Espais de la Terra i del Mar a P3

Ja ens hem adaptat  a l’escola!!! Els dos espais de referència, la terra i el mar, ens ajuden a anar agafant consciència de grup i d’identitat. A més a més, hem arribat una mica més enllà i hem decidit que ens identificaria també  un animal de terra i un de mar. Després de fer votacions entre animals petits dels dos entorns, el resultat ha estat que la classe de l’espai de la terra serem “Les Tortugues” i la classe de l’espai del mar “Les estrelles”.

A través dels espais i de la lliure circulació per aquests, anem treballant conceptes relacionats amb els diferents llenguatges (musical, oral i escrit, matemàtic, corporal, artístic) i les diferents àrees del currículum.

L’espai de la terra i el del mar fan possible que els nens i nenes s’endinsin en uns aprenentatges contextualitzats en dos entorns propers a ells. El treball que parteix d’elements coneguts (pedres, branques, sorra, petxines, fulles…), facilita aprendre de manera significativa; l’infant aprèn coses a les quals dona sentit perquè son conegudes per ell.

Així doncs, els nens i nenes tenen el temps que necessiten per explorar, manipular, relacionar-se, emocionar-se, imaginar, compartir, construir, experimentar i, en definitiva, aprendre sentint que el seu propi ritme és respectat. Cada infant és diferent i individual, i els seus processos d’aprenentatge són també diversos. L’atenció a la diversitat passa per anar oferint  les possibilitats perquè cadascú pugui desenvolupar els seus propis potencials i afavorir el creixement de les seves mancances.

Els elements naturals dels espais ens permeten aprendre a seriar, a comptar, a classificar, a observar…

 

 

Amb una llanterna podem veure els forats de les pedres poroses, les ratlles de les petxines rugoses, els colors de les llises, els tons d’un tronc o els forats de les pinyes…

 

      

Mirant magranes, castanyes, fulles, troncs, pedres de riu, fem dibuixos d’observació d’elements naturals i anem integrant aspectes de la realitat que els envolta. Observem els colors, assimilem figures (la pedra és rodona, el pal és com una ratlla, la castanya té una punxa…).

Les taules d’experimentació dels espais del mar  i de la terra, ens ensenyen a anar adquirint coneixements sobre textures, pesos, colors, concepte de líquid i sòlid, etc. a partir de manipular els elements i de transvasar, omplir i buidar, remenar, tocar amb les mans…

Tota aquesta manipulació de material divers, natural i proper , permet a l´infant aprendre a través dels sentirs a través dels tacte i de l’ experimentació amb el que fa i el que controla. Això és importat perquè tot aprenentatge passa en un inici pel sistema sensorial quan el cos reacciona davant un estímul rebut de l’exterior. Posteriorment aquesta sensació o vivència, es converteix en  més conscient i així sorgeix un aprenentatge.

Els adults els acompanyem en tots aquests moments de joc amb rerefons didàctic, de i els ajudem a posar paraules a tot allò que se sent i es viu per anar forjant un aprenentatge que parteix de la pròpia vivència. La llengua és viva en tot moment en un context de relació i convivència continua.

2 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>