El menjador del Pins

El menjador de l’Escola Pins del Vallès és molt apreciat per famílies i canalla.
Tenim cuina pròpia i comptem amb 22 educadors i educadores de lleure i 5 professionals de cuina.

Busquem aliments de primera qualitat, molts d’ells ecològics, i tenim cura d’oferir menús variats, saludables i equilibrats. 
La família pot estar tranquil·la; la canalla dina de gust i més d’un dia es llepen els dits.
Cada mes podeu consultar els nostres menús al web de l’AFA, que fins i tot inclouen recomanacions orientatives per a sopar.

 


Aliments de primera qualitat i molts d’ecològics

Ens preocupem per treballar amb menjar de qualitat i de temporada.

Així, ara per ara, utilitzem una gran varietat de productes ecològics per elaborar els plats al menjador de l’escola: les llenties, els cigrons, les mongetes, l’arròs, el iogurt, tota la pasta (macarrons, espagueti, pasta de sopa), la farina i el sucre.


Gran oportunitat educativa en hàbits i costums

Creiem que el temps de menjador i el temps de lleure, entre les 12.30 i les 15.00 hores,  tenen gran rellevància educativa. Eduquem sobre pautes alimentàries, normes d’higiene personal i comportament. Ensenyem a menjar en col·lectivitat, fomentant el diàleg i la convivència. Així, l’àpat s’entén com un acte social, amb tot el que això comporta.

Hàbits que treballem cada dia:

  • Neteja de les mans, abans i després de dinar.
  • Menjar amb tranquil·litat.
  • Utilitzar els estris de manera adequada.
  • Treballar l’autocontrol del menjar que es precisa.
  • Mantenir un to de veu adequat.
  • Mantenir una correcta higiene postural.
  • Col·laborar a parar i desparar taula i netejar l’espai utilitzat.

Àmbits  per treballar en l’espai de migdia

Per a l’AFA, gestionar l’espai del menjador és una responsabilitat i un privilegi.

Treballem en tres àmbits: nutritiu, educatiu i ambiental, amb diferents objectius.

Àmbit nutritiu
  • Cobrir els requeriments nutricionals
  • Oferir una dieta equilibrada
  • Atendre les necessitats individuals (al·lèrgies, especificitats nutricionals, etc.)
  • Oferir productes i plats del nostre entorn (proximitat) i de temporada
  • Oferir productes ecològics
Àmbit educatiu
  • Promoure l’acte de menjar com a element de salut.
  • Fomentar hàbits correctes.
  • Incorporar hàbits de convivència.
  • Desenvolupar actituds i hàbits de participació.
  • Considerar el menjador com a un espai d’aprenentatge.
  • Fomentar l’autonomia (parant i desparant taula, servint-se l’aigua i el menjar, etc. d’acord amb les seves habilitats i possibilitats)
Àmbit ambiental – Disposar un entorn agradable (poc sorollós, tranquil, acollidor).

– Aconseguir que l’acte de menjar sigui un moment agradable.

– Valorar el temps del dinar com un moment i un espai comunicatius.


Projecte d’autonomia al menjador

Els àpats són una bona oportunitat per educar en hàbits saludables i d’autonomia personal i, al mateix temps, per educar en aspectes socials com la convivència i la responsabilitat de la pròpia salut i de l’entorn.

L’escola impulsa i incentiva l’autonomia dels infants com a objectiu, especialment a l’Educació Infantil.

En el procés educatiu es promou la capacitat de l’infant per vestir-se o rentar-se i participar en algunes activitats tot sol.  En el temps de migdia s’incideix també en aquesta autonomia  tot fent diverses tasques: parar taula, servir-se el menjar, dinar i recollir. Pel que fa a servir-se els aliments, creiem que els ajuda a ser més conscients de les quantitats que mengen, de la mateixa manera, les/els anima a tastar plats diferents, fins i tot els que els agraden menys.

Així, el projecte promou diferents objectius.

  • Potenciar l’autonomia de l’alumnat en el temps de menjador.
  • Promoure l’autonomia en la mateixa línia treballada per l’escola.

Els infants paren taula (agafen els seus coberts, got i tovalló), se serveixen el menjar (seran garantides les quantitats adequades) i recullen taula. Es fa en tots els cursos (des de P3).


Menú i receptes de la nostra cuina

L’Agència de Salut Pública de Catalunya de la Generalitat, dins del Programa PREME, fa un seguiment mensual dels menús de l’escola. L’Agència elabora informes d’aspectes nutricionals i sensorials ajustat a les recomanacions dietètiques pel que fa a racions, freqüència de consum d’aliments o aportació energètica i de nutrients recomanats.

El Departament de Salut de la Generalitat (Agència de protecció de la salut) certifica la qualitat dels menús de l’escola Pins del Vallès.

Els nostres menús ofereixen varietat d’aliments, de preparacions i textures. En aquest sentit, un cop per setmana es menja llegum; les verdures es presenten com a purés, cremes i bullits i són de temporada; d’altra banda, per als segons plats, s’hi alterna carn blanca, amb carn de vedella i,un cop per setmana, s’hi dona peix.

La nostra cuina no s’excedeix amb les preparacions greixoses (fregits, arrebossats o empanats). A més, els plats van acompanyats de guarnicions variades: verdures, amanides, etc.

Per a les  postres, oferim sempre fruita fresca o làctics senzills.

Característiques del menú:

  • Equilibrat: seguim la guia de la piràmide dels aliments per establir-ne el grup i la freqüència.
  • Variat: diversitat en el tipus d’aliments (diferents llegums, verdures, carns…) i també quant a tècniques culinàries (presentacions i textures diverses).
  • Sostenible: molts productes són ecològics (arròs, llegum, pasta o iogurt entre d’altres) i a més molts són de temporada i de proximitat.
  • Ajustada a les necessitats personals: la canalla ha d’aprendre a autoregular-se, és a dir, saber la quantitat de menjar adequada per al seu cos, ni més ni menys.
  • Individualitzada: d’una banda, es fa atenció a les necessitats de dietes especials per atendre malalties agudes i/o cròniques (intoleràncies, al·lèrgies alimentaries, celiaquia, metabulopaties, alteracions hidroelectrolítiques…); i d’altra banda, es dona una atenció puntual a situacions de diarrees o restrenyiments.
  • De qualitat: alta qualitat de les matèries primeres.

Horaris del menjador

12.30h a 13.30h P3-P4-P5-1r-2n
13.30h a 14.30h 3r-4t-5è-6è

Aquest curs, cada dijous l’alumnat de 1r va a piscina (activitat organitzada pel Departament d’Educació) i dinen a les 14.15 h. Així, puntualment, s’intercanvien l’horari amb els nens de 3r, que dinen a les 12.30 h.


Altres consideracions

  • Les nenes i nens de P3 fan la migdiada.
  • Diàriament, si s’escau, es comunica qualsevol incidència tant al menjador com dins el temps de migdia (malestars, no haver-ne pres algun dels plats, caigudes, baralles…).
  • Coincidint amb els informes docents del primer i l’últim trimestre, es notifica a les famílies l’actitud general, comportament i hàbits alimentaris de cada infant.

Visiteu-nos i us encantarà!

Voleu conèixer i gaudir del menjador?

Convidem totes les famílies a visitar la vostra canalla a l’hora de dinar.

Podeu veure què fem al temps de migdia i com dinem.

Contacteu-nos per correu electrònic a afa@pinsdelvalles.cat.