Preguntes Freqüents – FAQs Escola i Preinscripció 22-23

Preguntes Freqüents – FAQs

Trobeu respostes a preguntes sobre la nostra escola i la Preinscripció 22-23

Cal que aneu visitant aquesta pàgina, doncs l’anirem actualitzant dia a dia 👇🏼 

Organització

Quins horaris té el centre?

  • L’horari actual de l’escola és el següent: matí de 9:00 a 12:30 i tarda de 15:00 a 16:30 hores.
  • Tenim servei d’acollida de matí (de 7:30 a 9:00 hores) i tarda (de 16:30 a 17:30 hores) i servei de menjador.
  • Tots els alumnes del nostre centre fan el mateix horari (parvulari i primària).

Com es fa la distribució dels grups, separeu els bessons?

  • Quan ja tenim la llista definitva de l’alumnat que matricularem a P3, fem una distribució basada els criteris següents: edat dels menors, llengua materna, assistència o no a la llar d’infants, sexe, necessitats educatives personalitzades, etc. La finalitat és la d’aconseguir dos grups ben heterogenis.
  • Aquests grups que comencen P3 de forma conjunta es revisa a finals de P4 i fem un reagrupament, el que nosaltres diem “refosa”. Aquesta refosa es torna a repetir a finals de 2n i 4t.
  • La nostra escola aplica la separació dels bessons en les dues classes. Aquesta és la norma general, però en algun cas hem mantingut els bessons junts a P3 quan així s’ha recomanant per agents externs o per voluntat de la família. Cal tenir en compte que aquesta actuació és provisional i es torna a revisar a finals de P4.

Com es fa l’adaptació de P3?

  • Celebrem una tarda de portes obertes abans de començar. Juguem i berenem a l’escola per conèixer la mestra, la classe, els companys i companyes, les joguines…
  • Destinem més recursos humans per a atendre l’alumnat de P3 la primera quinzena. Poc a poc i en funció dels grups anem a cap a la normalitat dels horaris i recursos humans.
  • Entrada gradual els 3 primers dies (½ grup + ½ grup); el quart i cinquè dies ja hi van tots/es.
  • Durant la primera setmana no es queden a dinar. A partir de la segona setmana, fan l’horari habitual i poden fer ús del servei de menjador.
  • Durant els primers dies, les famílies poden parlar amb la mestra en acabar la jornada lectiva i tenim una flexibilitat similar a les de les escoles bressol (Projecte Modelatge 0-6).
  • Les comunicacions es fan amb la llibreta casa-escola.

Què és el Projecte Modelatge 0-6 al qual participeu?

  • El projecte es va iniciar durant el curs 18-19 com una experiència pilot a escoles de primer cicle i de segon cicle d’educació infantil del districte d’Horta-Guinardó.
  • És un projecte d’apropament i coordinació entre els dos cicles de l’etapa educativa (l’escola bressol i nosaltres) que té com a objectiu donar continuïtat i coherència a l’escolarització dels infants de 0 a 6 anys per tal de garantir el seu desenvolupament harmònic. La nostra parella era l’escola Bressol Tris-Tras.
  • L’any 2019 l’Ajuntament va lliurar al projecte de modelatge 0-6 un dels premis “Barcelona innovació educativa” per iniciatives que comporten una millora de la pràctica educativa.

Treball pedagògic

Amb quina metodologia treballeu a l’escola?

  • El treball pedagògic es realitza de forma mixta. Fen projectes a educació infantil i es manté a l’àmbit de coneixement del medi natural i social a tota la primària. Combinem aquest treball amb altres formes metodològiques.
  • També treballem per espais compartits, racons, tallers i desdoblaments de grup.
  • El treball de les àrees instrumentals es realitza en grups més reduïts per fer un ensenyament més adaptat a les diferents necessitats.
  • Aquest curs hem iniciat el “Fonotaller”, un taller dirigit a l’alumnat de P5 i 1r de primària basat en jocs per estimular la consciència fonològica.
  • Amb l’objectiu d’adaptar la metodologia de treball a formats més competencials, hem iniciat aquest curs els tallers de competències bàsiques als nivells de 4t, 5è i 6è de primària.

Teniu material socialitzat?

  • El material que utilitzem és manipulatiu i vivencial per tal de garantir un aprenentatge significatiu.
  • Tenim llibres de consulta i suport per l’alumnat però treballem amb material elaborat per l’escola.
  • L’escola compra el material necessari per l’alumnat.
  • L’agenda/llibreta escolar forma part del material que ultilitza l’alumnat i està inclosa en les despeses de material. És el canal de comunicació més habitual amb les famílies.

Quines classes d’anglès fa el centre?

  • L’anglès es comença a P4 de forma oral i més lúdica, es realitza amb mig grup facilitant la comunicació verbal amb cadascun/a dels infants amb una durada d’una hora setmanal.
  • A partir de la primària, aquest horari s’amplia a dues hores setmanals.

La natació és voluntària?

  • La natació escolar foma part del nostre Projecte Educatiu.
  • La natació de pàrvuls es fa en horari lectiu. Gestionem amb les famílies de forma personalitzada totes les casuístiques (problemes mèdics que no permetin realitzar l’activitat o problemes econòmics justificats). El preu de l’actitat és de 30€ mensuals que cal abonar de forma trimestral.
  • L’alumnat de 1r també fa l’actividat dins l’horari lectiu, en aquest cas està subvencionada per l’Ajuntament de Barcelona i és gratuïta.
  • L’activitat de natació de 2n a 6è de primària es fa fora de l’horari lectiu, durant l’espai de migdia i al mateix poliesportiu. L’AFA gestiona l’activitat.

Quines sortides, colònies i diferents activitats realitza l’escola?

Per poder dur a terme la nostra  línia metodològica, fem activitats que reforcen i complementen el desplegament curricular:

  • Sortides per la ciutat.
  • Visites a museus i exposicions.
  • Assistència a espectacles i representacions.
  • Participació en diferents actes culturals i esportius.
  • Celebracions de festes populars.
  • Jornades monogràfiques.
  • Activitats i excursions fora de la ciutat.
  • Intercanvi amb altres escoles i activitats compartides.
  • Colònies. Més enllà del treball interdisciplinari que s’hi fa, considerem les colònies molt importants per a la cohesió del grup i la interacció entre iguals. Les colònies de P3 són d’una nit, les de P4 a 5è dues nits i les de 6è de tres nits.
  • Cada any celebrem la Setmana Cultural, a la qual treballem tota l’escola un mateix tema durant tot el curs. Es convida a les famílies a veure el treball realitzat  en relació a aquest tema.

Participeu en el projecte Coeduca’t o en algun altre projecte de convivència?

  • La nostra escola va centre pilot, durant els curs 14-15 i 15-15 en el Programa Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació, coliderat pel Consorci d’Educació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona i que comptava també amb la participació del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Es va iniciar una Prova Pilot a 12 centres d’educació primària i secundària de Barcelona, durant dos cursos. Acabada aquesta prova pilot, la resta de centres va implementar el Programa Coeduca’t, el qual és un Programa de coeducació, perspectiva de gènere i educació afectivosexual al currículum, per ajudar els centres educatius a potenciar i visibilitzar la perspectiva de gènere, la coeducació i l’educació afectivosexual, fites inicials del projecte pilot que vam inicar el curs 14-15. 
  • El curs 18-19, també ens va seleccionar com a centre pilot pel programa d’Innovació pedagògica #aquiproubullying. El Programa #aquíproubullying consisteix en oferir eines i recursos, pels centres educatius i a la comunitat educativa, per actuar davant les situacions de risc d’assetjament escolar evitant o aturant possibles casos alhora que es contribueix al desenvolupament personal i social de l’alumnat durant la seva escolarització, fomentant les actituds i els valors propis de la competència social i ciutadana que els capacitin per conviure, des del respecte als altres i el valor a la diferència, en un marc de valors compartits.

A Primària feu deures i/o exàmens?

  • L’activitat d’aprenentatge, en el sentit d’assoliment dels objectius i exercitació en els coneixements i les activitats bàsiques, es realitza dins de l’horari lectiu. El treball fora d’aquest horari consisteix en activitats d’observació, treballs d’informació, coneixement i contrast de la realitat artística i esportiva, evitant tasques repetitives no contextualitzades o d’una durada excessiva.
  • Els deures estan estrictament relacionats amb els continguts que s’estiguin treballant a classe. Els/les mestres de cada nivell de primària programen pels/per les alumnes uns deures sistemàtics, atenent a la distribució i temporització recollida a les Normes d’Organització i Funcionament del Centre.
  • En relació a l’avaluació complim les normatives del Departament. L’avaluació dels processos d’aprenentatge de l’alumnat és contínua i global, atès que és un component essencial de la mateixa programació de les àrees, i té per objecte constatar els avenços de l’alumnat i detectar les dificultats tan bon punt es produeixin, esbrinar-ne les causes i adoptar les mesures necessàries perquè l’alumnat pugui continuar amb èxit el seu procés d’aprenentatge. Els referents de l’avaluació són l’assoliment de les competències bàsiques i els criteris d’avaluació de les àrees. Així mateix, es prenen en consideració els diferents elements del currículum, el treball fet a classe i l’interès i l’esforç per progressar demostrat per l’alumne/a.

Necessitats educatives especials

Teniu places per aquest alumnat?

  • Totes les escoles públiques, tenim alumnat amb necessitats educatives específiques de dos tipus: necessitats educatives especials (discapacitat física, intel·lectual o sensorial, trastorns de l’espectre autista, trastorns greus de conducta, trastorns mentals o malalties degeneratives greus i minoritàries) i l’alumnat amb necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques o socioculturals (situació de pobresa o el risc de patir-la, manca de recursos socioculturals de les famílies, processos migratoris , situacions de desemparament o acolliment).
  • Aquests alumnes tenen unes places reservades, però la seva preinscripció i matrícula no es fa pel procediment ordinari. Cal tenir en compte, que l’assignació  es fa de forma personalitzada a proposta de la Comissió de Garanties d’Admissió. L’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives especials requereix un informe de l’Equip d’Assessorament Psicopedagògic de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu. Finalment, és el Consorci d’Educació de Barcelona qui acaba indicant a quin centre ha d’anar aquest alumne/a  per assignar el centre que atengui millor les necessitats educatives de l’alumne/a, un cop escoltada la família.
  • La nostra escola és un centre d’agrupament d’alumnat sord en modalitat oral, això implica que aquest alumant té prioritat per ocupar les places reservades per l’alumnat amb necessitats educatives específiques, per tant matriculem de forma preferent alumnat amb pèrdua auditiva.

De quins recursos disposa el centre per acollir l’alumnat de necessitats educatives especials?

  • A l’escola tenim els recursos habituals de totes les escoles públiques, en el nostre cas per ser una escola de doble línia, tenim dues mestres especialistes d’Atenció a la diversitat
  • Per ser escola d’agrupament d’alumant sord en modalitat oral disposem d’un Suport Intensiu a l’Audició i Llenguatge (SIAL) i comptem amb el suport  de logopedes del CREDA, per tal d’ofereir una resposta adequada a les necessitats educatives de l’alumnat amb sordesa.

Serveis de l’escola

Menjador i cuina pròpia

  • Menjador opcional de 12:30h -15:00h des de P3 fins a 6è a càrrec de l’AFA.
  • L’escola té cuina pròpia, l’empresa que prepara els menús és Pam i Pipa
  • Podeu consultar més informació al web de l’AFA: https://afacancarabassa.cat/

Teniu acollida de matí i tarda?

  • Servei d’acollida alumnat opcional a càrrec de l’AFA. Horari matí  7:30h – 9h i tarda 16:30h – 17:30h. Mes de juny també. El pagament es realitza mensualment o bé per dies esporàdics. S’ha de facilitar número de compte a l’AFA.

Com s’organitzen les extraescolars?

  • Extraescolars a càrrec de l’AFA, horari tarda 16:30h -17:45h.  A l’inici de curs es realitza un tastet on els infants poden provar les diferents activitats per tal d’acabar de decidir-se. Cada any hi ha activitats noves i s’ha de fer inscripció prèvia. Si no hi ha un mínim d’inscripcions no es poden dur a terme les activitats, aquestes comencen a l’octubre.

Aportacions econòmiques de les famílies

Material, llibres, sortides i colònies

  • Les aportacions de material, llibres i llibrets fungibles, es mantenen igual que el curs 20-21. Són 120€ (Material: 70€/ Llibres: 50€), cal fer aquesta aportació durant els mesos de setembre/octubre. 
  • Les aportacions de Colònies, depenen del nivell i del nombre de dies d’estada ( Nivells de P3: 100€/  P4, P5, 1r, 2n, 3r, 4t i 5è: 150 €/  Nivell de 6è: 245€)
  • El preu de la natació de parvulari és de 90€ al trimestre. Aquesta quantitat no es pot fraccionar i s’ha de pagar els primers 15 dies de setembre, desembre i març. Aquest preu està pendent d’actualització per part del Poliesportiu SAFA. Si es produeix una baixa per motius mèdics, s’ha de portar el document del metge i signar al despatx la baixa de l’activitat, aquesta baixa es farà per mesos.
  • Les aportacions per a les sortides és de 80€ anuals, que es paguen de manera fraccionada (40€ + 40€) els mesos d’octubre i gener.
  • El pagament a l’escola es pot fer de dues formes: per transferència bancària (Internet) o per ingrés en efectiu a través del caixer automàtic de “La Caixa”.

Quin és el preu del menjador?

  • El preu del menjador de les escoles públiques és aproximadament el mateix en tots els centres públics, doncs aquest preu està regulat per una resolució que marca el  el preu màxim de la prestació del servei.
  • El curs 20-21, la  RESOLUCIÓ EDU/790/2020, de 24 de març va marcar el preu del menjador del curs, que és de e 6,33€.
    euros/alumne/dia, IVA inclòs. Es calculen els dies de cada mes de tot el curs i es reparteixen en mensualitats que queden aproximadament de 123,79€.

Preus d’acollida i extraescolars

Procés de la preinscripció

Quantes places teniu per P3? Quantes estan reservades per germans?

  • Tenim 44 places per P3 (22 + 22).
  • Aquest curs tenim la previsió d’11 germans/es.

Teniu places per altres nivells diferents de P3?

  • La publicació del nombre de places escolars pel curs 22-23, segons el calendari publicat pel Departament serà el dia 4 de març de 2022. En aquesta data tindrem la primera aproximació a les places vacants.

Calendari de la preinscripció i matrícula

  • Publicació del llistat de vacants: 4 de març
  • Presentació de les sol·licituds: del 7 al 21 de març
  • Publicació de la llista baremada provisional: 21 d’abril
  • Reclamacions: del 22 al 28 d’abril, també per internet
  • Publicació de la llista baremada definitiva: 3 de maig
  • Sorteig de desempat: 9 de maig
  • Publicació del llistat definitiu: 11 de maig
  • Publicació del llistat de places adjudicades i d’espera: 10 de juny
  • Matrícula: del 20 al 27 de juny
  • Matrícula de llistes d’espera: del 27 de juny al 2 de setembre

Quins són els criteris de baremació?

Quan els nostres fills acabin 6è, a quin institut aniran?

  • Totes les escoles d’educació primària públiques tenim uns instituts públics adscrits de referència, per garantir la continuïtat pedagògica entre les dues etapes educatives. Aquests instituts són: Institut Josep Pla (institut de referència) i Institut Manuel Carrasco i Formiguera.

Què més podem saber sobre la preinscripció escolar per al curs 22-23 | P3?

👉🏼 Cliqueu aquí per a accedir al fulletó informatiu 👈🏼

COVID-19

Com organitzeu les classes? Quines altres mesures heu pres?

  • L’organització bàsica pel curs 21-22 de tota l’escola és la del grup estable de convivència. Cada grup estable de convivència té un espai assignat i un tutor de referència.
  • Les entrades i sortides del centre es fan de manera esglaonada en intervals de 5 minuts i utilitzant els 3 accessos al centre. Cada grup estable utilitza el seu punt d’accés per l’entrada i sortida.