Les Gavarres

Quart i les Gavarres

Fent una ullada al Google Earth hom pot adonar-se de la immensa massa boscosa que té el municipi de Quart. L’escola Sta. Margarida de Quart té la gran sort d’estar situada en un entorn natural privilegiat, un indret conegut i habitat per l’home des de temps remots. L’escola ha de divulgar i donar a conèixer aquest entorn tan interessant, aprofitar per estudiar tots aquests elements tan interessants. Aquest projecte tenia com a objectiu acostar els nens i nenes de l’escola alguns aspectes culturals, patrimonials i etnogràfics del municipi de Quart.

EDUCACIÓ INFANTIL

A l’hora d’escollir els elements a estudiar pels més petits vam tenir en compte la seva proximitat a l’escola. Els nens d’Educació Infantil van dibuixar el pi d’en Ginesta, un pi imponent que s’aixeca ben a prop de l’escola. Els nens van dibuixar l’arbre, van mesurar el seu tronc, i van fer composicions amb les fulles del pi.

L’ofici triat per aquest cicle fou l’ofici de terrisser, un ofici amb una gran tradició al municipi. Lligat amb aquest ofici es dibuixà l’antiga bòbila d’en Ginesta. Com a llegenda es va escriure un conte adequat als nens titulat: “El follet del pi d’en Ginesta”.

CICLE INICIAL

Els nens de cicle inicial van estudiar un castanyer. Van plantar castanyes i van seguir els canvis de color i de forma d’una castanyeda a cada estació. Com a element patrimonial van descobrir l’església de Santa Margarida de Quart i van buscar la plaça de les Bruixes per conèixer millor aquests personatges de llegenda. Van també conèixer la vida quotidiana d’un pastor que encara avui realitza aquesta feina ancestral.

CICLE MITJÀ

Els nens de cicle mitjà han conegut una de les joies artístiques més interessants del municipi de Quart: El retaule del Roser de l’església de Palol d’Onyar. Amb l’estudi d’algunes escenes del retaule van entrar en un món imaginari, un món on la superstició era ben arrelada. Els nens i nenes d’aquest cicle també van conèixer l’ofici de pagès i van estudiar i dibuixar un roure.

CICLE SUPERIOR

Els nens de cicle superior van treballar l’ofici del pelador de suro i van tenir la sort de descobrir un dels racons més bonics del municipi: Sant Mateu de Montnegre. Van dibuixar l’església i van conèixer una llegenda d’un tresor enterrat dins un suro. No cal dir que a l’hora d’escollir un arbre per estudiar les mestres van escollir el suro, un arbre ben típic del massís de les Gavarres.