Ús de les TAC

3-6 anys. Ús i abús de les tecnologies

En aquesta etapa podeu anar introduint els vostres fills en l’ús de les tecnologies, perquè aquestes un podran proporcionar oportunitats d’aprenentatge molt profitoses, amb activitats relacionades amb les habilitats cognitives: memòria, atenció…, introducció a la lectoescriptura, matemàtiques, associacions d’idees, música, expressió plàstica…

Cal, però, que en facin un ús mesurat i ser prudents per evitar l’exposició massa freqüent o continuada davant el televisor, la manipulació de mòbils, l’ús d’ordinadors o d’altres aparells electrònics. A més, recordeu que sempre ho han de fer sota la vostra supervisió. És convenient que aquestes tecnologies no siguin per a ells el centre d’atenció de les seves estones d’oci i que segueixin fent altres activitats, com jugar amb els germans i amb els amics, fer servir joguines tradicionals que puguin manipular, anar al parc per explorar, descobrir el que els envolta. I relacionar-se amb altres nens.

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals i evitar-ne un ús excessiu, en aquesta edat és convenient que:

  • Feu un bon ús de les tecnologies; els nens sovint imiten els membres de la família.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin televisor a la seva habitació. És preferible que estigui en un lloc comú de la casa.
  • En aquesta edat és millor potenciar el joc simbòlic, jocs de construccions, de música, de moviment… Controleu que els nens estiguin un temps prudencial mirant la televisió o jugant amb consoles de joc o altres aparells tecnològics, si és possible acompanyats per vosaltres.
  • Busqueu alternatives d’oci a les tecnologies digitals: jocs tradicionals, llibres, activitats esportives, artístiques, a l’aire lliure, en família… D’aquesta manera potenciareu la relació amb els vostres fills, el joc amb nens de la seva edat, l’exercici físic i i un creixement saludable.
  • Mireu la televisió amb ells per poder-los fer valoracions i comentaris sobre el que estan veient i treure’n un profit educatiu.
  • Apagueu el televisor a les hores dels àpats per fer d’aquest espai un moment de relació i conversa i així establir més vincles afectius amb ells.
  • Jugueu alguna estona amb els vostres fills i compartiu amb ells els jocs que suposin l’ús de tecnologies digitals; així veureu si s’adeqüen a la seva edat i maduresa.
  • Escolliu els programes, pel·lícules, videojocs… adients per a aquestes edats. Convé saber quina és la temàtica, ja que en aquesta edat encara no tenen capacitat crítica, confonen la realitat amb la ficció i imiten el que veuen.

 

6-12 anys. Ús i abús de les tecnologies

Durant aquesta etapa els vostres fills utilitzen bàsicament les tecnologies digitals com una eina lúdica. De mica en mica poden començar a utilitzar l’ordinador com una eina de treball. És convenient que els pares s’interessin i tinguin coneixement del funcionament d’aquestes eines per poder potenciar els factors positius que tenen, com per exemple buscar informació i recursos per aplicar-los al seu treball escolar, fer activitats de reforç de la lectura i l’escriptura, crear diferents produccions artístiques, publicar i compartir amb companys a través de la xarxa…

Un ús excessiu d’aquestes tecnologies digitals pot donar lloc a l’aïllament dels vostres fills, al sedentarisme per la manca d’activitat física i fins i tot a la dismimució del rendiment escolar.

Cal que també facin altres activitats, com esport, grups d’esplai, teatre o activitats culturals.

 

Per fomentar el bon ús de les tecnologies digitals i evitar-ne un ús excessiu, en aquesta edat és convenient que:

  • Feu un bon ús de les tecnologies digitals; els nens sovint imiten els membres de la família.
  • Eviteu que els vostres fills tinguin el televisor, la consola o l’ordinador a la seva habitació. Instal·leu-los en un lloc comú de la casa.
  • Utilitzeu filtres i opcions de seguretat en el navegador per bloquejar espais web no desitjats.
  • Limiteu en aquesta edat l’ús del mòbil a casos necessaris per motius familiars o personals: horaris de treball, desplaçaments llargs, malalties importants…
  • Vigileu que no juguin massa estona amb videojocs, ordinador… Un ús excessiu pot provocar que els vostres fills tinguin després problemes d’atenció en el seu seguiment escolar, aïllament social…
  • Feu-los reflexionar sobre quanta estona i en quins moments utilitzen les tecnologies digitals. Assegureu-vos que fan altres activitats d’oci alternatives importants per al seu desenvolupament, com jocs esportius, grups d’esplai, teatre, lectura… D’aquesta manera esteu afavorint les seves relacions socials, eviteu el sedentarisme i fomenteu un creixement saludable.
  • Mireu la televisió amb ells, per així poder-los ajudar a fer les valoracions sobre els programes que veuen, per tal que en treguin un profit educatiu i potenciïn el seu sentit crític.
  • Apagueu el televisor a les hores dels àpats per fer d’aquest espai un moment de relació i conversa i així establir més vincles afectius amb ells.
  • Jugueu alguna estona amb els vostres fills i compartiu amb ells els jocs que suposin l’ús de tecnologies digitals; així veureu si s’adeqüen a la seva edat i maduresa.
  • Parleu amb els vostres fills sobre els llocs que consulten a la xarxa i dels riscos que pot suposarr compartir documents, imatges, vídeos, àudios… amb persones desconegudes.
  • Ensenyeu-los a no donar o compartir les seves dades personals per Internet, ni apuntar-se a cap xarxa social sense el vostre consentiment i supervisió.
  • Escolliu conjuntament amb els vostres fills els programes de televisió i consulteu les guies de videojocs, evitant els continguts violents, perquè en aquesta edat tenen tendència a imitar el que veuen i reproduir-ho en la seva vida diària.