UNA ESCOLA QUE MILLORA ÉS UNA ESCOLA QUE APRÈN… Els Versos Dels Diables a 4rt.- Segon Cicle

Arriba Sant Pau i aprofitant els aires de Festa Grossa, a l’escola ja es respira un ambient festamajorenc. Nens i nenes que simules fer “enceses” al pati, algú que s’allunya del drac de tres caps fet amb tres galledes, una colla que assaja el ball de les gitanes i una altra que ha lligat unes cordes a l’hexàgon tot simulant el ball de cintes. Quan es tracta de Festa Major els infants hi posen imaginació i, no cal dir-ho, l’escola s’impregna d’una sensació d’alegria immensa. Ja fa dies que petits (i no tan petits) porten capes de diables amunt i avall, panderetes, algun timbal; tots volen lluir el seu vestuari festiu i els més agosarats, compten amb orgull quants forats tenen a la roba cremada per les espurnes del foc i s’expliquen les sensacions de quan s’hi van posar a sota la darrera vegada.

Mentre anem esperant que l’olor de pólvora i xurros amari el poble sota una banda sonora de gralles i picarols, a l’escola res no passa envà. A 4rt. es comencen a coure els versos dels diables. És l’oportunitat de posar de manifest i expressar allò que es vol criticar d’una manera subtil i directa a la vegada. Què seria de la Festa Major sense els versos satírics dels diables i dels balls populars?

Allò que sembla tan fàcil a primer cop d’ull es converteix en un repte per aprendre a fer rimar les paraules, a donar entonació perquè la música dels mots prengui sentit. Veiem la necessitat de comptar síl·labes, paraules, fer versos, imitar els grans i aprendre’ns la cantarella característica dels diables de Ribes. Alguns es desfoguen criticant allò que no els agrada de l’escola, d’altres són més discrets i no gosen; hi ha qui no pot parar de riure per fer rimar “coet” amb “pet”. De manera gairebé màgica es van engrescant i van entrant en el fascinant món de les rimes i la poesia. Tan fàcil que els semblava i tant complicat que és lligar les idees, convertir-les en paraules i  donar-los musicalitat. L’objectiu és elevat, no obstant això, quan el repte és alt, la motivació creix.

Jugant, aprenent, ajudant-se, combinant sons, inventant, creant, … Però per sobre de tot, aprenent des de la realitat i des de l’interès dels alumnes, pilars bàsics del nostre projecte d’escola per aprendre més i millor. Tots els versos hi tindran cabuda, cadascun amb el seu estil i poc a poc, els anirem transformant amb la mirada de l’avaluació com a eina de millora.

Quan escrivim encetem una conversa amb les paraules i el nostre llenguatge íntim que no té aturador. Contrastem amb els altres, ens ajudem d’eines i rúbriques per millorar els textos escrits, modifiquem idees, repensem, … Què esdevindrà a partir d’aquests versos?  Iniciem un petit projecte que ens portarà a un anàlisi de la llengua i com ho hem de fer per escriure cada vegada millor.

Contents de la feina inicial i sabent que encara queda molt per polir us presentem algunes de les creacions que tot just acaben de sortir del forn. Ens acomiadem tot dient:

VISCA SANT PAU NOSTRE PATRÓ

I VISCA LA FESTA MAJOR!!