Portes Obertes 2020-21

Benvingudes i benvinguts a la pàgina de les PORTES OBERTES de l’Escola García Lorca. 

Durant aquesta setmana s’anirà publicant informació (fotos, vídeos, articles…) per donar a conèixer la nostra escola, com treballem, els nostres espais i altres aspectes que de ben segur trobareu interessants.

Us deixem el vídeo de l’AMPA, no us el perdeu!

Aquí us deixem un vídeo breu i general de l’escola.

TREBALL COOPERATIU

Considerem fonamental aquesta competència de saber treballar de manera col·laborativa i aprendre a treballar amb qualsevol company o companya, sense distincions de nivells d’aprenentatge. Per això a l’inici de curs creem els grups cooperatius on tenim diferents infants amb diversitat de nivells i de capacitats. I dediquem tot el curs a treballar amb aquests grups a projectes, a racons de mates, racons de llengua, aplicant tècniques diverses. 

CIÈNCIES

Donem molta importància a que el nostre alumnat estigui preparat per afrontar els reptes científics que es puguin plantejar al llarg de la seva vida i és per aquesta raó que proposem el mètode científic com un més dels aprenentatges a adquirir al llarg d’aquest cicle. Així anem experimentant amb diversitat de materials, disseccions, observacions microscòpiques, dissolucions i mescles… com també la part de la física forces, arrossegaments,… 

TREBALL SISTEMÀTIC

Aquest treball  a partir de propostes significatives ens ajuda a consolidar els aspectes més formals de les diferents matèries (llengua, matemàtiques, coneixement del medi,…). Permeten desenvolupar habilitats comunicatives i raonament matemàtic.

ROBÒTICA 

Des de fa uns anys que hem pogut aconseguir tenir uns materials per iniciar a l’alumnat en la creació i la programació de robots senzill a partir dels materials LEGO WEDO 2.0. Aquests materials ens permeten desenvolupar una dimensió de l’àmbit de competència digital. 

TEATRE

A cinquè des de fa alguns anys comptem amb unes persones externes que ens ofereixen un taller de teatre on els infants poden expressar sentiments. El teatre és una activitat que potencia les capacitats comunicatives i ofereix gaudir i experimentar amb l’expressió corporal, la improvisació i la dramatització. Tot això afavoreix l’expressió oral, la gestió emocional, l’espontaneïtat,…

PROJECTES

Durant el curs es realitzem diversos projectes, tant a nivell d’aula com a nivell de centre per tal de fomentar el treball cooperatiu, un aprenentatge significatiu i actiu, la capacitat d’investigació i d’autonomia. Els i les alumnes, en els projectes, esdevenen els protagonistes del procés d’ensenyament i aprenentatge essent ells mateixos els qui decideixen el producte final del projecte.

CHROMEBOOKS

Introduïm les TIC a l’aula de manera que els i les alumnes poden aprofitar aquest recurs per buscar informació, seleccionar i tractar la informació, i també com un espai col·laboratiu d’aprenentatge. 

ESCACS I DAMES

Apostem pel treball amb escacs i les dames per tal de fomentar la capacitat de reflexió, de presa de decisions, la cerca d’estratègies, la paciència, així com el respecte i la col·laboració.

ENGLISH 

Participem en les jornades de l’”English day”, implementant un dia en el qual s’organitzen diverses activitats. Durant L’ENGLISH DAY, a l’escola interactuem en anglès creant així un context real per tal de mostrar de forma dinàmica, real i flexible de l’aprenentatge de la llengua anglesa.

A més, aprofitem la celebració del Halloween per crear diferents jocs i activitats en anglès al pati de l’escola en els quals l’alumnat hi participa activament durant tota una tarda. 

GALLINER

Ens introduïm en el món de la naturalesa i dels éssers vius. Aprenem moltes coses. 

Motius per tenir gallines a l’escola:

  • Són uns autèntics agents del reciclatge: Perquè a més de la seva alimentació bàsica a base de pinso específic i de calci (molt important per contribuir a la duresa dels ous), les gallines gaudeixen moltíssim amb altres aliments que poden sortir perfectament d’una cuina o d’un jardí. Closques de fruites, verdures, restes d’enciams o fins i tot la gespa que tallem de jardí seran petits menjars que agrairan com a part de la seva alimentació.
  • Ajuden en el control de plagues: bàsicament, perquè com a part de la seva alimentació, les gallines són amants dels cucs i els insectes. Una cosa que les converteix en unes amigues genials d’un jardí ja que, si poden passejar per ell, a més ens ajudaran a mantenir l’equilibri natural del nostre espai verd sense plagues.
  • Són una font natural de fertilitzant:  Un fertilitzant apte per preparar el sòl abans de plantar i que, fins i tot, pot aplicar al voltant de les plantes per nodrir convenientment el sòl.
  • Aliades de l’alimentació sana: I és que el fet de poder comptar amb ous naturals que provenen de gallines feliços, criades amb certa llibertat i amb una alimentació acurada marca una diferència absoluta a la nostra alimentació. No només en el gust de l’ou (que és substancialment diferent a  dels ous industrials) sinó, també, en les seves aportacions minerals i proteics.

FLAUTA

La música sempre ha anat molt lligada i ha acompanyat les festes i tradicions que se celebren al llarg de l’any a l’escola: danses per la castanyada, celebració de Santa Cecília, concert de nadales per Nadal, cançó amb coreografia per la Setmana Cultural, acomiadament dels alumnes de 6è amb una cançó escrita per a l’ocasió. A partir de 3r comencem amb l’aprenentatge de la flauta, un instrument fàcil, molt engrescador i motivador pels alumnes, proporcionant cohesió al grup i treball en equip per gaudir del resultat final. Els i les alumnes de 4t participen a la Cantata escolar que es realitza durant la Setmana de les Arts a la sala gran del Mont-àgora juntament amb les altres escoles del municipi. Amb aquesta activitat es fomenta el treball de la veu i la respiració, la memorització, la disciplina, el respecte i la sensibilitat musical.

PADRINS DE LECTURA

Els alumnes de cinquè fan de padrins/es lectors/es als infants de primer. Entren un dia a la classe i comparteixen una estona de lectura. Aquesta activitat promou el gust per la lectura dels nens/es i genera un vincle entre els alumnes de diferents cursos de l’escola tot donant  responsabilitat als més grans que es converteixen en models lectors.

EDUCACIÓ FÍSICA EN ANGLÈS

S’aposta per fer l’educació física en anglès per tal de promoure la comunicació oral en aquesta llengua. Es treballen estructures bàsiques i vocabulari a través de jocs i activitats motrius.

RACONS

Es fan racons de matemàtiques i català amb dos mestres dins la classe. En aquestes sessions es prioritza el treball manipulatiu i vivencial en el que cada alumne regula el seu propi procés d’aprenentatge. És doncs, una activitat inclusiva que respecta el ritme d’aprenentatge de cada infant.

EDUCACIÓ EMOCIONAL

A l’escola donem molta importància a l’educació emocional ja que afecta el desenvolupament dels infants, afavoreix l’autoconeixement, predisposa a actituds positives, millora les relacions, incentiva la motivació i afavoreix el seu creixement de manera integral. Aquest treball és present en el dia a dia dels nens i nenes des del primer moment en què comença el curs fins al darrer dia a l’aula. Es propicien moments en què tots i totes puguin expressar-se i se sentin escoltats/des, tals com:  conversa i tutoria grupal, escolta’m (tutoria personalitzada) o  l’hora d’educació en valors. 

ORQUESTRA A L’ESCOLA

És un projecte que es duu a terme a segon de primària on s’apropa la música a l’aula a través de professionals de l’escola de música. Els infants descobreixen els instruments de corda a la vegada que reforcen valors com el companyerisme mitjançant la creació d’una orquestra a l’aula. 

ENTRADES RELAXADES

Les entrades relaxades són instants que permeten als infants escollir d’entre diferents propostes, potenciant la comunicació i la relació entre els iguals. Els nens i nenes entren a l’aula i fan el retrobament amb els seus companys i companyes d’una manera més tranquil·la i pausada. És el moment d’una petita conversa, de les primeres paraules, els primers bons dies, els primers somriures, les primeres mirades…. un munt de sensacions i emocions que ens converteix en una pinya i que ens va consolidant com a grup. Aquestes estones són moments de relax, de respecte i de calma.

Aula EXPERIMENTACIÓ

L’experimentació és fonamental en l’aprofundiment dels aprenentatges, perquè permet participar activament en el procés d’adquisició de coneixements. Els coneixements que assoleixin mitjançant l’experimentació es consoliden de manera més significativa i permeten construir una bona base per adquirir posteriors aprenentatges. Els nens i nenes necessiten molta llibertat per indagar, provar, equivocar-se i corregir, per triar on i amb qui volen invertir la seva curiositat, les seves emocions, per apreciar els infinits recursos de les seves mans, de la vista, de l’ oïda , de les formes dels sons i dels colors. A l’aula aprenen, jugant i utilitzant uns materials pensats i preparats per tal que els infants manipulin i realitzin joc lliure. Es prioritza el joc, ja que després d’un període d’exploració, descoberta, manipulació, observació,… s’entra en una situació en què l’objectiu és el plaer que proporciona el control i el domini del que ja se sap fer i aquest fet és cabdal per l’aprenentatge. 

TASTETS

Els tastets són una metodologia de treball que parteix de la creació de diversos espais d’aprenentatge creatius, motivadors i acollidors. En aquests espais es proposen diferents activitats que possibiliten l’aprenentatge a partir d’experiències, vivències i de la interacció entre iguals. Propostes diverses i variades que els infants realitzen de manera lliure i espontània i que estimulen el seu desenvolupament global. Les propostes sorgeixen des d’un enfocament globalitzat i  interdisciplinari. L’infant és el centre del seu procés d’aprenentatge i, per aquest motiu, el paper del mestre es basa, fonamentalment, en observar, organitzar, afavorir i  acompanyar el procés. Mitjançant aquesta orientació pedagògica es pretén que els infants participin d’una manera més activa i  constructiva  del  seu aprenentatge escolar i de creixement com a persona.

HORT

L’hort és un espai de la nostra escola que facilita els aprenentatges vivencials dels alumnes ja que els permet aprendre manipulant, actuant, observant i explorant les característiques dels diversos elements que formen part d’aquest petit ecosistema. Els nens i nenes de l’escola són els encarregats de tenir cura de la terra, adobar-la, germinar llavors, plantar, regar i observar l’evolució del nostre hort. Les diverses activitats que es realitzen a l’hort permeten als alumnes experimentar, provocar canvis, enregistrar les seves conseqüències i observar el procés de creixement de les plantes així com els animals que viuen en aquestes.  A través de les experiències que es viuen a l’espai de l’hort escolar s’augmenta la responsabilitat i sensibilitat dels infants envers el nostre entorn proper.

FESTES

Els centres educatius juguen un paper fonamental a l’hora d’apropar l’alumnat a la cultura popular, sobretot, aquella que ja té una certa presència als centres, així com la més pròpia de la seva població o comarca. La celebració de les festes ens permet conèixer la nostra cultura i tradicions. És un punt de trobada i participació de tota la comunitat educativa: alumnes, famílies i mestres. Quan celebrem les festes, els alumnes i les alumnes viuen un ambient d’alegria i màgia. Aquest clima constitueix una font d’aprenentatge i desenvolupament personal. És on l’alumnat posa en pràctica valors, actituds, normes de convivència i relacions d’uns amb els altres. La celebració de les festes ens permet treballar diferents  àmbits del currículum escolar: plàstica, llengua, música, … la qual cosa ajuda amb el procés de desenvolupament integral. A l’escola celebrem les festes de la Castanyada, Santa Cecília, Nadal, Carnestoltes, Setmana Cultural, Quaresma, Sant Jordi i Final de curs. 

SORTIDES

Les sortides són una font molt enriquidora pels nens i nenes, ja que els permet conèixer de manera directa els continguts que es treballen a l’aula. Són una experiència vivencial, a través de la qual els nens/es aprenen tocant, sentint, olorant i vivint la naturalesa, el teatre, les obres d’art o bé el barri i l’entorn més proper. Permeten posar en pràctica les diferents propostes i aprenentatges de l’aula. Des dels valors com l’educació, el respecte per la naturalesa, l’art, els companys/es, les normes de convivència… Afavoreixen un desenvolupament global dels infants, ja que integren coneixements de totes les àrees d’aprenentatge.

ESPAIS