Activitats de cohesió social

Servei d’intervenció educativa (SIE)

El Servei d’Intervenció Educativa (SIE) ofereix suport social i educatiu a infants i joves que presenten dificultats en el seu procés escolar i que viuen en un entorn social i/o familiar desfavorit. Es tracta d’un recurs complementari a l’escola en el que treballa  els continguts, les actituds i les habilitats necessàries per a facilitar el seu procés d’aprenentatge i de socialització. Es conte amb la participació d’un equip de voluntariat social i el suport d’un equip de professionals.

Els objectius de treball del SIE s’agrupen en tres grans àmbits:

1-Oferir acompanyament personalitzat i recursos a infants i joves amb dificultats en el seu procés escolar (Desenvolupar hàbits bàsics de treball, conducta i higiene, reforçar l’aprenentatge dels continguts curriculars, treballar les habilitats cognitives necessàries en el seu procés d’aprenentatge, i incorporar actituds i valors adients que facilitin la socialització).

2-Acompanyar a les famílies dels menors atesos durant tot el seu procés d’aprenentatge, oferint eines que l’ajudin a donar suport als seus fills/es.

3-Treballar per la implicació social de tota la comunitat
Incorporar, acompanyar i formar voluntaris qualificats, capaços de comprometre’s activament en la implementació del projecte, i sensibilitzar a partir dels resultats i les conclusions de la memòria anual del Projecte.

Les poblacions on es desenvolupa aquest projecte són: Banyoles, Bonmatí, Cadaqués, Castelló d’Empúries, Cornellà de Terri, Figueres, Girona (La creueta, Font de la Pólvora, Pont Major,Taialà-Domeny) La Bisbal d’Empordà, L’Escala, Llançà, Lloret, Palafrugell, Palamós, Porqueres, Roses, Salt, Santa Cristina d’Aro, Sant Feliu de Guíxols, Torroella de Montgrí i Verges.

En determinades poblacions, en els alumnes del SIE, se’ls hi ha ofereix la possibilitat de participar en activitats lúdiques i formatives durant l’estiu, per tal de continuar oferint l’acompanyament acadèmic als infants i joves del servei durant aquest llarg període no lectiu. Aquestes activitats són: casals de contes per treballar la lectura, diversos jocs per fer treball d’actituds i valors per establir relacions positives amb el grup, Tallers de jocs matemàtics, diferents espais de deures d’estiu,…

El projecte SIE es porta a terme amb el suport del Ministeri de Treball i Afers Socials IRPF i amb Programa Integrant Accions de l’Ajuntament de Girona i el Departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya, Diputació de Girona i fons propis de les Càritas participants.

Programa Lècxit

La paraula Lècxit prové de la unió de “lectura” i “èxit”; és per tant un projecte que pretén una millora de la lectura en l’alumnat.

La iniciativa i gestió d’aquesta activitat és portada per la FUNDACIÓ J.PALLACH i parteix de la motivació inicial del lema “Tothom educa; s’educa tothom. Fem xarxa”.

Els criteris bàsics són proximitat (a les escoles), implicació (tots els estaments i col·lectius possibles), complementarietat (no duplicar esforços; ajuda mútua), eficàcia (cadascú la seva part molt ben feta), obertura (noves iniciatives, lligams amb Fundació J. Bofill), avaluació (per part de tots els implicats) i expansió (després dels períodes d’experimentació).

Estructura organitzativa:

– Per part de la Fundació J. Pallach: EC (lligams institucionals), Coordinador LECXIT de municipi/localitat, Coordinadors de Centre, Voluntaris  “suplents” inclosos-).

– Per part dels Centres: Referent de Centre de Secundària que aporta Voluntaris; Referent de Centre de Primària; contacte amb famílies: des de la pròpia escola.

– Per part del Municipi: referents de cada institució o col·lectiu (Regidor i/o tècnic Ensenyament, direcció Biblioteca, direcció o representants altres entitats).

– En principi, on s’inicia fer-ho experimental dos cursos; oberts al procés d’explicació del model a altres col·lectius; quan s’adopta el model proposat per la Fundació Josep Pallach, s’entra en un procés d’acompanyament inicial, amb coordinació compartida.

Activitats solidàries

Anualment, l’escola participa en campanyes solidàries com la Marató de TV3, el Gran recapte d’aliments i la recollida de roba.

Comunicació família-escola: web, whasApp, blog d’aula i revista digital

Reunions delegades de curs, AMPA i direcció

Trimestralment ens reunim els/les pares/mares delegats/ades  i l’AMPA amb l’objectiu  de trobar un espai de debat sobre temes que es poden fer arribar posteriorment al Consell Escolar.

Reunions familiars (portes obertes, de “Benvinguda” i de principi de curs)

1. Abans de la pre-inscripció  es fa la “Jornada de portes obertes” en horari lectiu.
2. Al mes de juny es realitza la reunió de presentació de l’equip directiu, l’Ampa, la coordinadora de menjador… amb les famílies  d’EI-3 per tractar aspectes referents a l’organització escolar.
3. Al mes de setembre, abans de començar el curs escolar, es fa una reunió amb la tutora d’EI3 abans de començar el curs escolar per parlar d’aspectes de l’aula.
3. Durant les primeres setmanes de curs, cada tutor/a realitza la reunió d’inici de curs per explicar els aspectes de funcionament i organització de cada nivell.