A l’escola fem compostatge

Compostar vol dir sotmetre la matèria orgànica a un procés de transformació per obtenir el nostre propi adob natural, el compost. Aquesta transformació la fem a la nostra escola amb un dels compostadors que tenim al pati.

Com cada any des de fa tres cursos, el dia que celebrem la festa de la Castanyada, s’inicia l’ús de la compostadora llençant-hi les clofolles de les castanyes que hem menjat.

A partir d’aquest dia, alumnes d’Educació Infantil i de Primària recullen les restes dels esmorzars i les restes procedents del menjador, sobretot pells de fruita i restes de verdura i les posen en un contenidor de matèria orgànica.

A cada classe i al menjador hi ha un alumne responsable de recollir el rebuig orgànic, transportar-lo i abocar-lo dins del compostador.

Durant la setmana els alumnes de quart s’encarreguen de fer el seguiment i l’observació dels canvis que es produeixen des de que els residus entren al compostador fins que es degraden. Realitzen les tasques de voltejar els residus, barrejar-los amb fullaraca seca, serradures, marro de cafè, etc., fan l’estudi del que s’hi pot llençar i del que no s’hi pot llençar, reguen quan la barreja necessita humitat, i quan el procès de fermentació s’inicia comencen a estudiar els animalons que hi viuen i el grau de descomposició que s’hi va donant.

A finals d’octubre vam iniciar el procès de recollida i al cap de cinc mesos podem dir que ja tenim el procès acabat. L’última setmana de març hem fet la recollida de l’adob natural, l’hem passat per un garbell i l’hem abocat a les plataformes de cultiu, testos i jardineres que tenim al nostre pati.

A banda dels avantatges mediambientals evidents (reducció del volum i el pes de les deixalles que es porten als abocadors) i econòmics (per cada 100 kg de brossa orgànica s’obtenen 30kg d’adob gratuït), es tracta també d’instaurar la cultura de les tres erres (Reduir, Reutilitzar i Reciclar).

L’experiència és molt positiva per la formació d’actituds de treball i d’hàbits de respecte dels uns als altres, a més aquesta activitat implica treballar valors com la responsabilitat, la solidaritat i el treball en equip.

portada-compostatge (5)