L’hort, un espai per gaudir i aprendre

Enguany, seguint la dinàmica que vam iniciar a final del curs passat, l’hort de l’escola s’obre tots els dies a l’hora del pati. Sota la guia d’una persona del claustre i la col·laboració de familiars voluntaris, l’hort facilita el contacte físic amb el medi natural i el cultiu d’aliments (un entorn gairebé desconegut per a la majoria de l’alumnat) i esdevé un  espai educatiu amb varies intencions:

• Apropar a l’alumnat al cultiu des de la perspectiva de l’educació ambiental basada en la cura, respecte i defensa de la natura.
  • Vincular el coneixement del medi natural i la producció ecològica d’aliments amb experiències reals.
  • Generar vivències i connexions amb  la  producció  agrícola  i apropar-la a l’alumnat dins d’un ambient escolar i urbà.
  • Generar consciència sobre el processos seguits en el cultiu de productes agrícoles.

… i com a eix transversal:  afavorir el treball col·laboratiu, les relacions entre infants de diferents grups i edats,  la motivació i la canalització d’ alliberament d’energies.

Allà puntuals esperen després d’esmorzar ràpid, una vintena de nens i nenes amb moltes ganes de participar en les tasques que toqui cada dia.

Comencem  el treball a l’hort amb fent la preparació del terreny traient males herbes, removent i adobant el terra on després plantarem. La brigada de l’Ajuntament també ve a fer-nos un cop de mà . Simultàniament proposem  el reconeixement,  per part de l’alumnat,  de les llavors que sembrarem fent planter, de la planta que sortirà i del fruit  que esperem  aconseguir  d’aquestes  llavors.  Els alumnes que volem s’emporten  llavors per reproduir l’experiència a l’àmbit familiar.

En aquest primer moment  apareix el concepte temporal  i estacional amb la pregunta generalitzada de quan brotarà i quan podrem fer la collita.  Aquí  ja  es donen  les primeres sorpreses respecte al  temps que requereix una planta per  germinar  primer,   per créixer   i donar fruït, després .

Ara,  inicis de novembre,  ja han germinat les faves al planter i les hem trasplantat al terra. També hem plantat  les bledes, escaroles, api  i els calçots!  Amb gran expectativa i molta il·lusió els alumnes han viscut aquesta primera fase.   Ara toca cuidar aquestes faveres: regar, birbar, observar  i esperar la collita!

Feu click a la imatge per veure tot l`àlbum