Davant la necessitat de tenir un calendari a l’aula que permeti visualitzar el pas del temps i dels seus cicles, i on poder situar fets i registrar processos, se’n proposa la realització d’un a l’alumnat.
El projecte s’inicia amb el coneixement que cada alumne té sobre el calendari, d’acord amb les seva experència i ús. Després cal una recerca i tria d’idees per tal que siguin adequades a les necessitats del calendari de l’aula.
La presa d’acords per decidir com serà el seu calendari és un dels altres puntals d’aquest treball, i només l’acceptació per part de tots dels acords presos portarà a que el resultat sigui coherent (cada parella d’alumnes s’encarrega de realitzar un mes de l’any).
OBJECTIUS
En aquesta unitat es tracta que l’alumnat identifiqui i sàpiga els dies de la setmana, els mesos de l’any i conegui les característiques de cada estació. També ha de ser capaç d’analitzar un calendari i identificar els diferents elements temporals anteriors, i establir la seva correlació.
Pel que fa a l’àmbit matemàtic ha de plasmar en un full un mes del calendari situant en l’espai els dies de la setmana i la numeració correctament.
QUAN ACABI L’UDI L’ALUMNAT HA DE SER CAPAÇ DE:
ÀMBIT LINGÜÍSTIC
- Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula i situacions d’aprenentatge i en diferents suports.
- Llegir correctament el vocabulari propi del tema i conèixer el seu significat.
- Comprendre i extreure la informació necessària d’un calendari.
- Mostrar coneixement de l’ortografia del vocabulari.
ÀMBIT MATEMÀTIC
- Formular preguntes en situacions conegudes. Comunicar oralment i per escrit coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul i mesura).
- Representar un problema relacionat amb el tema i arribar a una solució (dibuix d’un mes del calendari).
- Expressar la continuïtat d’una sèrie preveient cada element a partir de l’anterior.
- Reaccionar positivament davant dels errors buscant altres exemples.
- Reconèixer i donar exemples de nombres com a quantitat i ordre.
- Intervenir per iniciativa pròpia.
ÀMBIT DE MEDI
- Formular preguntes descriptives i explicatives (com…?, on…?, quins…?, quants…?, què passa…?, com passa…?, per què…?, per quina causa…?, com és?
- Identificar els canvis de la natura produïts en un paisatge (estacions…)
- Identificar les seves emocions i sentiments.
- Admetre altres punts de vista.
- Ser responsable amb el material propi, amb el dels altres i el de l’escola, així com amb els espais.
- Participar, de manera activa, en els treballs amb la parella aportant idees al desenvolupament de les tasques a fer.
ÀMBIT VALORS
- Expressar la opinió personal i argumentar-la.
- Participar de forma adequada en les converses col·lectives, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
COMPETÈNCIA D’APRENDRE A APRENDRE
- Col·laborar i implicar-se en la realització de les tasques del treball tant individual com en parella.
- Seguir el propi pla de treball.
- Utilitzar suports i materials de consulta disponible amb l’ajuda de la mestra.
- Fer una reflexió final personal del seu pla de treball.
- Identificar els elements afavoridors i disruptors que dificulten l’aprenentatge.
- Identificar els propis coneixements i habilitats respecte a un objectiu a aconseguir.
- Identificar els coneixements que cal adquirir per a aconseguir un objectiu.
- Ser capaç d’autoavaluar-se.
- Organitzar el propi entorn d’aprenentatge (espai, material…).
- Escoltar activament i amb respecte les idees, criteris, propostes i dubtes dels altres.
COMPETÈNCIA D’AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL
- Dur a terme amb constància les tasques planificades.
- Fer aportacions al grup.
- Assumir tasques amb bona predisposició.
- Ser capaç de superar les dificultats o errors.
Al llarg del procés d’aprenentatge es van registrant les evidències dels diversos processos. Aquests moments serveixen a tots, professorat i alumnat, per anar prenent decisions i per conèixer el grau d’assoliment de les competències.
L’avaluació final queda reflectida en l’expressió (oral i escrita) que fan dels coneixements adquirits (dies de la setmana, mesos i estacions) i en la representació d’un mes del calendari.
I finalment una autoavaluació i una valoració de grup, per a la reflexió final de l’UDI.
Primers esborranys del calendari
Últims detalls del calendari
CANÇÓ: DIES DE LA SETMANA CANÇÓ: ELS MESOS DE L’ANY CANÇÓ: ESTACIONS DE L’ANY