UNA ESCOLA QUE MILLORA ÉS UNA ESCOLA QUE APRÈN… Diari d’un Regal d’Advent: El Bingo- Educació Infantil

Com cada any, quan s’apropa el Nadal, els nens i nenes de la Riera tenim la tradició de fer-nos un regal entre cicles, això és, que diferents grups d’infantil, primer i segon cicle, durant unes dues setmanes, investiguem, construïm i creem un joc de pistes per donar quelcom que un grup de nens d’un altre cicle necessiten o pensem que els hi faria il·lusió tenir.

 Enguany, el grup d’infantil del racó de música, amb nens de P3, P4 i P5, ens ha tocat regalar als companys i companyes de primer, segon i tercer de primer cicle, així que el primer que vam fer, va ser anar a visitar les seves aules per inspirar-nos veient en què treballaven i/o si els feia falta alguna cosa. Mentre anàvem visitant les diferents aules i els nens i nenes i les mestres ens anaven explicant els projectes en què estaven treballant, vam entrar a una classe on es fa el racó de l’Ateneu (un racó on es juguen a molts jocs de taula) i la Marga, mestra de primer cicle, ens va explicar que ja feia un temps que no podien jugar al Bingo perquè se’ls havia trencat el taulell, més concretament el bombo on es fiquen les boles, així que quan vam tornar a casa tots vam tenir clar quin regal els hi podíem fabricar: un nou taulell de bingo!!

Primer de tot, vam parlar i investigar què és això del Bingo. Vam descobrir que es tracta d’un joc de taula on, mentre un o més nens van traient cada cop una bola del bombo i col·locant-la al forat del taulell on li correspon, després de llegir el seu número en veu alta, la resta de jugadors van tapant en uns cartrons els números que van sortint, si els tenen al seu cartró. Guanya el jugador que abans tapa tots els números del seu cartró i diu “Bingo!” en veu alta. Vam dissenyar el nostre propi Bingo fent un dibuix, a més que vam aprendre a escriure la paraula Bingo.

Vam arribar a la conclusió que el nostre taulell el podíem fabricar de fusta, així que vam encarregar a l’Àlex que ens anés a comprar unes fulloles ben grans.

Els següents dies vam estar treballant els números del Bingo, vam omplir un full amb números que coneixíem, i sabem escriure, i vam descobrir que al Bingo trobem els números que van des de l’1 fins al 90, és a dir, que no hi podem trobar números de més de dues xifres, com el 5000, el 300 o el 100.

Quan l’Àlex ens va portar les fulloles les vam decorar amb pintura posant les fulloles a sobre de paper a terra, vestint-nos amb bates de pintor i, distribuïts en 3 grups, anar decorant amb diferents colors, mullant el pinzell en aigua cada cop que canviem de color, no sigui cas que  els mesclem i  ens acabi quedant un marró lleig que tot ho taca!

Un cop vam decorar totes les fulloles el Danny se les va emportar a casa per fer-li els forats i donar-li forma de taulell de bingo, podeu veure el vídeo de com va fer els forats, és a càmera ràpida i fa molta gràcia!

Mentrestant, a classe, nosaltres retallàvem els números que hi anirien al fons dels forats i senyalarien on va cada bola. El Danny havia marcat una de les fulloles que havíem pintat amb uns cercles amb números de l’1 al 90 on anàvem enganxant els números que havíem retallat.

Un cop vam acabar d’enganxar tots els números a la base de cada forat i el Danny va muntar les altres fustes i el bombo al taulell, hi vam posar les boles dins i vam jugar a treure d’una en una i col·locar-la al forat que li correspon, asseguts en rotllana i ajudant-nos uns als altres.

Després de posar totes les boles vam comprovar que  en faltaven 5 amb els números: 17, 29, 57, 67 i 83, així que vam agafar els cartrons i, amb gomets de color rosa clar, vam fer la feina de buscar aquests números. Si en trobàvem algun a un cartró, el tapàvem amb un gomet i així els nens de primer cicle podran posar el número que vulguin i que sí que pugui sortir en una bola.

Finalment, ja teníem acabat el Bingo i només ens calia planificar el joc de pistes per tal que els nens i nenes de primer cicle el trobessin.

Així que, veient algunes endevinalles i tenint en compte que havíem treballat tant els números perquè al Bingo, aquests, són molt importants, vam arribar a la conclusió que el joc de pistes hauria de portar enigmes, on la resposta a aquests enigmes ens portés a jugar amb els números, obrint un cadenat numèric que tanca una caixa i, a més, a dins trobessin una pista on, traduint de números a lletres, esbrinarien el nom del següent lloc on trobarien la pròxima pista.

I així va ser com van arribar al calendari d’advent, van trobar una caixa que, un cop resolta l’endevinalla van obrir i els va portar a una altra caixa que s’amagava al racó de Joc Simbòlic, que, un cop oberta, els portava a una altra caixa amagada al menjador. I nosaltres mentrestant fingíem que vèiem un vídeo molt interessant!!

Al final la pista amagada dins la caixa del menjador els portava al racó de Música, on nosaltres, amagats els vam cridar sorpresa! Els vam entregar el Bingo i els vam explicar tot el procés.

1 comentari

Respon a Marga Margalef Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>