Projecte lingüístic

EL PROJECTE LINGÜÍSTIC

L’ensenyament de la llengua o de les llengües d’un país és un dels objectius d’escolarització, però, alhora, és sovint una de les activitats escolars més exigents.

La triple funcionalitat de la llengua com a instrument de comunicació, de representació i de socialització, afecta la globalitat de l’activitat que es fa a l’escola i, per aquest motiu, la planificació del seu tractament no es pot limitar a les àrees lingüístiques ni al professor especialista, ni a l’àmbit estrictament curricular.

Els objectius clau del nostre Projecte Lingüístic són, a grans trets:

– Garantir el coneixement de la llengua catalana a tot l’alumnat, independentment de la seva llengua d’origen, per fer ciutadans arrelats i contribuir a la plena participació ciutadana.

– Garantir el coneixement de la llengua castellana i anglesa per fer persones obertes i competents.

– Despertar la sensibilitat lingüística plurilingüe per fer persones receptives a la diversitat cultural i a la convivència intercultural.

– Organitzar les diferents llengües, els recursos propis i els criteris per avaluar-ne els resultats.

– Potenciar i assegurar l’èxit per a tothom amb diferents nivells d’exigència.

El nostre Projecte Lingüístic, tal com s’estableix a la Llei d’Educació, i en plena sintonia amb les recomanacions del Consell d’Europa, és un intent seriós d’equilibrar una visió local amb una mirada global, perquè, en un món cada vegada més interrelacionat, intercultural i plurilingüe, la diversitat cultural i la diversitat lingüística són un guany cultural i un indicador de convivència.

A l’escola considerem la competència comunicativa lingüística com la base de tots els aprenentatges perquè fa possible l’accés i la gestió de la informació, la construcció i comunicació dels coneixements, la representació, interpretació i comprensió de la realitat i l’organització i autoregulació del pensament, les emocions i la conducta. Afavorim un entorn estimulant perquè la curiositat, el coneixement i la creativitat ajudin al desenvolupament lingüístic.

Saber escoltar, parlar, dialogar, conversar, llegir i escriure són les competències imprescindibles per viure, treballar i exercir amb plenitud els drets com a ciutadà, per això, l’Escola La Mitjana té com a finalitat l’impuls de la lectura i el plurilingüisme.

L’objectiu lingüístic de la nostra escola és aconseguir que al final de l’escolarització obligatòria tot l’alumnat, sigui com sigui i vingui d’on vingui, tingui capacitat d’emprar diferents llengües, en funció del context i dels seus interessos comunicatius. Això vol dir el ple domini del català, del castellà i un domini suficient, almenys de l’anglès, juntament amb una actitud d’obertura i de respecte de la diversitat lingüística i cultural.

(Per saber-ne més consulteu Projecte Lingüístic)