SETMANA DE LA CIÈNCIA

Aquesta setmana (del 12 al 18 de Novembre) és la setmana de la ciència. Volem aprofitar aquest esdeveniment per explicar-vos com treballem la ciència aquest curs a l’escola.

En primer lloc, ens fa molta il.lusió poder comptar amb una aula de ciències gràcies, en gran part, a la donació que ens ha fet la farmàcia del poble.

Hem ubicat aquesta espai en una aula del pis de primària. Tenim microscopis, lupes binoculars, models anatòmics, provetes, vasos de precipitació i altres recursos materials que ha enriquit molt aquest treball científic.

L’Espai científic dels Petits 

Els petits hem començat els espais científics

“Els espais són escenaris on es generen condicions favorables pel desenvolupament i l’aprenentatge dels infants, els quals hi poden actuar lliurement tot construint i compartint coneixements amb la resta de companys i adults.”

En aquest espai els alumnes el que fan és:

  • Crear hipòtesis , experimentar i explorar lliurement diferents objectes relacionats amb la tardor que anteriorment vàrem anar a buscar a les Set Fonts.
  • Iniciar-se en aprendre a utilitzar alguns materials científics ( lupes binoculars, microscopis …).
  • Respectar i utilitzar correctament el material de l’espai. (els ratlladors, exprimidors, les lupes, els morters…)
  • Participar  i interactuar amb els companys en  les activitats.

Les sessions les les organitzem de la següent manera:

  • Moment de trobada: cada infant es dirigeix al seu espai, guiat per la seva medalla . Un cop a l’espai, amb els infants es comenta quins materials hi ha  i què hi podem fer
  • Passar a l’acció: Els nens i nenes , lliurement , experimenten,interpreten, juguen, expressen, creen… amb les diferents propostes i material que es troben. El mestre pot anar fent petites intervencions i proposant accions.
  • Recollida i posada en comú:  es recull el material i es comenta la sessió amb els companys.

Els nens,  tot i poder actuar amb total llibertat,  també han de tenir en compte que cal complir unes  normes bàsiques que faciliten el bon funcionament dels espais:

  • Respecte pels companys i els seus treballs.  
  • Fer un bon ús dels materials .
  • Recollir-los i ordenar-los al seu lloc.

FOTOS DELS PETITS

El taller dels sentits dels Mitjans

Els mitjans aquest curs estem realitzant el taller científic dels sentits. A partir de diferents curiositats i preguntes del propi cos, relacionades amb els sentits, portem a terme diferents activitats per prendre consciència d’aquests i els hàbits per a tenir-ne cura. Ens ho estem passant molt bé.  Algunes de les activitats que treballem en els diferents sentits són:

  • Quin gust té? Treballem el gust experimentant en quina part de la llengua detectem els diferents sabors, ens mirem la llengua amb lupes per comprendre-la, …. endevinem amb els ulls tapats diferents aliments,…
  • Per a què serveixen els pèls del nas? I els mocs? El nas també ens ajuda a detectar un aliment en mal estat… treballem l’olfacte i les característiques d’aquest. Provem aliments amb el nas tapat, endevinem olors (bingo de les olors),…
  • Sabeu que cada dia passem 20 minuts sense veure-hi? Sabeu per què? Parlem dels ulls, les seves parts, el parpelleig, les celles,… i la vista. Mirem coses petites amb els microscopis, observem amb les lupes, amb els prismàtics, també mirem làmines d’il·lusions òptiques,…
  • Com pot llegir una persona que no s’hi veu? Treballem el tacte a partir d’aquesta pregunta. Parlem de la pell, com l’hem de cuidar, … realitzem el joc d’endevinar l’objecte a partir del tacte.
  • Per què quan ens acabem de dutxar hem de vigilar a no introduir massa els bastonets? Parlem de l’oïda, les parts de l’orella i juguem a endevinar sons d’un objecte conegut dins d’una capseta petita…

FOTOS DELS MITJANS

El  taller d’anatomia dels Grans

A cada sessió d’aquest taller ens centrem en un aparell o aspecte rellevant del cos humà.

Ens introduïm en la lectura d’articles científics que ens permetin una introducció a la temàtica a treballar o bé una conclusió després de la sessió.

Realitzem també experiments que ens permetin crear hipòtesis i comprovar-les i  seguir una pràctica a través d’un text instructiu.

Totes aquestes activitats les realitzem en petits equips de treball.

  • A la primera sessió descobrim què són les cèl.lules llegint un article científic i observant  directament al microscopi les cèl.lules de la ceba i les del cotó.
  • A la segona sessió treballem l’aparell digestiu i fem una pràctica experimentant com es transforma un tros de pa quan el digerim.
  • A la tercera sessió disseccionem una pota de pollastre i n’observem els lligaments, els ossos i els músculs per poder entendre com funciona el nostre aparell locomotor.
  • A la darrera sessió parlem de l’aparell reproductor mitjançant vídeos científics.

El taller d’electricitat dels Grans

El grup dels grans, fem un taller d’electricitat, en el qual expliquem què és l’electricitat de forma molt senzilla, entenedora i molt visual.

Els nens/es construeixen un circuit elèctric per prendre consciència de que allò que circula,  són unes partícules molt petites anomenades electrons, que són càrregues elèctriques que es mouen a través d’un material conductor d’electricitat; descobrint què necessitem per fer un circuit, i quins materials són conductors  i quins aïllants.

També fem experiments d’electrostàtica, que és la branca de la física que estudia els fenòmens elèctrics produïts per distribucions de càrregues estàtiques, ja que hi ha materials, com per exemple,  l’ambre, que atreuen petites partícules després de fregar-los. Resulta molt fàcil dur a terme aquests experiments, i són molt divertits.

FOTOS DELS GRANS

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>