ENTREVISTA A LA LOLA CASAS

100 anys de Roald Dahl amb la Lola Casas

El dia 21 d’abril a la Biblioteca Morató vam poder retrobar una convidada de luxe. Es tracta de la Lola Casas, escriptora i gran coneixedora de l’obra de Roald Dahl. Com que estem celebrant el Centenari del naixement d’aquest autor, a cada escola hem preparat diferents activitats al voltant de la seva obra. La Lola ens en va explicar moltes coses i ens va animar a fer-li preguntes. A més a més, ens va respondre aquesta entrevista:

1- Com vas entrar en contacte amb l’obra de Roald Dahl? Quin va ser el primer llibre que en vas llegir?
Hi vaig entrar en contacte a partir del primer llibre d’ell que vaig llegir, “La meravellosa medicina d’en Jordi”. El vaig donar als meus alumnes i els va agradar molt.

2- Vas conèixer el Roald Dahl en persona? Com va ser? Com era ell en el tracte directe?
Sí. El vaig conèixer quan vaig portar-li a casa seva un treball sobre el llibre ”Les bruixes” que havien fet els alumnes de la meva classe. Roald Dahl era una mica sorrut, amb un sentit de l’humor força recargolat però va ser molt amable amb nosaltres.

3- Quina visió creus que tenia l’autor dels nens i les nenes? I dels pares?

El fet que a les seves obres hi surti sovint pares i mares que no es cuiden dels seus fills o que han mort, creus que té alguna arrel autobiogràfica?
Dahl sempre pensava que els nens havien de tirar endavant. En tots els seus llibres els defensa i els fa sortir victoriosos. Amb els pares era més crític. Dahl va quedar orfe de pare quan era molt petit i encara que sempre va mantenir una bona relació amb la seva mare, devia trobar a faltar la figura paterna.

4- Tu ets una gran coneixedora de l’obra de Dahl i també el vas conèixer en persona. Hi ha, però, alguna cosa que et va quedar pendent de preguntar-li sobre la seva obra? I sobre ell mateix?
Ui, moltes coses. Per exemple com va viure la segona guerra mundial, si de petit havia pensat mai que arribaria a ser escriptor…

5- Quin llibre li recomanaries a un nen lector que encara no ha llegit mai Dahl? I a partir de quina edat el recomanes?
Dependria del nivell lector del nen. Si li agrada llegir i tingués uns deu anys , potser “Matilda”

6- Personalment, quin és el llibre de Dahl que t’agrada més? I el quin et va costar més de llegir?
El quin m’agrada més és “Danny, el campió del món”. El que més em va costar de llegir és “El gran ascensor de vidre”.

7- Roald Dahl va escriure molts llibres? Quan i per què va començar a escriure?
Sí, en va escriure un munt. N’escrivia gairebé un per any. Al principi els escrivia per a adults. Va començar a escriure quan tenia cap a 30 anys i va ser de manera casual. Durant la segona guerra mundial va haver d’aterrar amb el seu avió al mig del desert i va patir un accident. Va quedar greument ferit. Al cap d’un temps, als EEUU, un escriptor famós anomenat William Forrester li va demanar si li podia escriure alguna cosa sobre la seva experiència a la guerra per tal d’incloure-ho dins una novel•la seva.
Roald Dahl va escriure sobre la guerra en forma de conte. Quan Forrester ho va llegir, el va felicitar, era un molt bon conte! Aviat li van publicar. Aquest va ser el primer de molts.
Més endavant, quan Dahl es va casar i va tenir fills, va començar a escriure llibres per a nens i nenes. Ja tenia cap a 45 anys.

8- Estem celebrant el centenari del naixement d’aquest autor. Hem vist moltes activitats, les escoles s’hi han bolcat. Què t’agradaria que en quedés de tot això?
Que els nens continuessin llegint els llibres d’en Dahl i a les aules s’instaurés definitivament la lectura en veu alta per part del mestre als seus alumnes.
MOLTES GRÀCIES, LOLA!!!