Visita a Reggio Emilia ( Itàlia)

La primera setmana del Desembre tres mestres d’educació infantil de l’escola hem anat a Itàlia a fer un curs sobre la filosofia de l’Atèlier a les escoles de Reggio Emilia.

En  aquesta regió del nord d’Itàlia, després de la segona guerra mundial, les  dones que s’havien quedat vídues necessitaven treballar i deixar al seus fills a un lloc on estiguessin ben cuidats, d’aquesta inquietud van sorgir les escoles de Reggio Emilia, que tenien un enfocament centrat en l’Infant i on qualsevol moment quotidià es un bon moment per l’aprenentatge.

Quan l’ajuntament va assumir la gestió d’aquestes escoles va posar al davant d’aquest projecte el pedagog Loris Malaguzzi, l’ encarregat d’estructurar tot aquest nou enfocament. Actualment hi ha unes 80 escoles,  gairebé totes públiques.

Idees principals que ens hem emportat a casa.

Atèlier: Dins  d’aquest enfocament educatiu, l’Atèlier, o taller d’artistes, és un espai dins l’escola, on un expert en belles Arts ( músic, pintor, ballarí … ) ofereix al infants una proposta completament oberta on el nen experimenta i construeix el  seu propi aprenentatge.

L’espai, el context i el material: És molt important en la filosofia Reggio Emilia l’espai on es realitza l’activitat, per això les escoles de Reggio estan dissenyades amb molta cura, s’ofereix un entorn obert ple de materials i propostes molt ben pensades per tal que els alumnes es moguin lliurement, tot manipulant i experimentant fent possible així que l’infant faci nous descobriments. Els materials són sempre de  molt alta qualitat, i reals. Per  exemple l’Atèlier de Música està dotat amb instruments reals: trompetes, bateries, guitarres, piano . Sempre hi ha a l’abast dels nens i nenes càmeres, microscopis, ordinadors, projectors, llibres…

La comunitat educativa: Els nens i nenes tot i tenir un tutor i una aula de referència, són responsabilitat de tota la comunitat educativa, ja que  tots els moments a l’escola són moments d’aprenentatge. Els cuiners, els monitors, el conserge o el jardiner, participen del projecte educatiu. Els nens i nenes són de tots.

Hi ha una relació molt important entre l’escola i els diferents organismes de la ciutat, els museus, les sales d’arts, els grups de música, els infants participen de les diferents propostes de la ciutat i la ciutat ajuda als projectes de l’escola.

Parelles educatives: A les aules sempre hi ha dos professionals , això permet treballar en petit grup i observar millor els petits descobriments que es van fent.

La documentació: Els projectes es documenten un cop es van creant i treballant, ja que no es pot programar tot, doncs cada projecte avançarà de manera diferent. Els docents observen d’una manera professional i li donen un valor, i recullen el progrés de cada nen.

La visita a Regggio Emilia ha estat molt enriquidora i reforça la idea del projecte Erasmus+ a l’escola llibertat de redissenyar els espais per fomentar l’autonomia de l’aprenentatge.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *