Entorn

entorn
CLIMA I TEMPS
  • Tots els cursos observen el temps i elaboren estadístiques. Es tenen en compte les dades de l’observatori d’Òdena.
  • A Infantil i cicle inicial, s’estudien les 4 estacions a nivell global.
  • A cicle mitjà es realitza el projecte de l’aire, connectat amb l’aeròdrom del poble.
  • A cicle superior, dins el projecte Què tenim al cel, es prenen mesures periòdiques de l’ombra, al pati, per a saber la posició de la Terra respecte el Sol en les diverses estacions de l’any.
  • S’estudien els climes de l’Anoia, Catalunya i Espanya.

PLANTES I ECOSISTEMES – L’AGRICULTURA

• El centre té un espai de natura, amb arbres fruiters, plantes aromàtiques, hort , compostador i galliner, i diversos espais de jardí, on participen els diversos cicles.
  • Cicle inicial treballa amb profunditat els arbres del pati.
  • Els cicles infantil i inicial van al bosc del costat de l’escola cada setmana, realitzant diversos treballs a partir de l’observació i experimentació.
  • 3r curs s’encarrega de l’hort durant tot el curs. Treballa també el bosc i la vinya.
  • 4t curs participa en el Projecte Rius, amb observacions periòdiques de la riera, i la seva experimentació.
  • Cicle superior treballa les plantes en anglès i català.
  • El centre realitza la festa de l’arbre, abans de Setmana Santa, on els alumnes van al bosc a passar el dia.
  • El centre participa en el programa “Fruita a l’escola”, per col·laborar en la promoció del menjar saludable.

ANIMALS – LA RAMADERIA

• Infantil procura tenir al llarg del curs algun animal viu a classe per a observar-lo.
  • Es convida les famílies a portar animals vius a l’escola, sota supervisió dels seus amos. També, si s’escau, es crien cucs de seda, cargols, i altres animals que s’acordi.
  • 1r curs és l’encarregat de treballar en profunditat la gallina, i s’encarrega de les tasques de recollida d’ous, del galliner.
  • Cicle mitjà i inicial estudien els animals que es crien als voltants del poble, i els animals del carrer.
  • 4t curs porta el cens d’orenetes que venen cada any al poble, i està adherida al projecte Orenetes.cat.
  • Cicle superior treballa els animals , en un projecte interdisciplinar, en anglès i català.

ENERGIES

• 4t curs treballa l’energia eòlica, dins el projecte de l’aire.
  • Cicle superior ho treballa dins del projecte La casa: l’electricitat,el timbre, la sala calderes.
  • També treballa les energies de l’escola: fotovoltaica, solar-tèrmica, caldera de compostatge.

SÒL

• Es realitzen treballs experimentals a partir de les roques dels voltants de l’escola.
  • Es realitza tot el procés d’obtenció del guix, mineral típic del poble, des que es treu de la muntanya, fins que s’obté una figura en escaiola.
  • Es realitzen visites periòdiques a llocs on hi hagi minerals i roques, del voltant: Montserrat, visita a la fàbrica de Guix i forns antics d’Òdena….

CONSERVACIÓ DE L’ENTORN
  • Es llencen les deixalles en els contenidors corresponents, que estan a totes les dependències del centre, per fomentar el reciclatge.
  • El centre participa en el projecte Apilo, de recollida de piles que no s’utilitzen.
  • S’estudien les conseqüències de la degradació de l’entorn d’Òdena: foc al bosc, degradació dels boscos del voltant, abocadors incontrolats,….

LABORATORI

• S’estableix el laboratori com a espai bàsic per a la realització d’experiments , mesures i comprovacions, utilitzant eines i aparells informàtics adients, sobretot al cicle superior, entre els que destaquem la lupa binocular i el programa informàtic Motic, i els sensors de dades i el programa informàtic Ecodad.
  • El laboratori compta amb un fons de materials biològics i físics, recollits al llarg dels anys. S’aprofiten per a l’observació i experimentació.