Sessió 1. Iniciem el joc del pong

Pla de treball

  • Conèixer el joc del pong
  • Personalitzar els personatges
  • Moviment dels personatges

El joc del Pong: La pilota

El Pong és un dels primers videojocs que es va crear. Pot tenir nivells de dificultat, un o dos jugadors, elements que penalitzen o que sumen vides… En aquest mòdul descobrirem les eines bàsiques per construir-ne un.  Començarem amb una versió senzilla i a partir d’aquí l’anirem fent més i més complex. Veiem un exemple de Pong fet amb l’Scratch:


Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Entrem al nostre compte de l’Scratch i creem un nou projecte amb el nom m2repte11
  • Triem dos personatges nous de la galeria, que seran la pilota i la raqueta, podem triar els personatges “Ball” i “Paddle”
  • Si ho preferim podem crear nosaltres els personatges, Tal i com vam veure al mòdul 1 a la sessió 4. Si ho fem així recordem de marcar quin és el centre de cada personatge.
  • La pilota s’ha de moure per l’escenari, de manera que si toca qualsevol de les parets ha de rebotar. Això ja vam veure com fer-ho al mòdul 1:
    Mou-te i rebota
  • Hem de posar-li una posició inicial, cosa que hem de fer sempre amb tots els personatges. Si no ho fem el personatge començarà allà on es va quedar el darrer cop
  • També hem de dir-li a la pilota amb quina direcció volem que comenci. Si no li diem res només anirà de dreta a esquerra que és la direcció per defecte:
    Valors inicials

Icona repte Repte 1

Tal i com tenim la pilota ara sempre fa el mateix recorregut; previsible i avorrit. Fem que el punt inici sigui a l’atzar, però que la “y” estigui sempre per sobre del 100. Fem també que la direcció no sigui fixa sinó que sigui a l’atzar, però començant cap abaix, per exemple entre -60 i 60.

Icona pistaPista: Recordem l’operador nombre a l’atzar i la “rosa dels vents” de les direccions de l’Scratch que vam veure al mòdul 1 a la sessió 7.


I la raqueta?

Ara que ja tenim el programa de la pilota, necessitem programar el moviment de la raqueta.

Pas a pas Fem-ho pas a pas

  • Seguim amb el projecte m2repte11
  • Una opció per programar el moviment de la raqueta és utilitzar la posició del ratolí, que la podem saber amb el bloc ratolí X de la categoria Sensors:
    Valor X del ratolí
  • D’aquesta manera, el programa de la raqueta quedaria així:
    Moviment de la raqueta amb la posició del ratolí
  • Una altra opció que podem utilitzar és moure la raqueta amb el teclat. Per fer-ho utilitzem els esdeveniments de teclat:
    En prémer fletxa esquerra En prémer fletxa dreta
  • D’aquesta manera, el programa de la raqueta quedaria així:
    Moviment de la raqueta amb esdeveniments de teclat

Icona repte Repte 2

Quan provem aquest darrer programa de la raqueta veiem que si mantenim una de les tecles premuda hi ha un petit moviment, després una petita pausa i finalment el moviment continu de la raqueta. Hem de solucionar-ho utilitzant els sensors de teclat al m2repte11:
Sensor fletxa esquerra Sensor fletxa dreta

Icona pistaPista: Els sensors s’han d’utilitzar sempre dins d’un bucle per tal que el programa estigui contínuament verificant si s’activa:
Condicional dins de bucle


Quin serà el nostre repte final?

El nostre repte final serà un altre joc que anirem construint a mesura que ens fem experts amb el pong. Aquest repte final també va de “raquetes” i “pilotes” tot i que emprades d’una forma diferent. Us reptem a fer un pinball
El pinball és un joc que consisteix en una bola que llisca per un taulell on es troba diferents obstacles on rebota i va recollint punt. Al final del taulell hi ha un forat per on desapareix i, per evitar-ho i poder continuar la partida, aquest forat està protegit per unes pales que es poden moure. Segur que heu vist algun pinball en algun centre recreatiu. Tenen una imatge com aquesta.

Pinball
I aquesta és un exemple d’imatge de pinball fet en Scratch.
Pinball Scratch


Icona projecte El nostre projecte creix…

Començarem el nostre repte final creant un projecte que anomenarem pinball i a l’apartat de Notes i informacions, anirem descrivint-lo. Ens hem de decidir sobre:

  • Quin serà el fons del nostre pinball?
  • Quins personatges apareixen en el nostre pinball?
    • Obstacles?
    • Pilota?
    • Pales?
  • Quins moviments hauran de fer els personatges?

És possible que, a mesura que anem avançant en la construcció del pinball, aquesta planificació que estem definint vagi canviant. No cal, doncs, que sigui excessivament detallada ja que al final de cada sessió i tenint en compte el què heu après anirem fent créixer poc a poc el nostre projecte.


Icona glosari Com que som programadors i programadores parlem de…

  • Pong: videojoc de raqueta i pilota simulant una partida de tennis, de paddle o frontó