Sessió 1. I si ara fem ROBOTS?

Pla de treball

  • La Caixa Forta
  • Els robots


I si ara feu robots?

Al llarg de totes les sessions dels mòduls anteriors, heu anat aprenent moltes de les possibilitats que té l’Scratch i heu resolt tots els reptes que s’han plantejat.

I si feu robots? Us imagineu poder inventar-ne un que resolgui les necessitats de la vostra escola o us permeti fer coses que fins ara no podíeu resoldre?

En aquest mòdul 6 fareu ús d’un kit de robòtica que té una placa programable amb una versió modificada de Scratch que s’anomena Scratch for Arduino (S4A). I amb aquesta placa i aquest Scratch nou fareu dos reptes molt especials: una caixa forta i el disseny del vostre propi robot. Us hi atreviu?

La caixa forta tindrà dos LEDs (llums)  per informar del seu estat (si està oberta o tancada, …). Haurà d’obrir-se amb una contrasenya, una clau d’accés que us permetrà identificar-vos com a propietaris de la caixa. La combinació de la contrasenya es podrà marcar amb 3 potenciòmetres (comandaments que podeu fer girar amb la mà) i un polsador (botó). El mètode d’obertura de la caixa serà mitjançant un motor. La caixa forta tindrà un sistema d’alarma format per un sensor de llum i un brunzidor (que emet el so d’alarma en cas d’oblit de contrasenya o robatori).
Us anirem guiant al llarg de les properes sessions en la construcció de la caixa i la seva programació amb S4A.

Mentre aneu construint i programant la caixa forta amb els components del kit de robòtica, anireu dissenyant el vostre propi robot i decidint quins d’aquests components incorpora. Finalment, també construireu aquest robot que heu dissenyat.


Què són els robots?

Podeu trobar robots en diferents entorns. Són dispositius programables que fan tasques concretes de forma autònoma. Un cop programats, poden fer les tasques assignades de forma eficient i sense patir cansament, per la qual cosa poden substituir les persones quan han de fer tasques que requereixen una gran precisió, molt repetitives o perilloses.

A casa podeu trobar robots que us escombren el terra, que us netegen la roba o que us preparen un plat cuinat, per exemple. Fixeu-vos que aquests electrodomèstics no tenen l’aspecte de persona, però sí fan o faciliten les vostres feines quotidianes.

En l’entorn industrial, els robots poden transportar materials, soldar peces, empaquetar … Habitualment efectuen les tasques de forma continuada. Els operaris els programen, fan el manteniment i el seguiment de diversos robots.

En missions científiques, els robots poden actuar en entorns on les persones no hi poden accedir. En la superfície d’altres planetes o satèl·lits, o en les profunditats marines.

En un entorn perillós per a una persona, és més convenient que un robot faci la feina. En tasques policials, desactivant un artefacte explosiu …

Aquí us deixem uns vídeos on podeu veure robots en funcionament en diferents entorns :

 


I amb la pluja d’idees, comencem la ideació del robot!

Vinga va, formeu equips i feu una pluja d’idees per decidir per a què voleu el vostre robot!

  • Anoteu les propostes que vagin sortint i valoreu la seva viabilitat
  • Feu la tria de les funcions que voleu que tingui el vostre robot

Us proposem que el document de text inclogui aquests apartats, decidiu quins incorporeu :

    1. La pluja d’idees d’aquesta sessió
    2. Tria de les idees / definició del robot
    3. Dibuix / croquis del disseny
    4. Tria de components que incorporarà el robot
    5. Fitxa del vostre robot : nom, descripció del funcionament, components, materials, blocs de programació
    6. Fotos i vídeos de la construcció del robot i del seu funcionament
    7. Llista de propostes de possibles millores fetes per la resta de grups

Anomeneu aquest document amb el nom del vostre equip. El vostre professor o professora us dirà com compartir-lo


Icona projecteEl nostre projecte creix…

Heu vist alguns robots en funcionament en diversos entorns. Ara que heu conegut què és un robot i els tipus de robot que hi ha, us proposarem a les següents sessions construir una caixa forta amb un kit de robòtica i programar el seu funcionament amb una versió modificada de Scratch que s’anomena Scratch for Arduino (S4A). A la vegada anireu dissenyant el vostre robot per resoldre necessitats de la vostra escola o bé altres necessitats que fins ara no podíeu resoldre.