Activitat d’introducció de l’alumnat als criteris d’avaluació (CA).
Amb l’objectiu d’apropar l’alumnat al concepte de criteri d’avaluació i fer-lo conscient de la importància d’aquests en el seu procés d’aprenentatge, presentem a tutoria la següent activitat:
- Projectem a la PDI la imatge d’una margarida;
- Demanem al grup que la copiïn en un full de dibuix DINA4.
- Una vegada tothom ha acabat, demanem a cadascú que qualifiqui el seu treball del 0 al 10.
- Farem una ronda perquè tothom pugui ensenyar el seu dibuix a la resta i digui quina és la qualificació que ha decidit per al seu treball, explicant el perquè d’aquesta.
- Una vegada tothom ha mostrat el dibuix i la qualificació, explicant els seus motius per a la autoqualificació, la tutora explicarà quins són els criteris d’avaluació que s’haurien d’haver seguit per avaluar el treball:
- La margarida que han dibuixat ha de tenir els mateixos pètals que la del dibuix projectat. (3 punts)
- Han de reproduir-se els colors tal i com apareixen (no es poden pintar els pètals de blau si són blancs). (3 punts)
- La tija ha d’estar inclinada en la mateixa direcció que la del dibuix. (3 punts)
- El full de dibuix ha d’estar net i sense taques de llapis, ratllades o arrugues. (1 punt)
- Ara demanem al grup que tornin a qualificar el seu dibuix en base als criteris d’avaluació exposats (projectar a la PDI el dibuix juntament amb els criteris perquè la canalla els pugui consultar mentre s’avaluen).
- Fem una posada en comú de les noves qualificacions i les diferències que poden haver-se donat entre l’avaluació sense saber els criteris i la posterior.
- Demanem a l’alumnat que torni a fer el dibuix, en un altre full DINA4, aquesta vegada tenint en compte els criteris d’avaluació exposats.
- Una vegada tothom ha acabat, cada alumne haurà de tornar a avaluar el seu treball.
Si l’activitat s’ha entès i l’alumnat ha assimilat la importància dels criteris d’avaluació, tothom hauria d’aconseguir un 9-10 per al seu dibuix en aquesta ocasió. Amb aquells alumnes que s’allunyin molt d’aquesta puntuació s’haurà de fer una segona activitat de reflexió sobre per què, tot i saber els CA, no han estat capaços d’ajustar-s’hi (entren en joc les capacitats personals, la confiança en un mateix i l’autoconcepte).
Una vegada acabada l’activitat, fem una reflexió individual i per escrit sobre què són els criteris d’avaluació i per a què els poden servir a cadascú/na d’ells/es (amb tres línies n’hi haurà prou). Per aquells alumnes amb dificultats per a l’expressió escrita (AD), la mateixa activitat es pot fer oralment, en un lloc més apartat de la classe i conversant amb l’alumne/a mentre la resta fan l’escrit.
A partir d’aquest moment, per a cada activitat que encetem, els criteris d’avaluació han de ser coneguts per l’alumnat i hauran de romandre penjats en un lloc visible de la classe durant el temps que duri la unitat/projecte.
Aquests (i no d’altres) hauran de ser els que s’apliquin en les nostres avaluacions. A ser possible, hem de donar l’oportunitat a l’alumnat d’autoavaluar-se en diferents activitats al llarg de les unitats/projectes treballats. La qualificació de l’alumnat (tan per a l’autoavaluació com per a la coavaluació) haurà de ser tinguda en compte en l’avaluació final de la mestra; podem desgranar per percentatges el pes de cada qualificació, per exemple, en un pla de treball, les notes podrien distribuir-se de la següent manera:
- Cos del treball (contingut del dossier, realització de les activitats d’acord amb els CA): 50%
- Autoavaluació/coavaluació: 20%
- Altres activitats suplementàries: 20%
- Motivació, constància, compromís, cooperació…10%
Comentaris recents