Acords – deures (Claustre 3/04/2018)

• Els deures han de ser funcionals, de caire competencial: cerca d’informació, reforçar conceptes o procediments treballats a l’aula. Hauríem d’aconseguir que els/les alumnes gaudeixin de fer els deures, proposant tasques motivadores. Això farà que tinguin ganes de fer-les i no necessitin tant l’ajuda de les famílies.

• Les tasques han de promoure la responsabilitat, l’autonomia i l’hàbit d’organització personal a casa. Cal procurar que els les activitats a casa els ajudin a practicar tècniques d’estudi que després podran aplicar de manera funcional en tots els aprenentatges, a Primària i després a l’ESO. Una bona opció per potenciar l’autonomia de l’alumne/a és tenir propostes diverses de tasques i fer adonar a l’alumne de quina és la seva necessitat de treball a casa.

• S’han de programar tasques tenint en compte l’atenció a la diversitat:
cal adaptar les tasques per fer a casa segons les necessitats de cada alumne/a i els recursos que té a casa (no totes les famílies poden donar el mateix suport). Serà feina del mestre preveure l’acompanyament d’aquells alumnes que no tenen suport per a fer la tasca que es demana. L’escola ha de ser compensatòria de desigualtats, per aquest motiu cal tenir molt present aquells alumnes que no tenen un entorn familiar amb recursos suficients per poder-los ajudar a casa en alguns tipus de deures. En aquest sentit cal que el mestre/a doni facilitats i suport a l’alumne i a la família per a poder fer les tasques que es demanen. Per tant serà feina del mestre/a ensenyar a fer el treball a l’aula per tal de poder fer un bon seguiment del procés d’aprenentatge de l’alumne i per tal que tots els alumnes tinguin accés als recursos necessaris.

• La quantitat de tasques per fer a casa ha de ser equilibrada (competencials i més mecàniques de consolidació d’aprenentatges). Al cicle superior es veu la necessitat de fer que els alumnes siguin més autònoms i desenvolupin la competència “d’aprendre a aprendre” per tal que siguin capaços de fer recerca d’informació sols/es. Això no vol dir que les famílies en quedin alienes, ja que els deures també són tasques on les famílies han de participar i compartir amb els seus fills/es.

• És necessari que la correcció dels deures es faci a l’aula amb els alumnes per tal que puguin ser conscients del que fan bé i el que han de millorar. També es pot fer la correcció per part del mestre amb retorn als alumnes, o correcció conjunta col·lectiva amb els alumnes.