ANEM A LA RIERA AMB ELS DEL CAMP D’APRENTATGE

Avui hem fet la sortida a la riera de l’Hospital amb el Pep, la Sara i el Roger del Camp d’Aprenentatge de l’Alt Berguedà del projecte Hugot rius i rieres.

Quan hem arribar allà ens hem repartit en grups i hem començat a completar la informació d’uns dossiers que ens han donat a través de les investigacions que hem pogut fer al riu i al seu entorn per tal de saber si les truites, amigues de l’Hugot, podien venir a viure en aquesta riera.

Quan hem investigat el riu ens hem posat unes botes molt altes i amb elles hem pogut observar com és l’aigua i quines característiques té (color, olor, terbolesa, si té escuma o no..), hem mesurat la temperatura de l’aigua i la de l’aire i ho hem comparat. També hem mesurat el canal de la riera anotant quina era la seva amplada i hem pres tres mesures de fondària a diferents parts de la riera. Hem mirat el cabal que tenia observant la vora i fent prediccions. Amb uns salabrets hem buscat i recollit macroinvertebrats que hem guardat amb uns tupers amb aigua.

Hem esmorzat i llavors hem observat la vegetació de ribera comparant-la amb la dels turons i muntanyes de l’entorn. També hem pensat en si les plantes que hi ha necessiten molta o poca aigua. Amb l’ajuda d’un arbrari hem identificat la vegetació de ribera i hem anotat el nom de cada una d’ella i si és pròpia del bosc de ribera o no. Hem fet una classificació sobre si eren arbres, arbustos o ve lianes.

Hem portat una bossa de deixalles que hem tornat plena a l’escola i des d’on demanem a tota la gent que va en aquest indret tant bonic que el respecti i cuidi com nosaltres.

A la tarda a l’escola hem trobat l’aula convertida en un laboratori i ens ha agradat molt! Hem recordat el què hem fet al matí i hem observat i identificat els macroinvertebrats que hem trobat. Ens han explicat que aquests animals són uns bons indicadors de la qualitat de l’aigua. Amb lupes de mà, lupes binoculars i microscopis connectats a ordinadors (que hem pogut fer fotos) hem pogut veure aquest animals de més a prop i a través d’un inventari hem pogut saber de quin tipus de macroinvertebrat es tractava i quin índex biològic tenia cada un.

Al final, amb la suma de punts de tots els macroinvertebrats, hem pogut esbrinar ell nivell de qualitat de l’aigua de la riera de l’Hospital. Hem hagut de dir a l’Hugot que l’aigua està una mica contaminada i no pot portar les seves amigues truites en aquesta riera, tot i que només ho està una mica i l’aigua es veia molt neta.

Gràcies AMPA per convidar-nos a fer aquest projecte tan interessant d’on han sorgit tants aprenentatges!

FOTOS RIERA AMB ELS DEL CAMP D’APRENENTATGE