ESCACS A L’ESCOLA

Els entesos diuen que, d’aquí a pocs anys, l’aprenentatge serà cada vegada més a través del joc. Segons diuen, és amb el joc on ens sentim més lliures en la presa de decisions i on ens atrevim a experimentar i provar solucions que, segurament, no posaríem a la pràctica a la vida real. Dit d’una altra manera, el joc és joc, i, si errem la jugada, el risc i les seves conseqüències estan sota control.

Val a dir que els escacs és “el Joc d’entre tots els jocs”. Un joc de tauler, que segons es creu, es va crear al segle VI dC a l’Índia, i que segurament tothom coneix (però que no tothom juga). Té unes regles molt senzilles, però moure les peces de forma combinada no resulta senzill ni immediat. A més, en un món on hi ha tants estímuls (visuals, sonors), estar concentrat en silenci enfront el jugador contrincant per posar en joc la potència de la nostra massa grisa, és un exercici que comporta una certa dificultat.

Hi ha diversos estudis, però, que ens mostren els beneficis que ens pot reportar jugar a escacs regularment, i, per això, s’està promovent la seva reincorporació a les aules. Segons sembla, els guanys que poden obtenir els nostres estudiants en jugar a escacs són:

1. jugar a escacs de manera regular des de la infància millora la capacitat d’aprenentatge, el pensament, el poder d’anàlisi i de presa de decisions dels estudiants.
  2. els escacs fan que els nens aprenguin a elaborar estratègies sobre els aspectes del joc i de la vida. A més, els nens també poden aprendre la importància de la previsió i la planificació.
  3. Jugar a escacs de manera regular des de la infància ensenya la importància de ser disciplinats en la vida.
  4. Els escacs ajuden a millorar la confiança en un mateix aspecte que és molt important per al correcte creixement dels infants.
  5. En el joc d’escacs, els menuts aprenen a fer una anàlisi exhaustiva, la investigació i avaluació de la situació abans de prendre qualsevol decisió. Això proporciona claredat mental.
  6. aquells que juguen els escacs de molt joves exhibeixen habilitats de memòria extraordinàries.
  7. Els escacs també ajuden a millorar la concentració i el rendiment acadèmic dels estudiants.

Per totes aquestes raons els curs 2014-2015 vam inciar els Escacs a l’escola a 2n curs. Aquest curs ja fan escacs els alumnes  de 1r a 4t de Primària i val a dir que els hi agrada molt i tenen moltes ganes de jugar i aprendre. Cada curs fem la formació que ens ofereix el Departament d’Ensenyament a través del Centre de Recursos de Montblanc i entenem que és del tot necessària i recomanable.

Tots junts aprenem per la vida!!

Alumnes de 4t.
Alumnes de 3r.