Bon Aprenent

Està pensat perquè els alumnes siguin més conscients de la seva manera d’aprendre i puguin comprendre els factors que expliquen que els resultats siguin positius o negatius.

Serveix per avaluar el procés d’aprenentatge dels alumnes. Recordem que de cada matèria hi ha una nota de procés i una de resultats i que en el primer cicle de l’ESO la nota de procés representa el 40% de la nota de les matèries i en el segon cicle el 30%.

És una eina d’autoavaluació que potencia la metacognició perquè els mateixos alumnes es posen una nota de l’1 al 10 valorant quins aspectes del bon aprenent han sabut fer correctament.  L’agenda inclou un espai setmanal perquè puguin reflexionar i explicar els motius pels quals es posen aquella nota.

Com a instrument de valoració el Bon aprenent ens permet contrastar l’autoavaluació (la nota que es posa l’alumnat partint de la seva reflexió) amb l’avaluació que fa el professorat de cadascun dels alumnes.

ATENCIÓ I CONCENTRACIÓ (Jo interior)
  1. És diligent a l’hora de començar i acabar la sessió. No perd el temps ni triga a començar. Inicia el seu treball sense que el professor/a li ho demani.
  2. Treballa concentrat i en silenci. No es distreu ni destorba el treball dels altres. No plega abans d’hora. I si li cal parlar ho fa en veu baixa. Utilitza un to de veu adequat.
ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE L’APRENENTATGE (Jo exterior)
  1. Fa un bon ús de l’agenda. Organitza bé els seus apunts en la seva carpeta classificadora.
  2. Fa els deures, entrega els treballs puntualment.
  3. Porta el material necessari per a treballar i en té cura. Manté l’ordre de la seva taula i fa un bon ús dels materials i espais del centre que utilitza.
  4. Fa una bona gestió de l’espai personal d’aprenentatge digital, com ara el Moodle, Portfoli, blocs, carpetes, arxius.
PARTICIPACIÓ (Jo i els altres)
  1. Col·labora amb els companys quan ho necessiten. És respectuós i no entorpeix el treball en grup. Coopera aportant idees i solucions.
  2. Sol·licita ajuda al professor/a correctament  i sap esperar el seu torn.
METACOGNICIÓ (El super Jo)
  1. És autònom a l’hora de resoldre els dubtes que li sorgeixen. Això vol dir que és capaç de resoldre els dubtes que se li plantegen sense demanar informacions que pot aconseguir ell mateix. Si no se’n surt demana ajuda als companys.
  2. Fa una valoració de la feina feta a cada hora i la recull en acabar la setmana. Es proposa deures si és el cas.