Comunicat de FAPAC d’Inici de curs

La FaPaC alerta que el pes de les retallades no farà possible que el curs comenci amb normalitat

• Les famílies ens veurem obligades a aportar bona part del què l’administració ha decidit eliminar i tindrem un paper més actiu en les reivindicacions per una escola millor.
  • La FaPaC reclama a la conselleria d’Ensenyament que de forma immediata obri espais de treball amb la comunitat educativa per impulsar plans de millora per l’èxit escolar.

Barcelona, 7 de setembre de 2012
Comença un curs devaluat, en el qual el pes dels ajustos i les retallades s’han acarnissat amb el sistema educatiu de manera molt clara. S’han consolidat algunes de les retallades del curs passat com l’eliminació de la sisena hora, la supressió de subvencions a les associacions de pares i mares (AMPA), les ajudes per a la socialització de llibres, la reducció de personal en les escoles malgrat el manteniment del nombre d’alumnes i, fins i tot, un cert increment en alguns sectors com la Formació Professional, etc.
Tot plegat ens situa davant d’un curs poc prometedor en el qual haurem de ser les famílies les que aportem tot allò que l’administració ha decidit eliminar. Un curs en el qual les famílies tindrem un paper més actiu en les reivindicacions d’una escola millor perquè realment estem anant en direcció contrària d’allà on ens cal anar.
Les famílies i les associacions que les representen volem participar i ser actors actius en els plans de millora i per l’èxit escolar. Volem que des de la Conselleria d’Ensenyament es prenguin -ja mateix- mesures i s’obrin processos de consulta i treball per a que entre tots els membres de la comunitat escolar sumem esforços en la lluita contra el fracàs i l’abandonament escolar. Sense recursos i d’esquenes a les famílies és fa molt difícil aconseguir una millora significativa de l’èxit escolar que arribi a totes les capes de la societat,  que és del que es tracta en definitiva.
La FaPaC fa un repàs dels principals problemes per a les escoles aquest curs:

• Començarà una nova ràtio d’alumnes per aula que pot arribar a 35 alumnes per aula a Secundària i que implica que amb les mateixes escoles i instituts s’haurà d’atendre una població escolar fins a un 20% superior. Per tant, molts projectes d’escoles noves ja han quedat paralitzats.
  • Hi haurà una reducció molt significativa de les aportacions de la Generalitat a les escoles bressol municipals que, en alguns casos, ja ha comportat el seu tancament, just el contrari del que es recomana des de l’àmbit científic per millorar l’èxit escolar.
  • Més de 300 instituts començaran una jornada compactada basada més en la necessitat d’estalvi que en cap altra consideració. “Si tanquem els centres estalviarem”, aquest és el veritable motor del canvi sense tenir en consideració les repercussions que pugui comportar: Quants alumnes desafavorits deixaran de rebre la beca menjador en tancar aquest servei el seu institut? Els alumnes amb més necessitats no poden quedar desatesos.
  • La FaPaC alerta que pel que fa a les beques i ajuts encara hi ha molts pagaments pendents del curs anterior i a hores d’ara no sabem res de les beques menjador ni de les beques per a la compra de llibres de text. Sabem del cert que han desaparegut del tot projectes com el de digitalització de les aules conegut com a 1×1. La guinda ha estat la pujada de l’IVA del material escolar del 4 al 21%.
  • Per contra, assistim amb autèntica sorpresa al manteniment del concert educatiu a escoles que separen nens i nenes malgrat el pronunciament contrari del Tribunal Suprem. En aquest cas sembla que no es vol retallar perquè aquestes són escoles elitistes on la població escolaritzada té un alt nivell de renda.