Benvinguts al Projecte Escolta’m
Llegir més: https://projecteescoltam.webnode.cat/sobre-nosaltres/
Les vivències educatives escolars generen constants reflexions sobre la nostre pràctica, i en general és l’alumnat qui d’una manera o altre ens fa pensar amb noves estratègies, o en vells formats que cal repensar. El desig de l’alumne de ser acceptat tal com es i de com necessita que creguin en ell per assolir millor els seus aprenentatges, ens va fer pensar en la possibilitat de trobar noves respostes a diferents inquietuts compartides, davant d’una realitat cada vegada més complexa del treball educatiu en l’acció tutorial. Així és com va nèixer aquest projecte, des de dins de l’escola, des de la reflexió de la pràctica quotidiana.
Actualment el projecte escolta’m és un projecte impulsat i coordinat des de l’ICE de la UB, que aquests darrers anys ha crescut exponencialment, com podem veure en el nombre de persones que hi participen. En aquest curs 2015-16 arriba a més de 16.000 alumnes d’infantil, primària i secundaria. Hi participen més de 800 mestres i professors. Estan adherides al projecte i es fa el seguiment en més de 70 centres educatius d’infantil, primària i secundaria. El projecte esta impulsat per una xarxa de persones que actuen com a referents de centre o referents de projecte. Tècnics dels diferents Serveis Educatius (CRPs, SEETDIC i EAPs) del Departament d’Ensenyament implicats en la formació, l’acompanyament i gestió. Implicació de ICE de Lleida, l’ICE de Girona i la coordinació general que es duu des de l’ICE de la UB.
Cal destacar que el projecte respon a la necessitat emergent de generar programes de prevenció primaria inespecifica, per a la millora de la cohesió social i els aprenentatges escolars, i en definitiva, per a la millora del creixement integral d l’alumnat
Es parteix del model sistèmic, aprofitant al màxim els recursos de la xarxa que ja existeixen, i no crear-ne de nous, amb el suport dels agents que intervenen a l’escola perquè sigui aquesta qui decideixi com s’organitza. Des del seu inici, el projecte escolta’m ha estat obert a totes les institucions que hi han volgut participar, aquesta circumstància ens ha permès poder donar resposta a l’increment de demanda per a la seva implementació a nous centres educatius, dins de l’àmbit de l’acció tutorial.
Avís a visitants
Escoltar-nos és la base de la proposta de tutoria personalitzada que presentem: basada en la dualitat i en el desig d’escoltar, de comprendre, de no jutjar, i poder transmetre a cadascun dels nostres alumnes “tu m’importes”.
Sobre el projecte
El projecte proposa personalitzar l’escola amb un pla d’intervenció educativa que estableixi una vinculació educativa positiva entre el tutor i l’alumne, i que proporcioni a tot l’alumnat factors promotors que els reconeguin i acompanyin en el seu creixement per anar aconseguint cotes de seguretat personal que l’ajudin a desenvolupar-se de forma integral i satisfactòria.
Una relació tutorial fonamentada a partir de:
· la confiança, aconseguida mitjançant l’escolta activa,
· la mirada capacitadora,
· la gestió relacional, amb el reconeixement i la identificació per part del tutor de cadascun dels alumnes del grup-classe sense exclusió.
També és un suport als centres educatius, en l’àmbit de l’acció tutorial, per a una millora de la cohesió social i de l’aprenentatge.
Es vol incidir de manera especial en la identificació i el desplegament dels recursos i les capacitats de l’alumnat i del seu entorn, des de la perspectiva del concepte de resiliència: una mirada centrada en els elements que afavoreixen el progrés de la persona més que no pas en les causes dels seus problemes. Des d‘aquesta mirada, el projecte té presents les perspectives i el marc teòric de diversos autors com ara Vanistendael, Cyrulnik i Henderson, entre d’altres.
Presentem un treball d’acompanyament i suport al professorat amb l’objectiu d’obtenir millors i noves eines per a la comunicació i el lideratge des d’una narrativa positiva i crear alhora una estructura organitzativa que permeti un nou format tutorial per a la conversa amb els alumnes. Per facilitar aquesta delicada tasca es duen a terme tallers formatius de coaching o acompanyament per a docents i un treball cooperatiu entre tutors amb espais de reflexió conjunta amb tot el cicle i/o equips educatius. El projecte compte amb un grup de suport de reflexió, coordinació i formació amb tots els assessors i/o facilitadors externs organitzat des de l’ICE de la UB.
Un projecte comú que convidi a la reflexió els tutors, els cicles i/o equips educatius, i els referents assessors, sobre el significat, el valor i la pràctica d’una acció tutorial personalitzada. Amb un seguiment des de l’equip directiu i el claustre.
El projecte de tutoria personalitzada “Escolta’m” es va iniciar com a prova pilot el curs 2005-2006 al nivell de P-3 a l’escola La Jota, de Badia del Vallès. Posteriorment, i gràcies a la concessió d’una llicència d’estudis, es va fer una recerca en l’etapa d’educació infantil i 6è d’educació primària a la mateixa escola i al parvulari del Ceip 25 de Setembre, de Rubí. Ambdós centres paulatinament van anar ampliar l’àmbit d’intervenció tant a educació infantil com a primària. Actualment el projecte es treballa a més de 50 centres educatius, de primària i secundària.
Constatem que aquest treball d’equip possibilita el canvi de conductes i modifica actituds com a resultat de les experiències compartides amb alumnes, tutors i referents o facilitadors externs, des d’una perspectiva d’acompanyament, seguint la noció expressada per Kroeker (1996,135) “de caminar amb, en comptes de fer per…”; així, en cert sentit, el procés és el producte d’un treball sistèmic en què el conjunt de l’alumnat i dels professionals i la seva col·laboració són la clau de l’èxit, i la possibilitat de desenvolupar “comunitats de pràctica” en un marc d’interacció i participació de tota la comunitat educativa.
Objectius del Projecte
La finalitat última del projecte té dos grans àmbits:
· Una millora de la convivència a l’aula i en general al centre educatiu
· Una millora dels aprenentatges de l’alumnat
Per la seva consecució el projecte es marca els següents objectius.
Objectius generals
· Aprofitar els treballs teòrics i de metodologia fets en l’àmbit de les perspectives participatives, per desenvolupar un canvi de mirada respecte a les tasques tutorials i millorar les accions que s’hi duen a terme.
· Implementar en els centres educatius una acció tutorial amb un format més íntim i acollidor, que ajudi a crear vincles afectius positius i resilients entre tutor i alumne.
· Planificar temps i espais de conversa en petit grup per dur a terme la tutoria personalitzada.
· Oferir un treball reflexiu en profunditat sobre la pràctica tutorial, amb els tutors des de la mateixa comunitat educativa.
Objectius específics
· Fer a l’escola un projecte comú que convidi a la reflexió sobre el significat, el valor i la pràctica d’una acció tutorial resilient.
· Crear i estructurar espais de relació i comunicació formals i informals entre tutor i infants que afavoreixin altres maneres de relacionar-se i altres formes de complicitat i d’empatia mútues.
· Fer emergir a l’alumnat factors de resiliència.
· Centrar la mirada en els elements que afavoreixen el progrés dels alumnes més que en les causes dels seus problemes.
· Desenvolupar habilitats de comunicació i relació entre iguals.
· Proporcionar al grup-classe un bon clima emocional d’aula i la motivació per voler aprendre i treballar a l’escola.
· Donar respostes educatives als alumnes per promoure factors que els facin créixer de manera equilibrada i que els ajudi a tenir una motivació més gran per aprendre.
· Promoure activitats educatives d’interacció positiva amb tot l’alumnat, en especial amb els que mostren mancances respecte a la seva capacitat de comunicació i relació social a partir de la solidaritat, de la resolució de conflictes a través del diàleg, del respecte a les diferències individuals, d’una millor cohesió social, i en la cooperació en les pràctiques educatives.
· Aconseguir una millor vinculació educativa entre tutors i alumnes i entre els mateixos alumnes.
· Millorar les relacions entre el professorat, l’alumnat i les seves famílies.
· Que el tutor disposi de més temps i de qualitat per treballar amb aprofundiment i tranquil·litat l’acció tutorial envers el grup-classe.
· Proporcionar eines de treball i de auto- reflexió al professorat
En què ens basem?
Eixos vertebradors:
“Escolta’m” és un projecte que s’estructura en l’àmbit de la intervenció educativa de l’acció tutorial, parteix de quatre eixos vertebradors que li donen sentit.
A/ La prevenció primària. Reiterem la importància de les orientacions de la convenció sobre els drets de l’infant (1989) pel fet que van incorporar el concepte de millora de la qualitat de vida dels nens donant rellevància a la prevenció com un àmbit de treball indispensable per a la millora en l’equitat i la promoció de cada infant.
Prevenció que en el marc escolar la situem dins d’un procés d’acompanyament tutorial donant un suport al creixement personal i acadèmic de manera positiva i amb millors capacitats per gaudir de les primeres experiències escolars i d’aprenentatge.
Aquesta mirada s’amplia a tot el sistema que envolta a l’alumne, principalment pel que fa la família.
B/ L’escola inclusiva. Aquest eix està basat en l’educabilitat de tots els infants, on tothom pot progressar, siguin quines siguin les seves dificultats derivades de condicionaments socials, culturals i psíquics, entre d’altres.
Cal construir una escola inclusiva pensant en com respondre a les necessitats de qualsevol alumne en tres direccions:
a) Reduint l’exclusió i augmentant la participació de tothom: alumnat, professorat i pares, i en particular dels col·lectius amb més risc.
b) Desenvolupant contextos i creant oportunitats per tal que tots puguin aprendre, perquè tothom se senti valorat de la mateixa manera.
c) Atribuint valors a l’acció (drets, respecte, valoració, participació, aconseguir fites valuoses, etc.).
Com afirma Tedesco (2005), “l’objectiu de viure junts constitueix un objectiu d’aprenentatge i un objectiu de política educativa”. Aquest projecte parteix d’un entorn d’aprenentatge i de progrés personal que inclou tots els alumnes, a partir d’una tutoria personalitzada.
Proposem activitats educatives d’interacció positiva amb el tutor i tots els alumnes del seu grup-classe: pels “visibles”, donades les seves característiques personals, i també pels alumnes “invisibles”, aquells que al llarg de la seva història escolar quasi passen desapercebuts per tots en general.
C/ L’alumne o l’alumna com a persona. El projecte vol fer una mirada àmplia sobre el concepte d’alumne. Es vol atendre no només l’alumne, sinó també la persona, a partir de l’atenció a l’expressivitat de l’infant i/o adolescent, amb una mútua disponibilitat interior, en un acte de confiança, amb la voluntat de comprendre sense ser esclau del missatge, i tal com argumenta Torralba (2006) on l’escolta requereix una mirada atenta per aprendre a ser curós amb l’altre, per aprendre a saber escoltar-nos, una capacitat anterior a ensenyar qualsevol altra matèria, perquè sense aquesta disposició bàsica, res no pot ser transmès.
Pretenem acompanyar les necessitats relacionals d’afecte, vinculació i atenció des d’un suport tutorial que permeti potenciar les capacitats de l’alumnat i promoure el suport i la participació significativa de les seves famílies. Volem, doncs, ressaltar el fet de valorar i posar èmfasi en el desenvolupament de les fortaleses i les capacitats, més que no pas en les debilitats i les carències del nostre alumnat i les seves famílies.
D/ Donar suport al tutor/a i als equips docents dels centres educatius de primària i secundària. El projecte proporciona una estructura organitzativa als tutors que els permet tenir un espai i un temps programat per treballar de manera tranquil·la i amb profunditat la relació tutorial envers el seu alumnat. Alhora organitza reunions de treball pels docents per compartir nous coneixements de les experiències viscudes des de la pràctica i la reflexió, com proposen Wenger, McDermolt i Synder (2002). Generar una comunitat de pràctica per tal de crear recursos i compartir significats.
D’altre banda, la proposta pretén crear en el context educatiu dels centres de primària i secundària la promoció d’intercanvi d’experiències i la difusió de bones pràctiques per millorar els processos de gestió pedagògica en relació a l’acció tutorial.
Idees força
Destaquem les següents idees força que impregnen el projecte:
L’escola, àmbit educatiu per excel·lència.
La primera experiència social dels infants i adolescents s’origina en les famílies i a les escoles; som conscients que al llarg de la seva vida també disposen d’altres àmbits educatius diversos i variats. La nostra feina, però, està íntimament relacionada amb un d’ells, sens dubte, mereixedor de les consideracions més altes: l’àmbit educatiu escolar, el temps d’estada del nostre alumnat a l’escola que forja entre el professorat i els alumnes, i especialment entre el tutor i l’alumne, una relació única que va més enllà dels límits de l’aula.
Reconèixer a l’alumne, identificar la persona.
Atendre la singularitat de cada alumne, conscients de la importància de la funció tutorial, tot identificant els factors de vulnerabilitat, les condicions personals, sociofamiliars i educatives que comporten a l’alumnat l’increment de possibles situacions generadores de risc de desenvolupar conductes que puguin desencadenar desorientació i desmotivació, tant en l’àmbit personal com acadèmic.
Generar un canvi de mirada, l’estudi de la resiliència ens proporciona un canvi de filosofia que ens permet allunyar-nos del model mèdic del desenvolupament humà basat en la patologia i apropar-nos a un model proactiu basat en el benestar. Bernard (1991) arriba a la conclusió que tot individu té una capacitat per a la resiliència que ha de ser reconeguda.
Donar una resposta educativa que promogui el desenvolupament dels infants i/o adolescents ajustat de les seves capacitats i possibilitats amb sol·licitud, confiança, afecte, seguretat i límits; per fomentar la resiliència dels infants i/o adolescents; per desenvolupar conductes que possibilitin una millora tant personal com acadèmica i evitar, tant com sigui possible, situacions generadores de risc d’exclusió social.
Facilitar el desenvolupament de les seves intel·ligències múltiples, que l’alumne/a pugui copsar del seu tutor/a “tu m’importes”. Crear una relació tutorial a partir de la confiança, perquè hi hagi constància del vincle com diu Bauman i les valuoses aportacions de la teoria de l’aferrament de Bowlby i altres autors.
La bona relació d’un adult significatiu, el tutor, afavoreix la millora dels aprenentatges i de la convivència
Un format tutorial acollidor, que permet un espai i un temps de dedicació tranquil i assossegat i dóna suport a l’establiment de vinculació educativa positiva entre tutors i alumnes.
Constatem que l’acció educativa sovint es centra més en l’acte de parlar i sovint se subestima el valor de l’escolta. Tot escoltant, ensenyem a escoltar. Escoltar a l’alumnat ens permet saber en quin univers viuen, conèixer quins instruments lingüístics dominen, quins desitjos, quines expectatives i pensaments tenen i, en definitiva, entendre quines necessitats tenen. És habitual sentir dir als docents que l’alumnat presenta a les aules una manca d’atenció molt important. Aquesta detecció generalitzada ens ha de permetre una reflexió en profunditat sobre com ens relacionem amb els nostres alumnes i de quina manera els escoltem i ens hi comuniquem.
Acompanyar la construcció personal del tutor
Donar el màxim suport als docents, considerant la importància, la dignitat i la gran responsabilitat de les seves funcions, des d’una pràctica educativa reflexiva sobre el treball tutorial, per poder valorar i anar construint un estil personal comunicatiu que faciliti l’acció educativa d’aquesta delicada tasca.
Potenciar el treball d’autoconeixement personal i professional del tutor, davant l’estrès docent i el seu afrontament.
Fiançar la identitat del docent
Des de l’experiència viscuda a les aules, constatem sovint la sensació i el sentiment per part del professorat de pèrdua d’autoritat i de reconeixement, sensacions vitals que pesen més quan s’assumeixen funcions tutorials; per tant redescobrir el gaudir d’educar en l’acció tutorial, dignificar la figura del tutor.
Donar suport el bon saber del mestre
Potenciar el saber dels mestres a partir de la seva experiència professional, en la seva pràctica auto-reflexiva docent i en la necessitat de sistematitzar-la dia a dia.
Evitar la rutina per no debilitar l’interès, la motivació i el treball de la quotidianitat de l’aula. Es vol defugir la idea que ensenyar es vincula només a la disciplina sense tenir en compte la relació.
Fomentar relacions de col·laboració amb les famílies
Construir un bon clima entre l’escola i la família, perquè l’escola reconegui a cada alumne i a la seva família no des de la crítica, perquè la crítica impedeix que hi hagi harmonia, sinó des de la cooperació i la responsabilitat, entenent per responsabilitat el fet de donar respostes – hàbils i transmetre valors com a conseqüència de resoldre situacions.
Fomentar la relació i l’intercanvi dins de l’equip docent
Aprofitar els recursos existents a la xarxa.
Potenciar les relacions en xarxa de l’equip docent com a mecanisme de recolzament suport mutu i com estratègia de formació.
Comunitats de pràctica
Desenvolupar identitats d’autogestió individual i de presa de decisions, a partir d’un compromís responsable i ètic de tots els participants.
La reflexió en profunditat sobre la pràctica tutorial des de la mateixa comunitat educativa i des de la pràctica compartida entre els diversos centres que implementen el projecte genera saber i el saber produeix coneixements nous i bones pràctiques que poden facilitar i promoure qualitat de vida a l’escola.
El projecte “Escolta’m” vol complementar el treball que s’està fent als centres, com el pla d’acció tutorial o el pla de convivència. Es vol aconseguir una acció tutorial que s’instauri dins del marc de la institució escolar ressaltant-ne aquests aspectes:
· Fomentar relacions de col·laboració. Des d’una treball de col·laboració entre tutor i alumne i entre iguals.
· Assegurar la veu de tot el col·lectius d’alumnes.
· Ressaltar i incrementar la fortalesa i la capacitat professional de cadascun dels tutors/es a partir d’un treball d’auto-coneixement i d’equip.
· Planificar estratègies d’intervenció amb els alumnes i les famílies de manera proactiva.
· Crear una comunitat de pràctica per crear xarxes de coneixement.