El Guillem de Montgrí

Els seus orígens

Abans de 1982, les escoles públiques de Torroella de Montgrí estava ubicades a l’edifici anomenat popularment “El Convent dels Agustins”. L’edifici va ser un monestir fundat el 1396 per la congregació del pares Agustins. Els frares del convent varen viure més de quatre segles en aquest edifici, però el varen haver d’abandonar perseguits pel govern. Va ser a principis del segle XX quan l’ajuntament va adequar una part de l’edifici per fer-ne les escoles. Professors com el Sr. Pere Blasi i el Sr. Josep Tomàs  varen donar un fort impuls a l’educació dels infants de Torroella de Montgrí. Les escoles durant molts anys es van anomenar “Graduada Escolar de Niñas” i “Graduada Escolar de Niños”, dos centres totalment separats, que compartien el mateix edifici. A finals dels anys 60, les dues escoles es varen unificar amb el nom de “Agrupación Escolar Mixta”.

La necessitat d’una nova escola

L’alumnat anava cada any en augment i es van haver d’habilitar altres locals de l’edifici. Es va posar en funcionament el menjador escolar i es varen crear 6 noves places de mestres. Amb la nova llei d’educació de l’any 1970, els alumnes feien fins a 8è d’EGB. Va  ser en aquest període quan se li posa el nom de Guillem de Montgrí a l’escola.
A partir del 1972 la directora Sra. Agustina Suñé, amb el recolzament de tot el professorat, va demanar a la inspecció la creació d’un edifici de 16 unitats. La negativa de la inspecció a fer una nova escola va obligar a tots els mestres a fer una manifestació a la plaça de la vila, motiu que va tenir com a conseqüència el  cessament de la directora.
La manca d’espais era tan evident que fins i tot el mossèn Mn. Josep Quer va haver de cedir del aules de “l’Esplai” per a  poder fer les classes de 7è i 8è d’EGB.  Cansats de no poder aconseguir les 16 unitats per la nova escola, representants de la comunitat educativa es varen presentar davant el delegat Sr. Artur Calsina per exposar-li les seves reivindicacions. Gràcies a la visita davant del delegat, al recolzament de la Inspectora Sra. Anna Oriol i a la carta que va enviar el  Sr. Redondo, director del Banc Central de Torroella  al seu amic i company d’estudis, en aquell moment  Ministre d’Educació, Sr. Cruz Martínez Esteruelas, es va tirar endavant el projecte de l’escola de 16 unitats.

La nova escola

El gener  de l’any 1982, es va estrenar l’edifici de primària l’escola Guillem de Montgrí, situada  al carrer Roser 81 de Torroella.

El 1987 s’inaugura el nou edifici de parvulari situat a la zona nord del Guillem, en el número 83 del carrer Roser de Torroella. El parvulari es va construir en tres fases, primer es varen construir quatre aules que eren destinades als alumnes de I4 i de I5 i posteriorment les aules de I3.