El desenvolupament del llenguatge oral

EL LLENGUATGE ORAL

La família té un paper molt important en el desenvolupament del llenguatge de l’infant. És amb la família amb qui primer interactua, adquirint els primers models lingüístics. Quan el nen/a entra a l’escola als 3 anys d’edat, la seva parla encara pot ser una mica simple i en certa manera immadura. Fa servir un llenguatge infantil perquè és troba en el procés d’adquisició del llenguatge. Cada alumne té un ritme individual de desenvolupament i hem de donar-los el temps necessari perquè vagin madurant. Com a família hem de tenir en compte que el llenguatge i l’estimulació de la parla estan molt relacionats amb altres hàbits i rutines diàries que es donen a casa. Alguns aspectes molt importants son:

comida Alimentació: Aproximadament, a partir dels 18 mesos, el nen/a ha de prendre aliments sòlids, la masticació desenvolupa la musculatura de la boca i per tant, ajuda a la correcta articulació. Des de l’escola per exemple us recomanem: que el pa dels entrepans sigui pa de barra, que tastin tot tipus de textures, que masteguin per un i altre costat de la boca…

xumet

L’ús del xumet: Els nens/es d’aquestes edats ja no han de fer servir el xumet, ni han de prendre biberó doncs influeix en la formació de la cavitat oral i de la col·locació dentària.. I per tant pot comportar problemes de parla.

mocsHigiene respiratòria: És important ensenyar-li a “mocar-se” correctament. La respiració ha de ser nasal. Un nen que no respira bé, no oxigena bé, i per tant podria tenir més dificultats per estar atent per treballar, per concentrar-se… Per ensenyar a “mocar-se” al vostre fill podeu agafar un mirall petit. Li ensenyeu a agafar aire pel nas i deixar-lo anar a sobre el mirall. D’aquesta manera “es dibuixen dues formes arrodonides  que màgicament desapareixeran”. Una vegada han aprés això els hi ensenyeu que han de fer el mateix però traient l’aire del nas sobre un mocador.

CÓM ESTIMULAR EL LLENGUATGE ORAL?

• Dedicar un temps diari a parlar amb el nen/a. La major part del temps el nen/a està amb els seus pares, en l’entorn familiar, per això, són els pares els que d’una manera lúdica poden estimular millor el llenguatge del petit/a.
  • Deixar que el nen/a se expressi a la seva manera. Si quan parla comet errors no hem de riure; el que recomanem és ampliar i reorganitzar les seves expressions, donant-li un model correcte. Per exemple, si el petit/a diu “em za ma e ca”,hem de dir-li “així que et fa mal al cap , i en quina part del cap et fa mal?”.
  • Escoltar al nen/a quan parla, sense interrompre’l i habituar-lo al fet que també ell/ella sàpiga escoltar.
  • No contestar-li quan demani les coses amb gestos o monosíl·labs. Hem d’ensenyar-li a demanar les coses correctament.
  • No respondre en lloc del nen/a. És millor que quan preguntem ho fem de manera que el petit/a no pugui respondre solament amb un “si” o un “no”. Podem preguntar “vols una pera o una poma?” en comptes de “vols una pera?”.
  • No fer servir un llenguatge simple i infantil i evitar els diminutius. El nen/a utilitza aquest llenguatge infantil perquè es troba en aquest moment evolutiu, però no hem d’imitar la seva forma de parlar. Evitar la sobreprotecció i donar-li responsabilitats que el facin sentir com un/a nen/a més gran.
  • Activitats i moments per estimular el llenguatge oral:
    • Explicar-li contes que introdueixin onomatopeies, dibuixos vistosos, exercicis motors com bufar, etc. Demanar-li que identifiqui als personatges i que expliqui el que fan. També és important que sigui el propi nen/al el que expliqui el conte als adults.
    • Veure llibres d’imatges i fotografies, comentant tot el que veiem. – Aprofitar qualsevol moment quotidià (fer el menjar, la sortida del col·legi, anar al supermercat, fer una passejada, etc.) per establir conversa. Podem nomenar les diverses coses o objectes que utilitzem o que veiem, dir per a què serveixen, les seves característiques (forma, color,etc.).
    • Joc del veig – veig.
    • Joc del mirall, jugant a fer diferents ganyotes o gestos (pràxies) entre els dos, o bé davant del mirall. També són molt útils els jocs de bufar (fer bombolles de sabó, el molinet de vent, etc.)
  • És molt important veure la televisió amb el/ella i després fer-li preguntes sobre el tema de la pel·lícula o que ens expliqui el que ha vist. Però recordar-li: que la televisió cal usar la bé i amb moderació.
  • Poseu llibres al seu abast i llegiu davant d’ells i amb ells.

contes