Seguint en el camí que vam emprendre fa 4 cursos, i que ens ha portat a canvis metodològics, de mentalitat, d’actitud i de manera de fer, ens hem posat de ple a millorar els espais i els ambients.
Tal com explica la nostra formadora Jenny Silvente, L‘ambient, entès com la distribució de materials, mobiliari, estructures, persones… esdevé un mestre en el moment que és generador d’aprenentatge i que s’organitza de manera que facilita la circulació i l’autoaprenentatge, respectant els processos i necessitats de cada nen i nena.
Continuant en aquesta filosofia, els canvis estan fets per tal de proporcionar uns espais agradables que generin i provoquin serenitat i cobreixin la necessitat dels infants de relació amb sí mateix i amb els altres, d’expressió, d’exploració i de descoberta, de construcció i destrucció, de moviment…
El primer que vam fer per decidir-ne la distribució dels microespais va ser observar les diferents aules en funció de la forma, l’aprofitament de la llum natural, els racons més foscos, etc..
Paral·lelament vam decidir, com a escola, utilitzar un to molt més suau i neutre a les parets i mobiliari de les aules per fer-les més lluminoses i menys estridents i estressants.
Uns altres aspectes a tenir en compte en el disseny de les aules van ser:
- La flexibilitat: Que es pugin anar adaptant a l’evolució de les necessitats que tingui aquell grup al llarg del curs.
- L’ordre: Per generar l’hàbit de l’ordre, cal que tot tingui el seu lloc i els infants s’acostumin a veure-ho tot en ordre i a contribuir ells mateixos.
- Autonomia: que tot el material que poden utilitzar estigui al seu abast.
- Diversitat de materials, tot vigilant que la qualitat sigui molt cuidada i la quantitat justa per no dispersar.
D’aquesta manera, hem generat els següents microespais definits amb provocacions i material i jocs a l’abast dels infants:
- Biblioteca on poder mirar contes, relaxar-se, descansar i sentir- se acollit.
- Minimons per crear, construir i representar…
- Espai per jugar a ser i fer (joc simbòlic)
- Assemblea: Espai de trobada del grup i on esmorzar plegats, xerrar i compartir amb tota la classe i també la mestra hi presenta propostes.
- Construccions
- Art
- Escriptori a P5
Us deixem unes fotos de l’abans i el després:
El pati també comença a tenir l’aspecte per atendre les necessitats que considerem imprescindibles cobrir durant el temps de lleure, tot creant espais per jugar i aprendre. En aquest sentit s’ha creat un grup per tal de donar una empenta al pati d’Infantil.
Moltes gràcies a les famílies que estan ajudant a fer-ho tot possible!
Molt bona feina!!!