ESCOLTA’M A EDUCACIÓ INFANTIL

Projecte Escolta’m a Educació infantil

De projecte a realitat

“El primer pas per una bona cohesió de grup implica conèixer a cada membre del grup de manera individualitzada”

Aquest curs 2019-2020 l’iniciàvem transmetent a les famílies la il·lusió per encetar aquest projecte a educació infantil. Un projecte que ja es va iniciar a primària durant el curs 2017-2018. Una acció tutorial personalitzada que es duu a terme de forma setmanal en una aula petita amb grups de conversa formats per 2-3 alumnes.

Aquest projecte té molt a veure amb el nostre “Arbre dels Valors”, el perfil de sortida que la Comunitat Educativa de l’escola Els Llorers va somiar pel seu alumnat:

  • L’empatia i el diàleg com a punt de partida per mediar (intervenir, ajudar a resoldre, solucionar……) tots els conflictes.
  • L’autonomia entesa com el motor que ens farà descobrir nous aprenentatges, i ser crítics i creatius.
  • La solidaritat i el compromís amb el nostre entorn que ens ajuda a treballar de forma cooperativa i respectuosa.
  • L’esforç pel treball ben fet fomenta una alta autoestima i s’esdevé font de

Els valors del perfil de sortida de l’Escola Els Llorers fomenten la FELICITAT.

 

Un dels elements més importants per assolir aquesta visió és l’Educació Emocional del nostre alumnat. Perquè l’infant se senti segur i valorat és necessari sentir-se escoltat, estimat i establir un bon vincle amb els seus referents educatius.

“Escoltar-nos és la base de la proposta de tutoria personalitzada que presenta el projecte Escolta’m, basada en el desig d’escoltar, de comprendre, de no jutjar, i poder transmetre a cadascun dels nostres alumnes: “tu m’importes”. Un projecte ordinari on l’alumnat pren el protagonisme en la conversa en petit grup i el docent desenvolupa l’art de la conversa per ajudar l’alumnat a construir i organitzar el seu pensament des de la vinculació emocional”.

 

El repte

La finalitat és aconseguir millorar el benestar de l’alumnat i, de retruc, una millora de la convivència. Conseqüentment també una millora en els aprenentatges. Això ho fem amb l’educació emocional que aporta el Projecte Escolta’m.

La solució

La millora relacional del grup classe, actuant com a eina de prevenció primària inespecífica.

Potencia la millora de la convivència i els aprenentatges de l’alumnat

La innovació

Perquè defineix un espai i un temps estructurat dins el centre i l’horari acadèmic. Introdueix una mirada des de la capacitat de l’alumnat i no des del dèficit, un acompanyament del nen en el seu procés de creixement des del model sistèmic.

L’impacte

Una millora relacional, millora de la vinculació emocional, millora de la resiliència. Fruit d’aquestes millores, aconseguir millor convivència i millors resultats d’aprenentatges.

Els Requisits

Els requisits per a poder desenvolupar aquest projecte, a part de la formació a l’equip d’Educació infantil que es va dur a terme durant el primer trimestre a mans de la Silvia Borrel de l’Institut de Ciències de l’Educació ICE, era crear un espai idoni per a desenvolupar les tutories personalitzades, una “Aula Escolta’m”.

Atenent la realitat d’Educació infantil, la conversa no sorgeix només de seure en un espai relaxat en petit grup. A vegades és necessari compartir una estona de joc perquè l’infant, mentre juga, s’obri a parlar i es formi el vincle de confiança que el permetrà sentir-se protagonista i important.

No podem oblidar que l’arribada a educació infantil és un moment transcendent per l’alumne/a. En alguns casos, és la primera vegada que la nena o el nen es troba en situació de gran grup havent de compartir l’atenció de l’adult referent amb la resta de companys.

Amb aquesta visió, l’Aula Escolta’m havia de complir amb dos requisits:

  • Un espai càlid i relaxat on poder reunir-se el/la docent amb els petits grups de conversa.
  • Un espai que disposés de joc simbòlic per conduir la conversa mitjançant el joc en cas de necessitat.

 

El desenvolupament

El lloc escollit on crear l’Aula Escolta’m va ser l’antiga Aula d’Acollida del centre situada a la primera planta.

Com a centre formador una de les tasques que es desenvolupen és l’acompanyament dels practicants durant el seu període de pràctiques. En aquesta ocasió, la Mertixell Biosca, practicant assignada a P5A es va oferir per ajudar en el disseny de l’aula, en el marc d’un projecte d’innovació pel centre que havia de desenvolupar en els seus estudis de grau de Magisteri.

 

Al llarg d’aquests mesos s’ha fet el disseny i s’ha construït, amb la implicació tant de docents com practicants, la que ara és l’Aula Escolta’m.

Un espai amb una zona de sofàs on seure relaxadament a conversar envoltada per una zona de joc simbòlic ambientada en un restaurant. Aquesta àrea disposa de botiga, cuina, barbacoa, menús, disfresses de cuiners i taula per comensals.

De ben segur l’Aula Escolta’m esdevindrà un magnífic espai on gaudir d’una bona estona de conversa i joc mentre es reforcen els vincles afectius que garantiran una bona educació emocional per al nostre alumnat.

L’escenari està preparat… l’Escolta’m ja és una realitat a Educació Infantil.

Claustre d’Educació Infantil

4 comentaris

Respon a Carme Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>