ara matemàtiques. Saber-ne més per ensenyar-les millor (AraMat)
    Ara matemàtiques. Saber-ne més per ensenyar-les millor, és un curs de formació adreçat a professorat d’Educació Primària en el qual, a partir de propostes de d’activitats d’aula, es treballa per ajudar al professorat a ampliar el seu coneixement matemàtic en allò que té relació amb l’aprenentatge de l’alumnat. A l’Ateneu teniu publicats materials de formació de tres mòduls:

• Dos mòduls dedicats als coneixements matemàtics (Continguts bàsics de matemàtiques i Més continguts de matemàtiques). Estan dividits en cinc sessions relacionades amb els blocs de continguts del currículum (Numeració i càlcul, relacions i canvi, espai i forma, mesura, estadística i atzar).
      • El mòdul Competències matemàtiques està centrat en els processos (dimensions competencials). Hi trobareu també documents d’indicadors d’avaluació per a cadascuna de les dimensions.
  • Campanyes del CESIRE de l’àmbit de matemàtiques
    Reculls de propostes d’aula per a totes les etapes educatives i agrupades per temàtiques. Cada campanya té al voltant d’una dotzena de propostes i cadascuna tot un grup d’activitats.

• SEP (Primària)
    El material que es presenta té per objectiu ajudar a centrar el treball que es realitza, en els aspectes relacionats amb la matemàtica, en cada cicle, des d’Educació Infantil fins al Cicle Superior de Primària

Àmbit tecnològic

Àmbit científic

Àmbit de llengua i literatura

• Lectures recomanades
    • Recomanem tres llibres que es poden treballar de manera integrada des de l’àmbit de llengua i literatura i altres disciplines. S’indica l’enllaç per a obtenir-los, però en aquest moment, no es poden aconsellar si no els teniu a les vostres biblioteques:
    • Leer, comprender y  aprender. Propuestas para favorecer el aprendizaje a través de textos d’Isabel Solé i altres autores. Editorial Horsoi
      En aquest llibre parla dels processos de comprensió lectora vinculats a l’aprenentatge, quines són les característiques dels textos digitals i com es pot afavorir-la i evitar alguns dels seus inconvenients, etc. Isabel Solé juntament amb altres autores amb gran expertesa en l’àmbit de la docència i la investigació, ens fan un conjunt de suggeriments i ens presenten continguts útils per a la nostra intervenció a l’aula, estructurats en 6 capítols amb nombrosos exemples provinents de situacions d’ensenyament/aprenentatge.
    • Poesia mínima: el haiku
      El haiku, per la seva brevetat i per l’austeritat formal i la simplicitat compositiva que el caracteritzen, podria ser una bona porta d’entrada a la lectura i l’escriptura poètiques.Podeu trobar una proposta didàctica per a treballar a primària a l’ARC: A l’ombra dels haikús

En aquest site trobareu materials i recursos creats a partir de la formació “Metodologies integrades per a un aprenentatge holístic de les llengües”. Des de píndoles formatives obertes de les diferents tècniques que són un bon instrument per a l’autoaprenentatge, fins a propostes d’aula moltes de les quals estan publicades a l’ARC

Si el professorat de llengües de secundària vol trobar idees per treballar Sant Jordi, pot consultar aquest site on trobarà tota la informació i resultats d’edicions anteriors, del concurs “Contes a l’Esprint”.

NOVETAT: Espai on trobareu experiències reeixides, fruit del treball en equip de mestres, professores i professors, que han creat i aplicat a les aules i que contribueixen a millorar l’aprenentatge i la motivació de l’alumnat per a l’aprenentatge de la llengua i la literatura. Podreu sentir la seva veu, veure com interactuen a l’aula aplicant-les i com es desenvolupa la seva proposta didàctica.

Educació Infantil

• Caixa de ciències.
    Els materials que presentem, la Caixa d’ésser viu i la Caixa d’aire/vent, son fruit de la col·laboració entre el CESIRE i la FUB, amb la voluntat d’elaborar materials que es puguin deixar en préstec. Els elements que trobareu a les caixes, acompanyats de propostes didàctiques, estan pensats per provocar, en el grup inquietuds, dubtes, ganes de saber més, d’indagar. Dins l’enllaç podreu trobar, propostes didàctiques per treballar-les.
  • Caixa d’ésser viu
  • Caixa d’aire i vent
  • Enseñando ciencia con ciencia
    Llibre, finançat per Fundación Lilly i FECYT, “Enseñando ciencia con ciencia” que pretén ser una síntesi dels principals resultats de recerca educativa i en didàctica de les ciències que mestres i docents de secundària haurien de conèixer. Coordinadores Digna Couso, M. Rut Jiménez-Liso Cintia Refojo i José Antonio Sacristán.
  • Lectures recomanades

Coeducació