En aquest document trobareu els continguts que es treballen a cada cicle, però abans de res, volem aclarir que els continguts no són l’objectiu de l’aprenentatge, sinó que són els mitjans per aconseguir els objectius i les competències bàsiques.
Els continguts es treballen interrelacionats i sempre enfocats a aconseguir aquests objectius que són més amples, transversals, competencials i significatius, on es prioritza el voler comprendre per sobre del voler saber.
A més, els continguts es treballen de manera cíclica i a cada nivell o cicle es van ampliant o profunditzant en els mateixos.
Quins són els objectius de l’educació primària?
L’educació primària ha de contribuir a:
|
|
1. Conèixer, valorar i aplicar els valors i les normes de convivència per ser un ciutadà o ciutadana lliure capaç de prendre compromisos individuals i col·lectius, respectar els drets humans i acceptar el pluralisme propi d’una societat democràtica. | 2. Tenir consciència del valor del treball individual i col·lectiu i desenvolupar hàbits d’esforç i treball en l’estudi, així com actituds de confiança, amb iniciativa personal, autodisciplina, sentit crític, responsabilitat, curiositat, interès i creativitat en l’aprenentatge |
3. Adquirir habilitats per mantenir i millorar el clima de convivència, i per prevenir i resoldre conflictes de manera pacífica tant en l’àmbit familiar com en els àmbits escolar i social. | 4. Conèixer, comprendre i respectar les diferents cultures i les diferències entre les persones, facilitar que les nenes i els nens elaborin una imatge de si mateixos positiva i equilibrada i adquireixin autonomia personal, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones i la no-discriminació de persones amb discapacitat; defensar l’aplicació dels drets humans en tots els àmbits de la vida personal i social, sense cap tipus de discriminació. |
5. Conèixer i utilitzar de manera apropiada tant la llengua catalana com la llengua castellana així com una llengua estrangera, i desenvolupar hàbits de lectura. | 6. Desenvolupar les competències matemàtiques bàsiques, iniciar-se en la resolució de problemes que requereixin la realització d’operacions elementals de càlcul, coneixements geomètrics i estimacions, i ser capaç d’aplicar-les a les situacions de la vida quotidiana. |
7. Conèixer, valorar i estimar l’entorn natural, social i cultural més proper, reforçant així el sentiment de pertinença i arrelament al país i la capacitat d’extrapolar aquests coneixements al món en general; comprendre, a partir de l’observació de fets i fenòmens senzills, els principals mecanismes que regeixen aquest entorn per tal de ser capaç de prendre compromisos responsables per mantenir-lo o introduir-hi elements de millora. | 8. Utilitzar diferents representacions i expressions artístiques i iniciar-se en la construcció de propostes visuals.
|
9. Iniciar-se en la utilització per a l’aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació, seleccionar i valorar la informació rebuda o aconseguida per mitjà de les tecnologies de la informació i de la comunicació. | 10. Desenvolupar les capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i en la manera de relacionar-se amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis de qualsevol mena i als estereotips sexistes.
|
11. Aplicar, en contextos diversos, els diferents coneixements adquirits i els recursos propis, a fi de resoldre de manera creativa problemes, situacions personals i necessitats de la vida quotidiana. | 12. Valorar la importància de la higiene i de la salut, acceptar el propi cos i el dels altres, respectar les diferències i utilitzar l’educació física i l’esport per afavorir el desenvolupament personal i social. |
13. Adquirir els elements bàsics d’una correcta educació vial i les actituds de respecte que afavoreixin la prevenció d’accidents de trànsit. | 14. Conèixer i valorar el medi natural, així com els animals més propers a l’ésser humà i adoptar comportaments que afavoreixin la seva protecció. |
Què entenem per aprenentatges competencials?
Quines són les competències bàsiques?
A Educació infantil no hi ha competències bàsiques sino que es treballa a partir de les capacitats:
Per tant, els continguts són objectes d’aprenentatge que degudament combinats i contextualitzats permeten assolir les competències. A continuació podeu trobar els continguts de cada cicle desglossats per àmbits:
CONTINGUTS D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA | ||
1r i 2n curs |
3r i 4t curs |
5è i 6è |