PRESENTACIÓ
Durant aquest curs escolar, dins el projecte CuEmE, els alumnes crearan i gestionaran una cooperativa a l’aula i s’organitzaran per fabricar productes artesanals.
Es tracta d’una activitat que es desenvolupa de forma lúdica i creativa a través d’una metodologia de treball per projectes que permet treballar diferents competències de manera transversal.
FASES DEL PROJECTE
A l’aula, el projecte s’estructura en vuit moments:
METODOLOGIA
El treball per projectes es defineix en els termes següents:
- Aprendre no només és emmagatzemar informació: cal relacionar-la i interioritzar-la.
- L’aprenentatge és experiència, tota la resta és informació.
- Equivocar-se no és motiu de fracàs, sinó el camí per descobrir la via correcta; els errors tenen un paper fonamental en l’aprenentatge. Això afavoreix l’autoestima dels alumnes, condició indispensable per a l’aprenentatge.
- El paper del professorat no és només ensenyar, també és afavorir les condicions per aprendre i donar als alumnes oportunitats per a la reflexió i l’autoavaluació.
- El treball per projectes afavoreix la individualitat de l’ensenyament perquè respecta el ritme d’aprenentatge, ajuda a connectar els nous aprenentatges amb els coneixements previs i permet aprendre de la resta de persones i amb elles.
- Aquesta manera de treballar integra la teoria amb la pràctica en activitats sempre contextualitzades en els interessos de cada estudiant.
El programa CuEmE ofereix als alumnes l’oportunitat d’adquirir gradualment una sèrie d’habilitats i actituds vinculades a la competència emprenedora (autonomia, iniciativa personal i emprenedoria) com la responsabilitat, la iniciativa, la comunicació, el treball en equip, etc.
També unes competències en els diferents àmbits: llengua, matemàtiques, medi, artística, digital, educació física i educació en valors socials i ciutadans.
Al llarg de tot el procés de creació de la cooperativa els mestres acompanyen els cooperativistes a mesura que van passant per les diferents fases del projecte.
Així, en el projecte CuEmE el tutor o tutora es converteix en observador, facilitador i, en definitiva, mediador entre allò que coneixem de l’estructura cognitiva dels alumnes (com aprendre, per què, etc.) i els continguts estipulats per a cada etapa educativa. El seu paper correspondria al d’un dissenyador o dissenyadora de situacions d’aprenentatge.
Les famílies també podeu acompanyar als vostres fills/es en tot el procés, i deixar-los equivocar, si cal, perquè es converteixin en els màxims responsables del projecte.
Quan hagin d’elaborar el prototip d’un producte, hem de ser conscients que l’hauran d’elaborar ells sols a la classe davant els seus socis, per tant han de ser coses senzilles que no requereixin la mà dels pares (com tallar fusta, treballar ferro, en definitiva utilitzar eines perilloses…).
Hem de tenir en compte que el que més important no és el resultat sinó tot el procés que faran.
Per la seva banda, els alumnes han d’assumir un paper molt més actiu. Han de prendre decisions, treballar cooperativament, tenir iniciativa, fer presentacions públiques i, en definitiva, construir el seu propi coneixement. Encara que això pugui ser un repte al començament, l’experiència del CuEmE posa de manifest que el treball per projectes és més significatiu i més rellevant per als nens i nenes, per la qual cosa estan més motivats, retenen millor el nou aprenentatge i, a més, comprenen la funcionalitat del que han après.
L’objectiu és que els nens i nenes que participen en el projecte CuEmE se sentin part integrant del seu entorn més proper, ja que les seves accions tenen un valor fora del centre educatiu. En aquest sentit, l’ajuntament (o el corresponent ens local de referència de l’escola) defineix una estratègia local que permet vincular l’escola amb l’exterior a través de diverses activitats (tallers, visites, etc.), de manera que el projecte traspassa les aules i es disposa de la implicació dels agents i les entitats del territori.
CRONOLOGIA D’ACTIVITATS (Curs 22/23)
CRONOLOGIA D’ACTIVITATS (Curs 20/21)
Trobareu totes les activitats, al link que us deixem a continuació:
https://sites.google.com/zergavarresa.cat/rouresart/p%C3%A0gina-principal
CRONOLOGIA D’ACTIVITATS (Curs 18/19)