PROJECTE 6È: ELS ÉSSERS VIUS

Benvolgudes famílies.

Aquest trimestre hem posat en marxa el treball per Projectes dins de l’àrea de Medi. Per tal de dur-ho a terme, hem dedicat les primeres sessions a organitzar la feina i a escollir els temes que volem treballar.

Per començar se’ls explica què és un projecte i les pautes que regirà aquest tipus de treball:

  • Han de fer grups de 5 persones, amb la premissa de que han de ser mixtes .
  • Es poden agrupar amb companys/es de l’altra classe.
  • Se’ls remarca la importància de fer els grups per qualitats o necessitats del treball en grup i no per amistat només.
  • Se’ls facilita 20’ per organitzar 9 grups de 5 persones.
  • Amb els grups fets, disposen de 40 minuts per definir dos propostes genèriques i posar preguntes o qüestions que volen resoldre i posar per escrit perquè els interessa i defensar-ho davant dels seus companys/es en veu alta al final de la sessió.
  • Van argumentar els seus interessos i els van defensar.

El resultat del debat entre els grups va donar els següents resultats:

  • Com es pot prevenir el càncer?
  • Com es van “crear” els animals aquàtics? D’on venen?
  • L’Oceà
  • L’electricitat
  • Els éssers vius
  • Fets històrics i mitològics
  • Formes de vida
  • Robòtica i màquines
  • Fenòmens naturals
  • Història grega (antiga) * línia temporal
  • Ciència i els animals
  • L’energia
  • El passat dels éssers humans
  • Fauna i flora del món
  • Cultures del món

Com que són temes molt concrets, vam parlar entre tots i es va decidir reduir els temes, englobant els que fossin de la mateixa temàtica. Així, es van fer cinc grans grups:

  • Salut
  • Història
  • Éssers vius
  • Tecnologia

Posteriorment, es va decidir, també parlant i debatent entre els alumnes, que els tres temes generals que treballaríem al llarg dels tres trimestres del curs serien:

1r trimestre: Éssers Vius

2n trimestre: Història

3r trimestre: Tecnologia

A partir d’aquí, els diferents grups s’han posat en marxa i han començat a treballar. A més de cercar informació, organitzar-la, fer resums i esquemes, estan aprenent a treballar de forma cooperativa, col·laborant els uns amb els altres, compartint informació, i exposant a la resta de grups la seva feina.

També, dins de les hores dedicades al projecte, comptem amb la col·laboració de diferents especialistes, com ara la Rut, de plàstica, la Montse, de música, l’Elma, d’Educació Especial, la Maite,  la qual cosa permet treballar de forma transversal els diferents continguts i objectius.

Aquí us deixem un recull de fotos de la feina que els nens han fet fins ara, esperant que gaudiu, i aprofitem per demanar-vos la vostra col·laboració, ajudant als vostres fills a casa a cercar per internet, donant-los la possibilitat de reunir-se amb els companys per treballar, i també a que us puguin explicar tot allò que van aprenent.

Cal clicar la imatge per accedir a l’àlbum de fotos.

Amb la Ruth, van realitzar dues activitats de plàstica.

La primera va ser després d’una breu exposició de 3 tipus de tècniques de dibuix, on els infants al llarg de 4 sessions, havien d’escollir per consens un ésser viu del seu tema d’investigació i dibuixar-lo en 3 fulls dina4 en la mateixa posició i orientació espaial, però un en format realista (el més complicat segons la majoria d’alumnes a les exposicions, donat que calia fixar-se i fer molts detalls), un altre en figuratiu (el més fàcil segons ells/es) i un d’abstracte (calia molta imaginació per no fer-ho massa evident). Van esforçar-se força i van exposar-los davant la resta de companys i mestres, en allà es van adonar després de crítiques constructives dels seus companys o mestres d’aspectes que no havien respectat (mateixa orientació en els dibuixos, ja sigui segons el full o l’ésser representat, restes de ditades, així com poc realisme o poca incertesa a l’abstracte).

La segona activitat,  va ser en grups de treball, però de manera individual havien de fer/dibuixar una imatge que no veien, només escoltaven la seva descripció i un cop acabada ho posaven en comú i veien el dibuix de cadascú i les seves semblances, per finalment veure la imatge descrita. Amb aquesta activitat, busquem l’atenció de l’alumne, la comprensió oral, la capacitat de memòria i finalment de producció amb una correcta orientació i col·locació dels elements descrits.

Però, la tasca que ha portat més temps, és la cerca de fonts d’informació, la seva selecció i extracció d’idees principals o adequades pel tema de cada grup. No buscàvem la cerca i còpia literal d’informació, sinó tot el contrari, una tasca de fer-se seu el discurs de la informació seleccionada i rellevant.

Tot això per acabar fent un producte final (mural, power point), així  com una manualitat en relació al seu tema (maqueta, representació ésser viu) el grup que volia. Després van exposar davant dels seus companys/es, que fan d’oients amb una escolta activa, donat que havien de respondre per escrit a dos qüestions inicials que feia cada grup abans de començar la seva ponència. D’aquesta manera captaven la seva atenció al llarg de les exposicions per mirar de donar resposta .

També, van fer rúbriques d’autoavaluació i treball en grup, per a què ells s’avaluessin i valoressin als seus companys/es.

Recordeu que treballar en equip és molt difícil, ens costa a nosaltres els adults, imagineu a ells/es.

Tot aprenentatge nou, recau en aprendre a aprendre. S’estan formant de manera més competencial i autònoma. Exemples dels treballs realitzats de power points

A més a més, des d’anglès han treballat vocabulari  del tema, i ho han posat en pràctica de manera grupal creant un rosco per fer el concurs: passa paraula, el passat dilluns 17 de desembre van estar jugant les classes de 6è.  També, van realitzar una tasca per extreure la idea principal i secundària d’un tema d’un altre grup, i es van facilitar exemples de mapes conceptuals i com personalitzar-los o fer-los més visuals amb tipografies, pictogrames, marcs i fletxes, així com dibuixos bàsics.

 

 

I això, ha sigut el projecte de sisè d’aquest trimestre, una tasca interdisciplinària, on han treballat diferents àrees i coneixements de manera cooperativa i a vegades individuals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>