Escola per la Sostenibilitat

La finalitat del projecte de sostenibilitat és la d’incorporar en el nostre projecte educatiu els principis, els objectius i les actuacions que promoguin els aprenentatges necessaris per a l’assoliment de les competències bàsiques de l’educació ambiental i de la sostenibilitat.

Fa anys que el Departament d’Educació conjuntament amb el de Territori i Sostenibilitat van posar en marxa el Programa Escoles Verdes com a un programa específic d’educació ambiental, del qual la nostra escola en forma part oficialment des de l’any  2016 , tot i que sempre ha estat una escola respectuosa amb el medi que l’envolta.

Com a centre que forma part de la Xarxa d’Escoles Verdes cada curs un grup de mestres participa en un seminari territorial d’equips de centre, atès que és una eina bàsica per a la formació, dinamització i seguiment dels centres que participen en el Programa Escoles Verdes. Podreu informar-vos amb més profunditat del treball d’aquesta xarxa al blog http://escolesverdesbarcelonacomarques.ning.com

Aquest equip de mestres conjuntament amb els delegats verds de l’escola conformen la Comissió de Sostenibilitat. Els delegats verds són un grup d’alumnes de 1r a 6è escollits pels seus companys per representar-los, fent d’enllaç entre la comissió i el grup-classe. Entre les seves tasques trobem la d’ajudar als seus companys en l’assoliment de les bones pràctiques establertes dins i fora de l’aula; assistir a les reunions programades; portar a terme totes les accions acordades; fer auditories del seguiment de les bones pràctiques establertes i participar en la trobada anual de delegats verds del Baix Llobregat. Tots els membres de la Comissió es reuneixen com a mínim un cop al mes amb l’objectiu d’implantar i fer seguiment dels plans d’acció anuals de millora que supervisa l’organització d’Escoles Verdes.

A més a més al llarg del curs portem a terme altres activitats complementàries que desenvolupen la consciència ambiental del nostre alumnat i els ajuda a prendre els valors necessaris per a respectar el medi que els envolta.

Recollida d’oli usat

Es tracta de recollir oli usat de la cuina amb l’objectiu d’evitar la contaminació de les aigües (1 litre d’oli contamina 10.000 litres d’aigua); educar en el respecte al medi ambient i col·laborar en la creació de nous llocs de treball en empreses socials.

La recollida es fa mitjançant una ampolla que anomenem “Claki” i que portem a l’escola cada divendres a l’hora d’entrada del matí.

Els alumnes encarregats de rebre l’oli enregistren la quantitat que portem, tant alumnes com a mestres, i ens faciliten una ampolla buida.

Tota la informació enregistrada s’analitza posteriorment amb l’alumnat a classe.

Missió Apilo o recollida de piles usades

Quan estan esgotades, aquestes substàncies químiques i materials poden fer malbé el medi ambient. Si les reciclem, el protegirem i també estalviarem molts recursos.

Més informació sobre el programa al web: http://www.apilo.cat/a-lescola/

Segregació de residus per facilitar-ne el seu reciclatge

A més a més de l’oli i de les piles usades, a l’escola separem els residus plàstics, de paper, orgànics i els de rebuig per tal de facilitar-ne el seu reciclatge. Totes les aules i les àrees comuns disposen de papereres adequades per recollir-los i poder gestionar-los correctament després.

També fem ús de la deixalleria municipal pels residus que no podem segregar.

Integració de continguts ambientals en el currículum

Cada cicle integra els continguts ambientals en les diferents Unitats Didàctiques Integrades (UDI’s).

Recollida de roba usada

El nostre objectiu és el de contribuir a la reducció de la desigualtat i la pobresa infantil al nostre entorn.

Al mateix temps reutilitzem o donem un segon ús a materials que ja no fem servir.

Bicicletada

Amb aquesta activitat anual i que es porta a terme al cicle superior pretenem promoure l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport alternatiu, sostenible i saludable.